Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 2

GP2/GP3: Kalender 2016 eindelijk bekend

 L0U6483

Het was lang wachten, maar de kalender voor het GP2- en GP3-seizoen 2016 is vanochtend eindelijk bekendgemaakt. Het seizoen begint dit jaar pas in Barcelona, terwijl eind van het jaar een verre reis naar Sepang wordt gemaakt. De GP3-auto's testen nu al op Magny Cours, de eerste test van de GP2-auto's komt volgende week op Barcelona aan bod. Er is intussen nog van alles gaande bij de teams die hun coureurs nog niet hebben bekendgemaakt.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto: GP2 Series

Het samenstellen van de GP2/GP3-kalender duurde deze winter veel langer dan anders. Al snel was duidelijk dat het supportprogramma van de Formule 1 niet naar Bahrein zou gaan. Daarna doken twijfels op over de seizoensopening op Sochi in Rusland, terwijl er ook onzekerheden waren over de trip naar Azerbeidjan.

Om toch tot 11 ronden te komen (en misschien zelfs de 12 die GP2/GP3 het liefst zagen), moest er daarom een oplossing aan het eind van het seizoen worden gevonden. Singapore en Sepang waren de meest genoemde opties, terwijl ook een herhaling van de combinatie met het WEC in Bahrein werd geopperd. Uiteindelijk kwamen Baku en Sepang uit de bus en blijft het dus bij 11 ronden. GP3 gaat niet naar Baku en slaat zoals gebruikelijk ook Monaco over.

14-15 mei: Barcelona (E)
28-29 mei: Monte Carlo (MC)*
18-19 juni: Baku (AZE)*
2-3 juli: Red-Bull-Ring (A)
9-10 juli: Silverstone (GB)
23-24 juli: Hungaroring (H)
30-31 juli: Hockenheim (D)
27-28 augustus: Spa (B)
3-4 september: Monza (I)
1-2 oktober: Sepang (MAL)
26-27 november: Yas Marina (UAE)

* Alleen GP2

De GP3-teams krijgen vanwege de nieuwe auto maar liefst vier tests: na de shakedown op Magny-Cours volgen nog Estoril, Valencia en Barcelona, met nog een extra testgelegenheid voorafgaand aan de GP van Oostenrijk. De GP2-teams testen volgende week op Barcelona en eind van de maart nog eens op Jerez.

Bij de GP2-teams die hun rijders nog moeten bekendmaken, gebeurt intussen van alles. Carlin lijkt in zee te gaan met Marvin Kirchhöfer en Emil Bernstorff, maar er hangen meer vraagtekens rondom Status, Arden en Hilmer (ja, die zijn er ook nog). Bij Status kan er een eigendomswisseling in zitten, aangezien FR3.5-team Strakka belangstelling heeft. Arden heeft daarentegen zijn deuren feitelijk al gesloten: de meeste teamleden hebben elders emplooi gevonden. Voor Hilmer waren er tal van kopers (waaronder groepen rond René Binder, Arthur Pic en Adrián Vallés), maar een deal is nog altijd niet gesloten.
Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet