Sportscars

Sportscars: Zware regen zorgt voor lange onderbreking in Sebring, Nederlanders in de problemen

satrain
Ruim twee uur lang stonden de auto's in Sebring stil

Zware regenval, onweer en daardoor een onderbreking met de rode vlag van twee uur en een kwartier kenmerkten de eerste helft van de twaalf-uursrace van Sebring. Inmiddels wordt er weer gereden, en niet echt verrassend rijden de beide Corvette-DP's van het Action Express-team op de eerste twee plaatsen. In totaal rijden de eerste zeven auto's halverwege de wedstrijd in dezelfde ronde. In de GTLM-klasse profiteren de Porsches van hun superieure tractie in de regen – wat we ondermeer vorig jaar tijdens Petit Le Mans al zagen – en zo rijden de beide 911's op de eerste twee posities, al zijn de verschillen met de Corvettes klein. In de PC-klasse leidt de CORE-auto, in GTD rijdt de Pertamina-Monster-Lamborghini van het Change-team aan de leiding. Voor de Nederlanders loopt het niet optimaal: Jeroen Bleekemolen moest met de Riley-Viper al snel de pits in vanwege een gebroken aandrijfas rechts achter, Renger van der Zande viel in het zesde uur terug vanwege een gebroken wielophanging van de Starworks-PC, eveneens rechts achter. Nicky Catsburg, rijdend met de Black Swan-Porsche 911 GT3 R, heeft nog niet gereden, maar met de langzamere rijders van het kwartet achter het stuur verloor het team veel tijd.

Tekst: René de Boer (vanuit Sebring, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

satstart Start van de prototypes met de beide Ligier-Honda's aan kop van het veld

Na het door chassisconstructeur Bob Riley gegeven commando 'Ladies and gentlemen, start your engines' ging de wedstrijd zoals gepland om 10.40 uur plaatselijke tijd van start. Op dat moment was het nog droog, maar al wel bewolkt, zodat iedereen hield angstvallig allerlei beeldschermen, apps en andere Buienradar-achtige informatievoorziening in de gaten hield. Rond 12.15 uur, na zo'n anderhalf uur in de wedstrijd, kwam er een enorme hoosbui naar beneden. Die duurde niet langer dan een kwartier, maar was wel voldoende om voor heel wat problemen te zorgen. Het voornaamste slachtoffer was Townsend Bell in de nummer 11-Change-Lamborghini, die bij het aanremmen op de spekgladde betonplaten voor bocht 17 de controle over zijn auto kwijtraakte en rechtdoor de bandenstapels in reed. De banden lagen zelfs bovenop de auto, maar Bell zelf liep hij het incident geen verwondingen op. Voor de Lamborghini was de race ten einde. Bij een poging de Lamborghini te ontwijken ging ook Antonio Garcia in de nummer 3-Corvette in de rondte, maar hij kon de race voortzetten.

Sat11
Einde race voor de Change Racing-Lamborghini van Sweedler/Bell/Antinucci


Na een dik half uur neutralisatie werd de race onder normaal tempo hervat. Na een kwartier was het weer raak, ditmaal vanwege de gestrande nummer 68-Scuderia Corsa-Ferrari. Na de herstart duurde de actie niet lang, want naast regen was er nu ook sprake van onweer. Dat noopte de wedstrijdleiding, officieel vooral vanwege de veiligheid van toeschouwers, om de race met de rode vlag te onderbreken. De auto's werden in de pitstraat geparkeerd en teams kregen alleen de toestemming om ze af te dekken. De onderbreking duurde in totaal twee uur, 15 minuten en negen seconden, waarna het veld achter de safety-car weer in beweging kwam, in eerste instantie om de ramen te laten ontwasemen en de motoren weer warm te laten worden.

sat5
De nummer 5-Action Express-Corvette DP leidt halverwege

Uiteraard reden de Porsches op dat moment aan de leiding in de GTLM-klasse, want regen is bij uitstek 911-weer. In GTD reed de Team Seattle-Alex Job Racing-Porsche op kop bij de herstart. In de prototype-klasse konden de pole-winnende Michael Shank Racing-Ligier-Honda en de ESM-Ligier-Honda het tempo in de race niet helemaal bepalen, al rijden ze halverwege de wedstrijd nog wel in dezelfde ronde als de leiders. Opnieuw rijden de Action Express-auto's vooraan, zoals dat eigenlijk de hele week in Sebring al het geval is. Daarachter volgt de Alegra Motorsports-Riley-BMW van Carlos de Quesada, Daniel Morad, Cameron Lawrence en Dominik Farnbacher en de snelste van de beide Ligier-Honda's, de Michael Shank-auto.

sat31
De nummer 31-Action Express-auto rijdt op de tweede plaats

In de PC-klasse zijn alle auto's inmiddels wel een keer van de baan geweest of hebben te maken gehad met andere problemen. De leider in de klasse, de CORE-auto met Jon Bennett, Colin Braun en Mark Wilkins, vormt daarop geen uitzondering, maar het team rijdt desondanks wel aan de leiding in de klasse, voor de PR1-Mathiasen-Motorsport-PC van Tom Kimber-Smith, José Guttierez en Robert Alon en de nummer 88-Starworks-auto van Sean Johnston, Michael Lyon en Maro Engel, allemaal in dezelfde ronde.

sat54
Leider in de PC-klasse: de CORE Autosport-Oreca FLM09

In de nummer 8-Starworks-PC met Renger van der Zande, Alex Popow en David Heinemeier-Hansson nam Popow de eerste drie uur voor zijn rekening, terwijl Van der Zande na de onderbreking instapte. Al snel echter kreeg onze landgenoot te maken met een gebroken rechter achterwielophanging, waardoor het team halverwege met zes ronden achterstand op de zevende plaats in de klasse rijdt.

sat8
Renger van der Zande met de nummer 8-Starworks-PC

De beginfase van de race liet in de GTLM-klasse een furieuze strijd tussen de fabrieks-BMW's en de fabrieks-Corvettes zien, maar de BMW's liepen door te snel de motor te starten na een pitstop beide een straf van een minuut op, voor de nummer 25-auto met Bill Auberlen, Dirk Werner en Bruno Spengler nog verzwaard door een extra minuut vanwege het verlaten van de pitstraat toen het licht nog op rood stond.

sat100
De BMW's reden aanvankelijk goed voorin mee, maar liepen beide een tijdstraf op

In de regen zijn de Porsches een klasse apart en zo leidt halverwege de nummer 911-Porsche met de Fransen Patrick Pilet en Kevin Estre en de Brit Nick Tandy, voor de nummer 912-Porsche met Earl Bamber, Fred Makowiecki en Michael Christensen. Daarachter de nummer 25-BMW met Auberlen, Werner en Spengler en de beide Corvettes met Magnussen/Garcia/Rockenfeller en Gavin/Milner/Fässler. Dirk Müller zorgde in de nummer 66-Ford voor forse vertraging door net voor de onderbreking in de eerste bocht de bandenstapels in te schieten.

sat912
De Porsches overtuigen in de regen

In GTD leidt de nummer 16-Change-Pertamina/Monster-Lamborghini met Pumpelly/Lewis/Carter, voor de Spirit of Race-Ferrari met Cressoni/Gianmaria/Mann en de Stevenson-Audi met Aschenbach/Bell/von Moltke. In de beginfase streed Jeroen Bleekemolen in de Riley-Viper heftig met pole-sitter Jeff Segal in de Scuderia Corsa-Ferrari om de leiding in de klasse, maar een gebroken aandrijfas rechts achter na een uur wierp het Viper-team ver terug. Halverwege de race rijdt de Viper met vijf ronden achterstand op de 17e plaats in de klasse. De Black Swan-Porsche, waarmee Nicky Catsburg uitkomt, rijdt met twee ronden achterstand op de 16e plaats in GTD. Het nieuws dat de wedstrijdleiding in verband met de lange onderbreking de minimale rijtijd per coureur heeft verkort tot twee uur en 25 minuten vond Catsburg positief: "We moeten zorgen dat Pappas en Pilgrim zo snel mogelijk hun tijd volgemaakt hebben, dan maken Patrick Long en ik het vervolgens af."

sat16
De Change-Pertamina/Monster-Lamborghini rijdt op kop in GTD

sat33
Jeroen Bleekemolen in de Riley-Viper


sat540
Black Swan-Porsche in de regen, Nicky Catsburg stapt later in

satcrash
Misverstand tussen de Highway to Help-Riley-BMW (60) en de Turner-GTD-BMW (97)

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet