Sportscars

Sportscars: Audi behaalt eerste WEC-pole sinds najaar 2013

160416 WEC Audi-actie
Pole voor de Audi R18 met startnummer 7 op Silverstone.

Sinds de race in Fuji in 2013 stond er geen Audi meer op pole voor een wedstrijd van het FIA World Endurance Championship (WEC). Daarin kwam dit weekeinde verandering, want bij de racepremière van de geheel nieuwe R18 op het circuit van Silverstone veroverde Audi gelijk de eerste twee startplaatsen. Op een nog grotendeels natte baan na hevige regen- en zelfs sneeuwbuien in de ochtend, waardoor de derde vrije training geschrapt moest worden, reden André Lotterer en Marcel Fässler in de Audi met het startnummer 7 de snelste gemiddelde tijd over twee ronden per coureur. De Duits/Zwitserse combinatie kwam tot een tijd van 1:53,204 minuten en was daarmee een tiende sneller dan merkgenoten Loïc Duval en Lucas di Grassi in de Audi met het startnummer 8. Daarachter volgden de beide Porsches, met de snelste auto van Webber/Hartley op bijna een seconde van achter de snelste Audi. Bij Toyota was het verschil met 4,9 en 6,9 seconden nog groter, wat het team verklaarde door problemen met de regelsystemen.

Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Audi, Frits van Eldik

Voorafgaand aan de kwalificatie was het onzeker hoe de omstandigheden voor de rijders precies zouden zijn. In de ochtend stond er nog een vrije training van een uur op het programma, maar geen enkel team kwam tot een geklokte ronde. Door natte sneeuw en regen was de baan spiegelglad, waardoor het rijden onmogelijk werd gemaakt. Tijdens de kwalificatie was het weliswaar droog, maar de baan was nog vrijwel volledig nat, zodat de meeste teams voor regenbanden in plaats van intermediates kozen. "We hadden geen idee wat ons te wachten stond, maar gelukkig pakte het goed uit", zei een zichtbaar opgeluchte André Lotterer na de eerste pole voor Audi sinds het najaar van 2013. Achter de zes fabrieksauto's met hybride-technologie eindigde het team ByKolles als beste niet-fabrieksteam op de zevende plaats algemeen, nadat de beide Rebellions tijdens de kwalificatie niet het vereiste aantal ronden konden volmaken.

160416 WEC Quali Tung Ho Pin Tung wacht tot hij mag instappen in de Baxi DC Racing Alpine

De snelste tijd in de LM-P2-klasse was voor het G-Drive-team, waar René Rast en Roman Rusinov de kwalificatie voor hun rekening namen. Een sterk optreden van Rast op een opdrogende baan in de slotfase van de sessie leverde het team de beste startplaats in de klasse op. Voor Ho Pin Tung en zijn teamgenoten Nelson Panciatici en David Cheng verliep de kwalificatie niet optimaal: het team eindigde met zo'n zes seconden achterstand als tiende in de klasse.

Snelste GTE-Pro-team in de kwalificatie was de AF Corse-Ferrari van Davide Rigon en Sam Bird, gevolgd door Richard Lietz en Michael Christensen in de Dempsey-Proton-Porsche en Olivier Pla en Stefan Mücke, die bij het WEC-debuut van de Ford GT de derde plaats in de klasse behaalden. Aanvankelijk leek de andere AF Corse-Ferrari met James Calado en Gianmaria Bruni op weg naar de pole-postion in de klasse, maar na een snelle tijd van Calado kon Brun vanwege een technisch defect geen tijd neerzetten. De snelste GTE-Am-auto in de kwalificatie was de Abu Dhabi-Proton-Porsche met Klaus Bachler en Khaled Al Qubaisi, op ruim twee seconden gevolgd door de eveneens door het Proton-team ingezette KCMG-Porsche met Wolf Henzler en Christian Ried.

160416 WEC quali Audi Lotterer en Fässler haalden de pole binnen, Tréluyer (r.) is ook blij

Uitslag:
1. Fässler/Lotterer/Tréluyer, Audi R18, 1:53,204
2. Di Grassi/Duval/Jarvis, Audi R18, 1:53,308
3. Bernhard/Webber/Hartley, Porsche 919 Hybrid, 1:54,150
4. Dumas/Jani/Lieb, Porsche 919 Hybrid, 1:54,266
5. Sarrazin/Conway/Kobayashi, Toyota TS050 Hybrid, 1:58,200
6. Davidson/Buemi/Nakajima, Toyota TS050 Hybrid, 2:00,109
7. Trummer/Webb/Rossiter, CLM P1/01-AER, 2:08,332
8. Rusinov/Berthon/Rast, Oreca 05-Nissan, 2:08,479 (1e LM-P2)
15. Rigon/Bird, Ferrari 488 GTE, 2:12,440 (1e GTE-Pro)
20. Cheng/Tung/Panciatici, Alpine A460-Nissan, 2:14,863 (10e LM-P2)
21. Al Qubaisi/Heinemeier Hansson/Bachler, Porsche 911 RSR, 2:15,102 (1e GTE-Am)


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet