BTCC

BTCC: Ingram, Shedden en Morgan winnen op Brands Hatch

hoofdfoto

32 auto's, drie winnaars, spektakel en veel publiek. Het British Touringcar Championship is afgelopen weekend op Brands Hatch begonnen waar het vorig jaar eindigde, als een groot succes. Drie verschillende coureurs wisten een wedstrijd te winnen op de korte baan in Kent maar het is Matt Neal in de Honda die afreist naar Thruxton als leider in het kampioenschap.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto's: BTCC

Kwalificatie: Eerste pole-position voor Tom Ingram
Tom Ingram werd voorafgaande aan de kwalificatie op het Indy Circuit van Brands Hatch getipt als kanshebber voor de pole-position maar toch was het een verrassing om de jongeling na een zinderende sessie bovenaan te zien staan. De Speedworks Toyota coureur was een fractie sneller dan de twee Halfords Honda's van regerend kampioen Shedden en teamgenoot Matt Neal.

kwalificatie

Opvallend was het optreden van de vier nieuwe Subaru's die zonder testkilometers naar Brands Hatch zijn afgereisd en niet verder kwamen dan de 11e (Colin Turkington) 23e (Jason Plato) 27e (Warren Scott) en 29e (James Cole) plaats in een veld waarbij de eerste 22 auto's binnen een seconde zaten.

Uitslag kwalificatie
1. Tom Ingram (Speedworks Motorsport )Toyota Avensis 47.990s
2. Gordon Shedden (Halfords Yuasa Racing) Honda Civic Type-R +0.063s
3. Matt Neal (Halfords Yuasa Racing) Honda Civic Type-R +0.111s
4. Sam Tordoff (Team JCT600 WSR) BMW 125i M Sport +0.112s
5. Ashley Sutton (MG Racing) MG 6GT +0.141s
6. Josh Cook (MG Racing) MG 6GT +0.339s
7. Adam Morgan (WIX Racing) Mercedes A-Class +0.368s
8. Jack Goff (Team IHG WSR) BMW 125i M Sport +0.391s
9. Mat Jackson (Motorbase Performance) Ford Focus +0.406s
10. Aron Smith (BKR Volkswagen) Passat CC +0.452s

race1

Race 1: Ingram weerstaat de druk
Na het behalen van de eerste pole-position was een eerste overwinning het volgende item op Tom Ingram's bucketlist. Een uitstekende start van de 22-jarige Brit zorgde ervoor dat de Toyota als eerste Paddock Bend in dook, met Shedden en Neal er vlak achter.
Regerend kampioen Shedden zette vrijwel meteen de druk er vol op bij Ingram, gesteund door teamgenoot Neal die er voor zorgde dat de Schot zich niet druk hoefde te maken over wat er achter hem gebeurde.

Daar gebeurde overigens genoeg want het eerste echte slachtoffer was Sam Tordoff die bij het ingaan van de een-na-laatste bocht een tik kreeg van uitgerekend zijn West Surrey Racing teamgenoot Rob Collard en uit de top zes spinde. Maar het grootste ongeluk gebeurde veel verder achter in het 32-auto's tellende veld waar Hunter Abbot de Power Maxed Chevrolet niet onder controle had bij het uitkomen van Graham Hill Bend en voor de neus van de Ford Focus van Alex Martin spinde. Die wist ternauwernood een zware crash met de Chevrolet te voorkomen maar dook door zijn uitwijkmanoeuvre hard de bandenstapel in. Een Safety-car periode was nodig om de Ford Focus veilig weg te halen.

Vooraan was het gevecht veel minder heftig. Ingram hield de deur heel stevig dicht en ondanks dat Shedden hier en daar een klein tikje uitdeelde was het duidelijk dat er in de eerste race van het jaar geen alles of niets acties zouden komen en dus was het na 27 ronden racen Tom Ingram die voor het eerst een BTCC-race wist te winnen, al kon hij dat zelf bijna niet geloven: "Dit is waarvoor we hebben gewerkt. We zaten er vorig jaar al een paar keer dicht bij maar dat het nu echt is gelukt is waanzinnig. Ik ben zo blij voor het team en toen ik uitstapte en ze zo zag feesten hield ik het eigenlijk niet droog."

Achter het leidende trio zorgden rookie Ash Sutton en Josh Cook voor blij en opgeluchte gezichten bij MG Racing door na een ultra-korte voorbereiding het seizoen te starten met een vierde en vijfde plaats, een plekje voor Rob Collard die na de race geconfronteerd werd met een boze Sam Tordoff en heel wat had uit te leggen.

Uitslag Race 1
1. Tom Ingram (Speedworks Motorsport) Toyota Avensis 27 ronden
2. Gordon Shedden (Halfords Yuasa Racing Honda) Civic Type-R +2.284s
3. Matt Neal (Halfords Yuasa Racing) Honda Civic Type-R +3.925s
4. Ashley Sutton (MG Racing) MG 6GT +6.070s
5. Josh Cook (MG Racing) MG 6GT +6.423s
6. Rob Collard (Team JCT600 WSR) BMW 125i M Sport +7.908s
7. Aron Smith (BKR Volkswagen) Passat CC +10.314s
8. Mat Jackson (Motorbase Performance) Ford Focus +11.720s
9. Adam Morgan (WIX Racing) Mercedes A-Class +13.495s
10. Jack Goff (Team IHG WSR) BMW 125i M Sport +13.615s

race2

Race 2: Shedden en Neal zorgen voor Honda 1-2
Tom Ingram mocht dankzij zijn overwinning van pole-position starten in de tweede race maar ditmaal verliep de openingsfase dramatisch voor de Toyota coureur. Zijn start was opnieuw goed maar nog veel beter weg was Rob Collard die met de achterwiel-aangedreven BMW van de zesde plek zo naar plek twee doorschoof.

Collard is een harde racer en dat bleek ook nu weer want bij het uitkomen van de eerste bocht viel hij Ingram aan, die probeerde de deur te sluiten bij het ingaan van de Druids hairpin waarna het mis ging. Collard belandde na hard contact op het gras terwijl Ingram met een gebroken achterwiel ophanging terug moest kruipen naar de pits en niets anders kon dan daar de Avensis te parkeren.

Het gaf de twee fabrieks-Honda's een ideale uitgangspositie met Gordon Shedden aan de leiding voor Matt Neal die een kleine voorsprong hadden op Josh Cook in de MG en de Team BKR Volkswagen Passat van Aron Smith die hard vochten om de derde plaats.

Het duurde een zestal ronden voordat Smith een manier vond om de laatste plek op het podium te pakken. Cook's middag werd alleen maar slechter nadat hij na het raken van een oliespoor van de baan schoot en in de bandenstapel bij Graham Hill Bend belandde.

Achter Shedden, Neal en Smith vocht Ashley Sutton met de overgebleven MG om plek vier maar kon Andrew Jordan en Mat Jackson in de Motorbase Ford's niet achter hem houden. Vooraan echter veranderde niet veel meer

Uitslag Race 2
1. Gordon Shedden (Halfords Yuasa Racing) Honda Civic Type-R 26 ronden
2. Matt Neal (Halfords Yuasa Racing) Honda Civic Type-R +0.848s
3. Aron Smith (BKR) Volkswagen Passat CC +3.132s
4. Andrew Jordan (Motorbase Performance) Ford Focus +4.165s
5. Mat Jackson (Motorbase Performance) Ford Focus +7.176s
6. Ashley Sutton (MG Racing) MG 6GT +8.647s
7. Jack Goff (Team IHG WSR) BMW 125i M Sport +9.682s
8. Adam Morgan ( WIX Racing) Mercedes A-Class +10.076s
9. Sam Tordoff (Team JCT600 WSR) BMW 125i M Sport +10.395s
10. Jeff Smith (Eurotech) Honda Civic Type-R +10.588s

race 3

Race 3: Morgan maakt er drie winnaars uit drie races van
Race drie werd op zondag middag een prooi voor Adam Morgan. De WIX Mercedes-man was als gestart op de zachte compound band -iedere coureur moet eenmaal per weekend op de zachte Dunlops racen- en nam al in de tweede ronde de leiding over van Sam Tordoff.

De vraag was echter, hoelang zou de Mercedes het volhouden op het sneller slijtende rubber met de twee BMW's van Goff en Tordoff achter hem. Het antwoord was lang, heel lang. Ronde na ronde zaten de achterwiel-aangedreven machines Morgan op de huid, tikten hem aan en probeerden alles om er daadwerkelijk voorbij te kunnen maar het lukte niet op het smalle circuit van Brands Hatch. Na 27 ronden kwam de top drie gezamenlijk over de finish met Morgan als overgelukkige winnaar.

De Honda's van Gordon Shedden en Matt Neal waren eveneens op het zachte rubber gestart maar gewapend met extra ballast na de zege en een negende startplek dankzij de reversed grid regel kon Shedden geen potten breken.

race3

Zijn Honda zakte naarmate de Dunlops harder sleten verder weg en een lekke band zorgde er uiteindelijk voor dat de regerend kampioen de finishvlag niet haalde.

Teamgenoot Matt Neal deed dat wel en lag lang vierde maar zag op de streep de Ford Focus van Andrew Jordan voorbij komen. Het verschil op de finish 0.037s! Veel kleiner was het verschil in het gevecht om de zesde plaats tussen Jeff Smith en Rob Collard waarbij Collard met een marge van 0.003s P6 pakte.

Buiten de top tien maar wel opvallend was het optreden van Colin Turkington met de Subaru Levorg GT. De twaalfde plaats was het beste resultaat van een van de nieuwe machines die ondanks een groot gebrek aan testkilometers wel een redelijke snelheid toonde. De vraag is echter of ze tijdens het volgende weekend in Thruxton op 7 en 8 mei wel voorin kunnen meevechten.

Uitslag race 3:
1. Adam Morgan (WIX Racing) Mercedes A-Class 27 ronden
2.Sam Tordoff (Team JCT600 WSR) BMW 125i M Sport +0.136s
3. Jack Goff (Team IHG WSR) BMW 125i M Sport +0.136s
4. Andrew Jordan (Motorbase Performance) Ford Focus +3.832s
5. Matt Neal (Halfords Yuasa Racing) Honda Civic Type-R +3.869s
6. Rob Collard (Team JCT600 WSR) BMW 125i M Sport +4.192s
7. Jeff Smith (Eurotech Honda) Civic Type-R +4.195s
8. Aron Smith (BKR) Volkswagen Passat CC +5.702s
9. Aiden Moffat ( Laser Tools Racing) Mercedes A-Class +6.391s
10. Ashley Sutton (MG Racing) MG 6GT +10.892s

Kampioenschapsstand:
1 .Matt Neal (Halfords Yuasa Racing) 42 punten
2. Gordon Shedden (Halfords Yuasa Racing) 38
3. Adam Morgan (WIX Racing) 37
4. Aron Smith (BKR) 32
5. Andrew Jordan (Pirtek Racing) 32
6. Jack Goff (Team IHG Rewards Club) 31

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet