Sportscars

Sportscars: Giedo van der Garde bekroont debuut met winst

160416 ELMS Giedo cockpit
Eerste sportwagenrace, eerste winst voor Giedo van der Garde.

Voor Giedo van der Garde had zijn debuut in de sportwagens nauwelijks beter kunnen verlopen. Op het circuit van Silverstone schreef onze landgenoot samen met zijn teamgenoten Harry Tincknell en Simon Dolan in de Gibson 015S-Nissan van het team G-Drive Racing de vier-uursrace, de seizoensoverture van de European Le Mans Series 2016, op zijn naam. De oud-Formule 1-coureur nam het laatste uur van de wedstrijd voor zijn rekening en wist ook bij inzettende regen de auto op de baan te houden. Uiteindelijk kwam Van der Garde met een voorsprong van 1:35,052 minuten op Stefano Coletti in de SMP Racing-BR-Nissan over de eindstreep. Voor Nick de Bruijn, de andere Nederlander in het ELMS-veld, was de wedstrijd minder succesvol: al na elf ronden raakte teamgenoot Tristan Gommendy met de Eurasia Motorsport-Oreca-Nissan van de baan, waarna de wedstrijd voor het team ten einde was zonder dat De Bruijn ook maar één meter had kunnen rijden.

Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Frits van Eldik

De wedstrijd, op een opdrogende baan, kende een chaotisch begin met een spin van een van de LMP3-auto's en een uitglijder van Leo Roussell in de Pegasus-Morgan, die voor de WEC-pits in de muur raakte. Pierre Thiriet, die in de Thiriet by TDS Racing-Preca-Nissan vanaf de pole was gestart dankzij de snelste trainingstijd van Mathias Beche, schoot in de eerste bocht rechtdoor, waardoor Andreas Wirth in de nummer 32 SMP Racing-BR-Nissan de leiding pakte. In de elfde ronde was de wedstrijd voor Thiriet definitief over nadat hij bij Luffield in de grindbak was gespind. Vrijwel parallel raakte ook Gommendy bij Luffield van de baan, waarmee hij niet alleen voor zichzelf, maar zoals gemeld ook voor teamgenoten Nick de Bruijn en Pu Jun-Jin de wedstrijd voortijdig beëindigde.

160416 ELMS De Bruijn Doordat teamgenoot Gommendy van de baan raakte, kwam Nick de Bruijn niet eens aan rijden toe
"Die LMP3-rijders rijden wel heel veel in de weg en ze kijken ook gewoon niet", had Nick de Bruijn voorafgaand aan de race al zijn bedenkingen geuit over het grote aantal van 19 LMP3-auto's in het veld. Inderdaad vielen diverse LMP3-auto's gedurende de vier uur durende wedstrijd negatief op met slordige rijfouten en soms ronduit gevaarlijke acties. Dat er slechts drie keer een 'full course yellow' werd uitgeroepen, viel al met al eigenlijk nog mee.

Harry Tincknell nam de eerste stint met de G-Drive-Gibson voor zijn rekening en leidde lange tijd voor de Panis-Barthez-Ligier. In ronde 44 kwam Tincknell als leider in de wedstrijd binnen en overhandigde de auto aan teameigenaar Simon Dolan, die tot ronde 96 in de auto zat. Vervolgens was het aan Giedo van der Garde om de overwinning naar huis te rijden, wat hij zonder problemen deed.

"Het team wilde de snelste rijder in de auto hebben voor de laatste stint en dat lukte goed", vond Van der Garde. Voor hem was het de eerste overwinning in de moderne racerij sinds het succes bij de GP2-seizoensfinale van 2012 op het stratencircuit van Singapore. "Ik had me voorgenomen om in de laatste ronde nog de snelste rondetijd neer te zetten, maar helaas werd ik in de laatste twee bochten opgehouden door verkeer. Ik ben wel heel tevreden met hoe het gegaan is. Natuurlijk moest ik veel leren, vooral het inhalen. Dat is iets wat je in formulewagens maar zelden doet. Ik ben heel blij met deze comeback, nadat ik het hele afgelopen jaar niet gereden heb. Dit doet echt goed!"

In de LMP3-klasse was er een dubbel succes voor United Autosports, dat met Brundle/Guasch/England en Patterson/Bell/Boyd in de beide Ligier JS P3-Nissans de eerste twee plaatsen bezette, voor de auto van het Franse Graff Racing met Trouillet/Petit/Guibbert. In de met negen auto's matig bezette GTE-klasse ging de overwinning naar de JMW Motorsport-Ferrari 458 Italia met Smith/Butcher/Bertolini, voor de beide Aston Martins met Howard/Turner/MacDowall en Goethe/Hall/Stanaway.

Uitslag:
1. Dolan/Tincknell/Van der Garde, Gibson 015S-Nissan, 118 r. in 4.01:45,391
2. Coletti/Leal Covelli/Wirth, BR 01-Nissan, op 1:35,052
3. Capillaire/Lombard/Coleman, Ligier JS P2-Judd, op 1 ronde
4. Krohn/Jönsson/Wirdheim, Ligier JS P2-Nissan, op 1 ronde
5. Gelael/Evans/Giovinazzi, BR 01-Nissan, op 1 ronde
6. Leutwiler/Winslow/Mailleux, Oreca 03R-Judd, op 2 ronden
7. Lafargue/Lafargue/Enjalbert, Ligier JS P2-Judd, op 2 ronden
8. Rojas/Canal/Giermaziak, Ligier JS P2-Nissan, op 3 ronden
11. Brundle/Guasch/England, Ligier JS P3-Nissan, op 5 ronden (1e LM-P3)
18. Smith/Butcher/Bertolini, Ferrari F458 Italia, op 8 ronden (1e LM-GTE)

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet