Sportscars

Sportscars: Na Daytona nu ook winst in Sebring voor ESM-Ligier en Corvette, toch nog podium Van der Zande

winnpodium
Alle klassewinnaars op het nieuwe podium in Sebring

Na het succes van zes weken geleden in Daytona won het Tequila Patron-ESM-team met de Ligier JS P2-Honda en rijders Scott Sharp, Ed Brown, Johannes van Overbeek en Pipo Derani met de 12 Uur van Sebring de tweede Amerikaanse lange-afstandsklassieker op rij. Met een fantastische prestatie in de laatste twaalf minuten reed Pipo Derani, met het voordeel van een nieuwe linker voor- en achterband, zonder problemen van de derde naar de eerste plaats en stelde zo de overwinning veilig. Ook in de GTLM-klasse was er een herhaling, want hier won, net als in Daytona, de Corvette met Oliver Gavin, Marcel Fässler en Tommy Milner. In de PC-klasse ging de overwinning naar de CORE-auto met Jon Bennett, Colin Braun en Mark Wilkins, terwijl Renger van der Zande na een sterk herstel in de slotfase de derde plaats voor zichzelf en teamgenoten David Heinemeier-Hansson en Alex Popow opeiste. De GTD-klasse eindigde in een overwinning voor de Scuderia Corse-Ferrari met Christina Nielsen, Jeff Segal en Alessandro Balzan. Na eerdere problemen waren zowel Jeroen Bleekemolen met de Riley-Viper als Nicky Catsburg met de Black Swan-Porsche kansloos voor een goed resultaat in deze klasse; ze eindigden respectievelijk als 12e en 13e in de GTD-divisie.

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

In tegenstelling tot vele voorspellingen bleef het in de tweede helft van de race nagenoeg volledig droog: alleen rond 20.30 uur regende het achterop het circuit even hard, maar in de pitstraat was er hiervan niets te bekennen. In de grote prototype-klasse leken de beide Action Express-Corvette DP's relatief probleemloos op een dubbel succes af te stevenen, terwijl ook Marc Goossens in de VisitFlorida.com-Corvette DP in de voorste gelederen meestreed. Ruim een uur voor het einde van de race echter ging Goossens na de herstart na de zoveelste 'full course-yellow' in de rondte en viel daarmee terug van de eerste naar de vijfde plaats.

Winn2 De tweede zege op rij voor het Extreme Speed Motorsport-team met de Ligier-Honda

Ook de beide Action Express-combinaties zouden uiteindelijk naast de overwinning grijpen. Een kwartier voor het einde volgde de laatste neutralisatie, nadat de Deltawing tot stilstand was gekomen met een gebroken stuurinrichting. Terwijl de beide Action Express-auto's bij de laatste pitstop alleen getankt hadden, had het ESM-team op de Tequila Patrón-Ligier-Honda links voor en links achter een nieuwe band gemonteerd en dat leverde rijder Luis Felipe 'Pipo' Derani een voordeel op dat zelfs beslissend bleek. Net na de hertstart passeerde de Braziliaan Filipe Albuquerque in de nummer 5-Action Express-Corvette DP in de strijd om de tweede plaats en een ronde later deed Derani precies hetzelfde bij Dane Cameron in de nummer 31-Action Express-Corvette-DP, waarmee hij de leiding in de wedstrijd overnam. Vervolgens had Derani geen enkele moeite om bij de concurrentie weg te lopen en zo de wedstrijd met een marge van bijna drie seconden te winnen. Daarmee was na Daytona het tweede grote succes voor het ESM-team van Ed Brown een feit. Achter de beide Action Express-auto's op de plaatsen twee en drie eindigde de DragonSpeed-Oreca-Nissan met Henrik Hedman, Nicolas Lapierre en Nicolas Minassian als vierde, voor de VisitFlorida.com-Corvette DP en de snelste van de beide Mazda's, de nummer 55-auto met Jonathan Bomarito, Tristan Nuñez en Spencer Pigot.

winn54
Ook voor de PC-winnende CORE-auto ging het wel eens mis


De meeste auto's in de PC-klasse vielen vooral op door spins, betrokkenheid bij aanrijdingen en andere acties die niet bepaald getuigden van een hoge rijkwaliteit bij de betrokken coureurs. De rijders met de JDC-Miller Motorsports-PC, Misha Goikhberg, Chris Miller, Stephen Simpson en Kenton Koch maakten het zonder meer het bontst, de auto stond talloze malen naast de baan. Het CORE-team met Jon Bennet, Colin Braun en Mark Wilkins vormde afgezien enkele kleinere fouten in de beginfase een positieve uitzondering en won dan ook de klasse, voor de PR1-Mathiasen Motorsport-auto met Tom Kimber-Smith, José Gutierrez en Robert Alon.

winnreng
Het PC-podium met Renger van der Zande geheel links

Dat de nummer 8-Starworks-auto met Renger van der Zande, Alex Popow en David Heinemeier-Hansson alsnog derde in de klasse werd, was naast de fouten van de diverse andere PC-rijders vooral te danken aan een buitengewoon sterke slotstint van Renger van der Zande. Na de gebroken wielophanging in de beginfase was de frustratie bij hem duidelijk: "We waren verreweg het snelst, zeker in de regen, maar toen ging de rocker van de ophanging kapot. Daarna waren we eigenlijk kansloos. Daar baal ik enorm van: ik rijd de ballen uit mijn broek en dan gaat er weer iets stuk." In zijn slotstint toonde Van der Zande zijn klasse door op te klimmen naar de derde plaats. Van der Zande reed in de 211e van in de in totaal 233 gereden ronden de snelste ronde van het team in de race.

winn4
Ook het Corvette-team met Gavin, Milner en Fässler herhaalde het succes van Daytona

Op een natte baan waren de Porsches in de GTLM-klasse nog in het voordeel, maar toen het eenmaal weer droog was, speelden met name de BMW's en de Corvettes de hoofdrol. Rond 18.30 uur ging het mis in het duel om de leiding in de klasse: Kévin Estre, die op dat moment met de 911-Porsche aan kop in de klasse reed, verremde zich op het nog vochtige baangedeelte voor de eerste bocht na start en finish en raakte vervolgens de nummer 3-Corvette met Jan Magnussen aan het stuur. Beide rijders waren nog slechts passagier en gleden op hoge snelheid de bandenstapels aan de buitenkant van de baan in. Zowel Estre als Magnussen bleven ongedeerd, maar voor de Porsche was de wedstrijd over.

De Corvette kon nog naar het binnenterrein worden teruggebracht, waar de auto door het team werd hersteld. Met 13 ronden achterstand stapte Mike Rockenfeller in om de race te vervolgen. De twee BMW's reden goed vooraan mee in de GTLM-klasse, aar een aanrijding door een PC-auto kostte Lucas Luhr in de BMW met het startnummer 100 tijd, terwijl de nummer 25-BMW een drive-through kreeg opgelegd vanwege een geconstateerde te hoge turbodruk. In de slotfase reed de nummer 4-Corvette met Oliver Gavin, Tommy Milner en Marcel Fässler aan de leiding en die positie kwam, met Milner achter het stuur, uiteindelijk ook niet meer in gevaar. Het trio kon daarmee de overwinning van Daytona herhalen. De tweede plaats ging naar de nummer 25-BMW met Bill Auberlen, Dirk Werner en Bruno Spengler, gevolgd door de nummer 912-Porsche met Earl Bamber, Fred Makowiecki en Michael Christensen.

winn63
Eerste winst voor de nieuwe Ferrari 488 in de GTD-klasse

In de GTD-klasse passeerde de Italiaan Alessandro Balzan in de nummer 63-Scuderia Corsa-Ferrari na de laatste herstart Jens Klingmann in de nummer 96-Turner-BMW en behaalde daarmee de overwinning, de eerste grote zege voor de nieuwe Ferrari 488 GT3. De Magnus Racing-Audi R8, in Daytona nog klassewinnaar, eindigde ditmaal als derde.

winn33
Twaalfde plaats in de klasse voor Jeroen Bleekemolen

Voor de beide Nederlandse rijders in de GTD-klasse waren er geen goede resultaten weggelegd. Jeroen Bleekemolen eindigde samen met zijn Riley-Viper-teamgenoten Ben Keating en Mark Miller als twaalfde. "We hadden al heel vroeg problemen met de tractiecontrole en het ABS, en toen brak vervolgens de aandrijfas, waarna we vijf ronden achterstand hadden. Vervolgens had ik nog wel een beetje hoop dat we wat zouden kunnen goedmaken, maar dat zat er uiteindelijk niet meer in. Je maakt wel veel mee in zo'n race: veel aanrijdingen, rijders die van de baan raken en andere incidenten. Vooral de PC-rijders vielen daarbij wel negatief op", aldus Bleekemolen.

winn540
"Frustrerende race", vond Nicky Catsburg

Een plaats achter Bleekemolen eindigde Nicky Catsburg met de Black Swan-Porsche als 13e in de klasse. "Een frustrerende race", vond hij. "We hadden de verkeerde strategie en er zijn ook regelmatig verkeerde beslissingen genomen. In het begin hebben we Tim Pappas drie uur lang laten rijden, waardoor we al veel tijd verloren, en later zijn er ook veel dingen misgegaan. In de slotfase zat ik in de auto, maar rondom mij heen waren er allerlei mensen die nog voor posities streden, waar ik natuurlijk niet tussen wilde gaan zitten. Het was een lastige race, maar wel leerzaam."

Uitslag:
1. Sharp/Brown/van Overbeek/Derani, Ligier JS-P2-Honda, 238 ronden in 12.00:59,881
2. Cameron/Curran/Pruett, Corvette DP, op 2,926
3. Fittipaldi/Barbosa/Albuquerque/Pruett, Corvette DP, op 3,940
4. Hedman/Lapierre/Minassian, Oreca 05-Nissan, op 4,339
5. Dalziel/Goossens/Hunter-Reay, Corvette DP, op 18,078
6. Nuñez/Bomarito/Pigot, Mazda Prototype, op 29,735
7. Pew/Negri/Pla, Ligier JS P2-Honda, op 1 ronde
8. Long/Miller/Devlin/Ihara, Mazda Prototype, op 1 ronde
9. Bennett/Braun/Wilkins, Oreca FLM09, op 2 ronden (1e PC)
11. Gavin/Milner/Fässler, Chevrolet Corvette C7.R, op 3 ronden (1e GTLM)
17. Popow/Van der Zande/Hansson, Oreca FLM09, op 5 ronden (3e PC)
22. Nielsen/Balzan/Segal, Ferrari 488 GT3, op 9 ronden (1e GTD)
35. Keating/Bleekemolen/Miller, Dodge Viper GT3-R, op 11 ronden (12e GTD)
36. Pappas/Catsburg/Pilgrim/Long, Porsche 991 GT3 R, op 12 ronden (13e GTD)

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet