Sportscars

Sportscars: Nederlandse technicus Erik Schuivens krijgt prominente rol in Audi LM-P1-programma

160415 WEC Schuivens
Erik Schuivens verhuist van het Sauber F1-team als race-engineer naar het Audi LM-P1-team

Het aantal Nederlanders op hoog niveau in het FIA World Endurance Championship neemt gestaag toe. Met teamdirecteur Rob Leupen, hoofd chassis John Steeghs en teammanager John Litjens zijn er drie landgenoten op het hoogste echelon actief bij TMG, dat de inzet van de Toyota TS050 Hybrids in de LM-P1-klasse verzorgt. Aan de vooravond van de FIA WEC-seizoensouverture op het circuit van Silverstone kwam het nieuws dat er ook bij Audi een Nederlander op topniveau actief wordt: Erik Schuivens, tot eind vorig jaar race-engineer voor Marcus Ericsson bij het Formule 1-team van Sauber, neemt na de 24 Uur van Le Mans de positie in van Leena Gade als engineer van de nummer 7-Audi van Marcel Fässler, André Lotterer en Benoît Tréluyer. Vanaf dit weekeinde in Silverstone wordt de Limburger al ingewerkt. Na het geplande vertrek van gade, die na Le Mans een nieuw te creëren autosportfunctie bij Bentley gaat bekleden, neemt Schuivens haar positie in.

Tekst: René de Boer (vanuit Silverstone, Twitter: @renedeboer)
Foto: Sauber F1 Team

Leena Gade, die ook door de FIA regelmatig wordt gebruikt als voorbeeld van hoe vrouwen op hoge posities in de autosport succesvol kunnen zijn, vertrekt na drie Le Mans-overwinningen (2011, 2012 en 2014) en één FIA-wereldtitel (2012), allemaal met Fässler, Lotterer en Tréluyer als rijders, op eigen verzoek bij Audi Sport. Na haar studie engineering aan de universiteit van Manchester werkte ze aanvankelijk voor Jaguar Cars, maar was daarnaast al part-time actief in de autosport, ondermeer in de A1 GP-serie. Met Chamberlain Engineering was ze in 2006 voor het eerst werkzaam in Le Mans, een jaar later kwam ze bij het Audi Sport Team Joest en sinds enkele jaren werkt ze direct voor Audi Sport. Bij Bentley gaat ze zich in een nieuwe functie ondermeer bezighouden met het klantensportprogramma.

Na Porsche terug in LM-P1
Eric Schuivens werd vorig jaar door NOS-collega Louis Dekker nog geportretteerd als 'De man die in het oor van Marcus Ericsson zit'. De technicus uit Heerlen volgde ondermeer een opleiding aan de gerenommeerde Cranfield University in Groot-Brittannië en kwam zo in de autosport terecht. Hij was onder andere actief in de Formule Renault 3.5, A1GP en Formule 3, werkte voor BMW in de DTM – wat gelijk in het eerste jaar na de terugkeer van het merk de titel opleverde met Bruno Spengler – en vertrok daarna samen met enkele andere ex-BMW-mensen naar Porsche voor het opzetten van het LM-P1-project. De afgelopen twee jaar was Schuivens bij Sauber als race-engineer werkzaam. Nu keert hij bij Audi dus terug in de lange-afstandsracerij.

Geen interviews voor Le Mans
Het verzoek van AUTOSPORT.NL om een interview met Schuivens werd door Audi in Silverstone met 'neen' beantwoord. Het Duitse merk wil de Nederlandse technicus in de relatieve luwte aan zijn nieuwe werkomgeving laten wennen, zo lang Leena Gade nog gewoon in functie is. Na Le Mans neemt Schuivens zoals gemeld haar rol over en dan praten we zeer zeker nog wel een keer met hem!

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet