GT

GT: Vanthoor en Vervisch winnen Blancpain Sprint Cup Main Race op Misano

20160409180647-753792d2

Na gisteren nog geklopt te zijn in de Qualifying Race heeft Belgian Audi Club Team WRT vandaag de Main Race van de Blancpain GT Series Sprint Cup in het Italiaanse Misano weten te winnen. Laurens Vanthoor en Frederic Vervisch versloegen op het circuit aan de Adriatische kust de Mercedes-AMG GT3 van Maximilian Buhk en Dominik Baumann. ROWE Racing's Philipp Eng en Alexander Sims completeerden het podium. 

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: Patrick Hecq, Vision Sport Agency

Voor de winnaars van de Qualifying Race, Bentley Team M-Sport, begon de Main Race dramatisch. Maxime Soulet verloor vrijwel direct twee plaatsen en werd kort voor het einde van de eerste ronde in de rondte getikt door de Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS van Dries Vanthoor. Vanthoor kreeg voor het veroorzaken van een botsing een drive through opgelegd.

ROWE Racing's Philipp Eng pakte direct bij de start de leiding en kreeg Frederic Vervisch achter zich aan. Eng en Vervisch reden rondenlang bumper aan bumper, het onderlinge verschil tussen de Oostenrijker en de Belg slechts een paar tienden van een seconde. Na een kwartier zette Vervisch voor de aanval in, maar Eng wist zijn BMW nog net voor de Audi te houden.

Het (korte) gevecht zorgde er echter voor dat Dominik Baumann met de HTP Motorsport Mercedes-AMG GT3 kon aansluiten en een minuut later wisten zowel Vervisch als Baumann Eng in te halen. De Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS met nummer 1 wist een seconde te pakken ten opzichte van Baumann, die op zijn beurt Eng op twee seconden wist te rijden.

Baumann dook als eerste uit de top drie naar binnen toen de pit window open ging. Vervisch en de op dat moment op de derde plaats liggende Tristan Vautier waren de volgende twee die naar binnen kwamen aan het einde van de 18e ronde. Een ronde later kwam ook Eng naar binnen om het stuur over te dragen aan Alexander Sims. Laurens Vanthoor kwam voor Maximilian Buhk terug op de baan en nam daarmee virtueel de leiding over. Sims kwam vijf seconden achter Buhk als virtueel derde terug op het circuit. Nadat ook Mirko Bortolotti de pits had opgezocht, was het Vanthoor die de leiding had, gevolgd door Buhk, Sims, Rosenqvist en Parente.

Vanthoor had al snel een voorsprong van vier seconden op Buhk, terwijl achter hen Sims en Rosenqvist om de derde plaats streden. Met nog zeven minuten te gaan ging Rosenqvist Sims voorbij, maar vrijwel direct kwam de wedstrijdleiding met de melding dat contact tussen de BMW en de Mercedes werd onderzocht. Het leverde geen straf op, maar het had voor Rosenqvist ook niet meer uitgemaakt want met nog twee minuten te gaan zette de Zweed zijn Mercedes in het gras. Na 38 ronden kwam Vanthoor als eerste over de streep, Buhk volgde op 1,6 seconden als tweede. Sims pakte door het uitvallen van Rosenqvist alsnog de derde plaats, voor de Garage 59 McLaren 650S GT3 van Parente.

VSA BSC MIS16 GR8R0938
ROWE Racing pakte een derde plaats, Catsburg en Dusseldorp hadden geen geluk

Stef Dusseldorp werd in de eerste ronde bijna van de baan geduwd, maar de ROWE Racing coureur wist zijn BMW M6 GT3 onder controle te houden en zat al snel in de top tien. Dusseldorp zette de aanval in op de voor hem rijdende ISR Audi van Frank Stippler. In de achtste ronde werd hij echter ingehaald door voormalig F1-coureur Will Stevens en een ronde later werd Dusseldorp aangetikt door Niki Mayr-Melnhof. Dusseldorp moest daarna de pits opzoeken en viel terug tot de 36e plek. Teamgenoot Catsburg wist uiteindelijk nog een aantal plaatsen goed te maken en het duo eindigde de race op de 29e plaats.

Jeroen Bleekemolen kwam niet eens aan rijden toe. Enkele seconden voor de pit window open ging kwam teamgenoot Stefan Rosina langzaam de pits in rijden, om zijn Lamborghini Huracan GT3 nog voor de eerste pitbox te parkeren. Net als gisteren kwam de auto met startnummer 16 niet over de finish.

Robin Frijns moest in zijn stint nog een keer naar binnen voor een drive through, veroorzaakt door teamgenoot Dries Vanthoor. Nadat Vanthoor al vroeg in de race een straf kreeg, raakte hij later in zijn stint de Boutsen Ginion Racing BMW. De wedstrijdleiding bestrafte WRT daardoor opnieuw. Frijns eindigde uiteindelijk als 22e.

Jeroen Mul en Max van Splunteren kwamen met de Attempto Racing Lamborghini Huracan GT3 als 20e over de streep, maar pakten wel de derde plaats in de Silver Cup. Beste Nederlander was echter Jules Szymkowiak. De HTP Motorsport coureur werd samen met Bernd Schneider als zevende afgevlagd, na als 37e te zijn gestart.

Uitslag Main Race 1. Belgian Audi Club Team WRT (L. Vanthoor/Vervisch) Audi, 38 ronden
2. HTP Motorsport (Buhk/Baumann) Mercedes, + 1.626
3. ROWE Racing (Sims/Eng) BMW, + 23.374
4. Garage 59 (Bell/Parente) McLaren, + 30.611
5. ISR (Stippler/Salaquarda) Audi, + 39.485 6. Rinaldi Racing (Siedler/Seefried) Ferrari, + 52.368
7. HTP Motorsport (Schneider/Szymkowiak) Mercedes, + 52.693
8. Belgian Audi Club Team WRT (Ide/Mies) Audi, + 53.542
20. Attempto Racing (Mul/Van Splunteren) Lamborghini
22. Belgian Audi Club Team WRT (Frijns/D. Vanthoor) Audi
29. ROWE Racing (Catsburg/Dusseldorp) BMW 37. Grasser Racing Team (Bleekemolen/Rosina) Lamborghini, DNF
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet