Formule 1

Formule 1: Rosberg op pole, Hamilton achteraan, Verstappen negende

Rosberg

Ferrari heeft in de kwalificatie voor de Grand Prix van China niet de vuist tegen Mercedes kunnen maken waar op was gehoopt. Lewis Hamilton had, niet voor het eerst dit jaar, het geluk niet mee. De wereldkampioen had ERS-problemen in de eerste sessie en kon geen ronde klokken. De Brit start morgen dus vanaf de laatste startrij. Rosberg stond er dus alleen voor bij Mercedes, maar piekte op het goede moment en greep de pole. Misschien nog wel belangrijker is dat de Duitser morgen op de harde band mag starten, terwijl alle auto's daarachter op zacht moeten starten. Die auto's daarachter worden verrassend aangevoerd door Ricciardo, die Räikkönen en Vettel aftroefde – beide Ferrari's reden geen foutloze vliegende ronde. Max Verstappen kon in Q3 geen vuist maken en start morgen als negende, een plekkie achter zijn teamgenoot.

Tekst: Daan Jeuken. Foto's: Teams

Beetje nat
Bij aanvang van de kwalificatie is de baan nog een beetje vochtig, her en daar staan nog wat plassen. Niets onoverkomelijks, zou je zeggen, maar Pascal Wehrlein verliest op het rechte stuk de macht over het stuur als hij door een nat dalletje rijdt en net DRS activeert. De Manor gaat in de rondte, raakt zijwaarts de muur en eindigt op het rechte stuk.

Auto opruimen en snel door, zou je zeggen. Maar als mannen als Massa beginnen te zeuren over dat natte plekje, gaan de marshals dit eerst droog maken. Het laat de rodevlagfase onnodig lang duren, terwijl de oplossing zo simpel is: rijders moeten gewoon een paar meter later DRS inschakelen.

Hamilton kan niet rijden
2016 is tot dusver niet het jaar van Lewis Hamilton. De eerste twee races waren allesbehalve vlekkeloos, nu heeft hij tijdens de kwalificatie ERS-problemen. Die zijn zo erg dat de wereldkampioen na een installatierondje weer naar binnen komt en geen tijd meer kan klokken. Hamilton zal morgen dus vanaf de laatste startrij moeten starten.

De slotfase van Q1 is zowaar weer eens spannend – we rijden immers weer volgens het oude kwalificatiesysteem. Ericsson staat net boven de streep, maar wordt in de uitvalzone geduwd door Nasr. Magnussen weet zich dan ook naar p16 te rijden, dat gaat ten koste van Gutierrez. Ericsson heeft echter het laatste woord, hij rijdt zich naar Q2, waardoor Magnussen het toch niet haalt. Palmer en Haryanto zijn de andere uitvallers, naast Wehrlein en Hamilton.

Rosberg pakt bandentroef
De banden waar rijders in Q2 hun snelste tijd mee zetten, is de band waar ze de race op moeten starten. Met de zachtste optie zullen rijders morgen waarschijnlijk al na een ronde of vijf moeten stoppen. Daarom gaat Nico Rosberg in het begin van Q2 naar buiten op de harde band en zet daarop een goede tijd. Als die goed genoeg is, heeft hij morgen een grote troef in handen ten opzichte van de Ferrari's. De Ferrari's zijn op het zachte rubber sneller dan Rosberg, maar alle andere rijders zijn dat niet. Dat betekent dat Rosberg Q2 lekker uitzit vanuit de pits en morgen dus op de betere band mag starten.

Rode vlag eindigt Q2
Als iedereen net naar buiten gaat voor de laatste poging van Q2, blijkt Nico Hülkenberg linker voorwiel niet goed bevestigd te zijn. Het wiel stuitert van de auto en dat levert een rode vlag op. Met nog iets meer dan een minuut op de klok, betekent dit dat de mannen onder de streep zich niet meer kunnen herstellen. Daardoor mogen Massa, Alonso, Button, Grosjean, Ericsson en Nasr uitstappen. Geen heel grote verrassingen, al blijkt Alonso op de boardradio enorm gefrustreerd dat hij het niet nog een keer mag proberen.

Negen auto's
Nico Hülkenberg staat dus wel in de toptien, maar kan door zijn stilgevallen auto in Q2 niet deelnemen aan Q3. Bovendien hangt hem nog wel een paar startplaatsen straf boven het hoofd.

Q3 heeft weer lekker ouderwets twee stins, met spanning tot de laatste minuut – zoals het hoort. De eerste slag is voor Räikkönen, die een tiende sneller is dan Rosberg. Vettel slaat de eerste stint over en spaart een setje banden. Verstappen rijdt de zevende tijd, zijn teamgenoot staat vijfde.

Ricciardo

Rosberg komt als eerste van de drie polekanshebbers. Zijn rondje is goed en Rosberg grijpt de voorlopige pole, met een halve seconde voorsprong op Räikkönen. Als duveltje uit een doosje mengt Daniel Ricciardo zich dan ook in de mix: hij pakt de tweede tijd. Vettel rijdt twee goede sectoren, maar maakt een grote fout in de laatste en blijft steken op p4. Räikkönen heeft het laatste woord, maar niet het grootste woord. Hij bijt zich stuk op de tijd van Rosberg en Ricciardo en start morgen als derde.

Max Verstappen kan niet voor een verrassing zorgen, hij eindigt negende, een plaats achter zijn teamgenoot.

Uitslag kwalificatie China
1. Nico Rosberg, 1:35.402
2. Daniel Ricciardo, op 0.515
3. Kimi Räikkönen, op 0.570
4. Sebastian Vettel, op 0.844
5. Valtteri Bottas, op 0.894
6. Daniil Kvyat, op 0.997
7. Sergio Perez, op 1.463
8. Carlos Sainz, op 1.479
9. Max Verstappen, op 1.792
10. Nico Hülkenberg

11. Felipe Massa, 1:37.347
12. Fernando Alonso, 1:38.826
13. Jenson Button, 1:39.093
14. Romain Grosjean, 1:39.830
15. Marcus Ericsson, 1:40.742
16. Felipe Nasr, 1:42.430

17. Kevin Magnussen, 1:38.673
18. Esteban Gutierrez, 1:38.770
19. Jolyon Palmer, 1:39.528
20. Rio Haryanto, 1:30.264
Pascal Wehrlein
Lewis Hamilton

Reacties

    • 0
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 16 april 2016 11:00

    Toch een tegenvallende kwalificatie voor Max! Vind ik dan.... Hoop dat het in de race in ieder geval lukt om voor Sainz te eindigen

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet