V8 Supercars

V8 Supercars: Nick Percat wint Clipsal 500 Farce in Adelaide

De hoofdwedstrijd van de Clipsal 500 werd vanwege de slechte weersomstandigheden na 42 van de 78 geplande ronden definitief afgebroken. Nick Percat bezorgde het team van Lucas Dumbrell Motorsport de allereerste zege in een meer dan controversiële wedstrijd.

Tekst Willem J. Staat
Foto's PR/Erebus Motorsport/DJR Team Penske/PRA

Percat


Nick Percat wint Clipsal 500 Farce in Adelaide
In een wedstrijd die door regen, onweersbuien en stormen geteisterd werd behaalde Nick Percat in Adelaide zijn eerste thuisoverwinning voor het team van Lucas Dumbrell Motorsport. De 27-jarige Percat: "Dit is ongelofelijk, sinds dat ik in de kinderwagen lag, was ik hier al van de partij. Dit is een ongelofelijk moment in mijn carrière. Lucas Dumbrell Motorsport kon dit laten gebeuren. Hopelijk is dit de start van een mooi begin."

Teambaas Lucas Dumbrell raakte na een Formule Ford crash in 2009 verlamd maar startte LDM Motorsport in 2010. "Gisteren hoopten wij nog op zo'n resultaat. Wat moet ik zeggen. We staan er en dit is prachtig."

Vanwege de slechte weersomstandigheden werd er al onder safetycar gestart. In de beginfase was er een prachtig duel tussen James Courtney, Scott McLaughlin en Craig Lowndes.

Erebus
Mooi resultaat voor David Reynolds in de Erebus Holden Commodore. Hij werd 5e.

Crazy weersomstandigheden zorgden ervoor dat er vrijwel geen auto onbeschadigd bleef. In het begin van de wedstrijd had Shane van Gisbergen Courtney van de leiding beroofd terwijl Garth Tander Jamie Whincup in de rondte liet tollen. Onder wedstrijdomstandigheden zoals ze nog niet eerder in de Clipsal 500 vertoond waren reden polesitter Fabian Coulthard, Shane van Gisbergen, Craig Lowndes, James Courtney, Garth Tander, Rick Kelly, Scott McLaughlin en Nick Percat allemaal één of meerdere ronden aan de leiding.

Na de crash van James Courtney moest er tijdelijk met een Code Rood onderbroken worden waarbij Scott McLaughlin voor een herstart eigenlijk de beste papieren had. Na 42 ronden werd het gehele startveld onder begeleiding van de safetycar terug de pits in geleid en Percat was de verrassende winnaar.

Penske
Dramatische weersomstandigheden verknalden de Clipsal 500 in Adelaide.

De controversiële verbruiksregel van 140L brandstof zorgde ervoor dat Fabian Coulthard en Scott Pye naar de 16e en 17e plek werden teruggezet. Daardoor promoveerden Nissan-coureur Michael Caruso en Garth Tander resp. naar de tweede en de derde plek. "Mooi om Nissan op het podium te zien. Daar hebben wij hard voor gewerkt. Garth Tander: "Onze jongens deden het goed met het brandstofverbruik. Denk niet dat dit echt een probleem was. Goed om weer op het podium te staan en mooi voor Nick dat hij zijn thuiswedstrijd gewonnen heeft."

Cameron Waters eindigde voor het PRA Team als vierde. Cameron Waters: "Eigenlijk kan ik niet geloven dat ik als 8e geëindigd ben. Eigenlijk wist je nog niet eens wie waar en op welk moment naar binnen ging. Ik geloof dat dit wel de zwaarste wedstrijd is, die ik ooit in mijn leven gereden heb. Laat de rest van het jaar nu maar komen." De uitslag blijft provisional.

Cameron Waters
De Clipsal 500 betekende voor Cameron Waters de zwaarste wedstrijd in zijn carriere.

Uitslag Clipsal 500 48 ronden
1 Nick Percat Dumbrell Holden 1u49m03.6598s
2 Michael Caruso Nissan Motorsport Nissan +7.1095s
3 Garth Tander HRT Holden +8.7639s
4 Cameron Waters Prodrive Ford +11.2829s
5 David Reynolds Erebus Holden +12.9074s
6 Todd Kelly Nissan Motorsport Nissan +13.5218s
7 Rick Kelly Nissan Motorsport Nissan +13.9870s
8 Jason Bright Brad Jones Holden +15.1646s
9 Mark Winterbottom Prodrive Ford +16.4074s
10 Shane van Gisbergen Triple Eight Holden +17.0926s
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet