WTCC

WTCC: Sterke prestatie Catsburg en Coronel, López op pole in Le Castellet

160402 WTCC Quali Lopez
José María López was de snelste in de kwalificatie op het Circuit Paul Ricard

Titelverdediger José María López was in de eerste kwalificatie van het nieuwe WTCC-seizoen het snelst. Ondanks 80 kilogram handicapgewicht reed de Argentijn met zijn Citroën C-Elysée WTCC in Q3 op het circuit van Paul Ricard de snelste tijd, waarmee hij nu voor de tweede race van morgen vanaf de pole-position mag starten. Voor López was het de 15e WTCC-pole in zijn loopbaan, waarmee hij in de 'eeuwige ranglijst' gedeeld derde staat met Alain Menu. Honda-rijder Tiago Monteiro kwalificeerde zich als tweede. Voor het eerst wisten beide Nederlanders zich voor Q3 te kwalificeren, maar Nicky Catsburg kon geen vliegende ronde rijden omdat het team hem te laat naar buiten had gestuurd en hij daardoor het groene licht aan het einde van de pitstraat miste. Zodoende start hij nu als vijfde in race 2. Tom Coronel, die voor het eerst sinds Salzburgring 2013 (!) weer eens in Q3 startte, kreeg op zijn vliegende ronde te maken met remproblemen, zodat hij zijn ronde moest afbreken en genoegen moest nemen met de vierde tijd. In de eerste MAC3-sessie, de ploegentijdrit, kwam Citroën met een minimaal verschil van drie honderdste van een seconde op Lada als winnaar uit de bus.

Tekst: René de Boer (vanuit Le Castellet, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA WTCC

Q1:
In de eerste kwalificatie reed José María López, ondanks alle klaagzangen over hoe moeilijk het toch wel niet zou worden met de maximale hoeveelheid ballastgewicht van 80 kilogram aan boord, de snelste tijd. De Argentijn kwam tot een snelste ronde van 1:29,345 minuten, waarmee hij 0,112 seconde sneller was dan onze landgenoot Nicky Catsburg, die met de snelste van de drie Lada's uitstekend voor de dag kwam. Daarachter volgden Yvan Muller met de tweede fabrieks-Citroën, Tiago Monteiro met de snelste Honda en Volvo-rijder Thed Björk. Gabriele Tarquini reed bij zijn eerste optreden voor Lada de zesde tijd, voor Mehdi Bennani (Loeb-Citroën), Tom Coronel (ROAL-Chevrolet), Rob Huff (Honda), Fredrik Ekblom (Volvo), Hugo Valente (Lada) en Norbert Michelisz (Honda). Deze rijders kwalificeerden zich allemaal voor deelname aan de tweede heat, met tijden die binnen negen tienden van een seconde van elkaar lagen.

Q2:
In Q2 zette Muller met 1:29,263 minuten de voorlopig snelste ronde, op 0,171 seconden gevolgd door teamgenoot López. Daarachter zette Coronel de voorlopig derde tijd met 1:29,625, voor Monteiro, Björk, Michelisz, Bennani, Catsburg, Ekblom en Huff. Met nog drie minuten op deklom stonden nagenoeg alle rijders in de pits en Bennani, Ekblom en Valente hielden het ook inderdaad voor gezien. De overigen ondernamen allemaal nog een poging om met nieuwe banden een nog snellere tijd neer te zetten. Wie zich inderdaad kon verbeteren was Catsburg, die met een tijd van 1:29,669 opklom van de achtste naar de vierde plaats. Voor de rest bleef de volgorde ongewijzigd, zodat Muller bovenaan bleef, voor López, Monteiro, Coronel, Catsburg, Björk, Michelisz, Bennani, Ekblom, Huff. Daarmee verzekerde Huff zich van de pole-position voor de eerste race, voor Ekblom, Bennani, Michelisz, Björk, Catsburg, Coronel, Monteiro, López en Muller.

160402 WTCC Quali Catsburg Te laat naar buiten gestuurd door het team voor Q3: Nicky Catsburg

Nicky Catsburg zou in Q3 als eerste naar buiten moeten voor een vliegende ronde, maar zijn auto werd van de pitstraat tegengehouden en daarna teruggeduwd. "Het team stuurde me te laat naar buiten", aldus Catsburg naderhand, een fout die ook teambaas Viktor Sjapovalov zonder meer toegaf. "In alle eerlijkheid had er waarschijnlijk toch niet meer ingezeten dan de vierde tijd, maar ik had het in ieder geval wel graag willen proberen."

160402 WTCC Coronel quali
Tom Coronel voor het eerst sinds 2013 weer eens in Q3

De volgende was Tom Coronel, die het geluk ook bepaald niet aan zijn zijde had: hij kreeg te maken met remproblemen en zodoende reed hij aan het einde van zijn ronde de pitstraat in. "Voor de chicane had ik al geen remmen meer: er was voldoende pedaaldruk, maar nul remwerking. Later in de ronde was dat nog een keer zo, dus toen vond ik het risico te groot om de ronde af te maken. Ik ben wel heel blij dat ik weer eens in Q3 terecht kwam, dat was lang geleden", zei Coronel. "Zelfs zolang, dat we niet eens meer precies wisten hoe de regels voor Q3 waren! Mijn auto is goed en het team kan zich nu volledig op mijn auto richten, wat ook een groot voordeel is. Ik ben zeer tevreden."

Tiago Monteiro was de eerste die een volledige geklokte ronde kon rijden: hij kwam tot 1:29,213 minuten. Vervolgens was López met 1:29,950 minuten aanmerkelijk sneller en behaalde daarmee de voorlopige pole-position. Yvan Muller was de laatste rijder met een vliegende ronde: in de eerste sector was hij bijna twee tienden sneller dan López, maar in de tweede sector liet Muller drie tienden liggen op zijn Argentijnse teamgenoot. Ook in de derde sector was Muller niet sneller en zo verzekerde López zich van de pole-position, voor Monteiro, Muller en Coronel.

160402 WTCC Quali Citroen Mac3
Citroën-rijders López, Muller en Bennani in formatie op weg naar winst

MAC3:
Lada had met Catsburg, Huff en Tarquini de eer om als eerste merk van start te gaan voor de ploegentijdrit, in het WTCC 'MAC3' genoemd. Tarquini reed voor Valente en Catsburg. Tarquini reed een beetje weg, Valente leek niet helemaal de aansluiting te kunnen behouden. De eerste ronde eindigde met een tijd van 1:36,933, de totaaltijd voor het Lada-trio bedroeg 3:07,175 minuten. Als volgende merk was Honda aan de beurt. Michelisz en Monteiro kwamen goed weg, maar Huff kreeg de Civic bij de start aanvankelijk niet van zijn plaats en liep daardoor meteen al achterstand op. De eerste Honda-ronde werd afgesloten in 1:38,849 minuten, de eindtijd voor de drie rijders bedroeg 3:09,598 minuten. Als derde en laatste startte Citroën, dat Mehdi Bennani met een C-Elysée van Sébastien Loeb Racing had uitgekozen ter versterking van fabrieksrijders López en Muller. Hier was het Bennani die niet optimaal weg kwam en achter Lopez en Muller aansloot. De eerste ronde eindigde in 1:36,542 minuten, de eindtijd voor de Citroënrijders was 3:07,145 minuten, waarmee het Franse team ondanks het zwakke optreden van Bennani de sessie met een verschil van drie honderdste van een seconde op Lada toch nog winnend afsloot.

Uitslag:
1. José María López (Arg), Citroën C-Elysée WTCC, 1:28,950
2. Tiago Monteiro (Por), Honda Civic WTCC, 1:29,213
3. Yvan Muller (Fra), Citroën C-Elysée WTCC, 1:29,262
4. Tom Coronel (Ned), Chevrolet RML Cruze TC1
5. Nicky Catsburg (Ned), Lada Vesta WTCC
6. Thed Björk (Zwe), Volvo S60 Polestar
7. Norbert Michelisz (Hon), Honda Civic WTCC
8. Mehdi Bennani (Mar), Citroën C-Elysée WTCC

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet