Sportscars

Sportscars: LMP2 wint voor het eerst in Daytona, zinderende finale in GT-klassen

viclane
Winst voor het ESM-Tequila Patrón-team met de Ligier-Honda

Voor het eerst in de historie van de 'Rolex 24 at Daytona' heeft een LM-P2-auto de race gewonnen. Na een etmaal racen was het de Braziliaan Luis Filipe 'Pipo' Derani die de ESM-Tequila Patrón-Ligier JS P2-Honda (Sharp/Brown/van Overbeek/Derani) als winnaar over de eindstreep stuurde. Het team kwam tot een totaal van 736 ronden. De Wayne Taylor Racing-Konica-Minolta Corvette DP (J. Taylor/R. Taylor/Angelelli/Barrichello) eindigde op 26,166 seconden als tweede, de nummer 90 Visitflorida.com-Corvette DP (Dalziel/Goossens/Hunter-Reay) werd op 1:27,276 minuten van de winnaar als derde. De spannendste strijd was er echter in de GT-klassen. Met een verschil van 0,034 seconden tussen de beide auto's behaalde Corvette Racing de dubbelzege in GTLM, met de overwinning voor Marcel Fässler, Oliver Gavin en Tommy Milner. In GTD was het brandstofverbruik beslissend. Op de laatste druppels benzine reed René Rast de Magnus Racing-Audi R8, die hij deelde met Marco Seefried, John Potter en Andy Lally als klassewinnaar over de streep. Nicky Catsburg leverde opnieuw een ijzersterke prestatie en eindigde samen met zijn Black Swan-Porsche-teamgenoten op slechts 3,048 seconden als tweede. Jeroen Bleekemolen werd met de Viper tiende in de klasse, twee plaatsen voor de Frikadelli-Porsche met ondermeer Patrick Huisman. De zege in de PC-klasse ging naar het JDC-Miller-team, Renger van der Zande werd met de beschadigde Starworks-auto vierde.

Tekst: René de Boer (vanuit Daytona, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Ed Heuvink

Anders dan in de afgelopen jaren was er in de slotfase geen sprake meer van een neutralisatie om het nog een keer spannend te maken. Het laatste incident voor de teams in de kopgroep betrof de nummer 02-Ganassi-Riley-Ford (Dixon/Kanaan/McMurray/Larson). Rond 11.45 uur raakte Kyle Larson in het infield de controle over de auto kwijt en knalde frontaal de bandenstapels in. Dat betekende het voortijdig einde van de race voor de auto, die op dat moment op de zesde positie reed. De ESM-Tequila Patrón-Ligier-Honda reed in de laatste uren redelijk comfortabel aan de leiding en zorgde zo, in wat waarschijnlijk het laatste jaar van de Daytona Prototypes is, voor de eerste Daytona-zege van een LM-P2-auto, tevens de eerste overwinning voor een Honda-motor.

winner85 JDC-Miller Motorsports won de PC-klasse

De overwinning in de PC-klasse was voor de nummer 85-JDC-Miller-Motorsports-auto (Miller/Goikhberg/Simpson/Koch), die verhoudingsgewijs het minste tijd verloor door technische problemen en rijdersfouten en daarmee de klassezege kon binnenhalen. De nummer 52-PR1-Mathiasen Motorsport-PC (Alon/Kimber-Smith/Gutierrez/Boulle) eindigde als tweede, voor de nummer 20-BAR1-Motorsport-auto (Drissi/Drumwright/Mowlem/Vera/Gaughan). Renger van der Zande, die vrijwel de hele race alleen met zijn teamgenoot Popow reed, werd uiteindelijk vierde in de klasse.

winner43
Fotofinish in de GTLM-klasse met de beide Corvettes

Een echte kraker was de finale in de GTLM-klasse. De nummer 911-Porsche had een paar uur voor het eind tijd verloren vanwege een gebroken aandrijfas, waarmee de strijd om de zege ging tussen de 912-Porsche (Bamber/Makowiecki/Bamber) en de beide fabrieks-Corvettes, de nummer 3 met Garcia/Magnussen/Rockenfeller en de nummer 4 met Gavin/Fässler/Milner. Bamber reed in de slotfase in de Porsche en kwam wat snelheid tekort. Eerst wist Gavin hem na een klein tikje in het infield te passeren en later kwam ook Garcia ervoorbij. Met de Corvettes op de eerste en tweede plaats, en de wetenschap dat teambaas Doug Fehan de rijders toestemming had gegeven om het onderling uit te vechten, maakte iedereen zich op voor een zinderende finale. Ook het verkeer speelde enigszins een rol, maar zowel Gavin als Garcia reden absoluut op het scherpst van de snede. Uiteindelijk trok Gavin aan het langste eind en reed de zege naar huis. Het tweede Corvette-team eindigde als tweede, de Porsche behaalde de derde plaats.

winner44b
Na Dubai ook winst in Daytona voor de Audi R8 LMS

Ook in de GTD-klasse bleven incidenten in de slotfase niet uit. Rond 13.15 uur raakte Shane van Gisbergen in de nummer 22-Alex Job Racing/Weather Tech-Porsche 911 GT3 R (D. MacNeil/C. MacNeil/Keen/van Gisbergen/Jeanette) de controle over de auto kwijt en zeilde in het infield door het gras. De reden bleek te liggen in een gebroken bevestiging van de achtervleugel, waardoor de benodigde neerwaartse druk wegviel en Van Gisbergen het spoor bijster raakte. Het resultaat was een langere pitstop om de achtervleugel opnieuw te bevestigen. De tweede plaats was Van Gisbergen daarmee natuurlijk kwijt, ten gunste van Nicky Catsburg in de Black Swan-Porsche. Vervolgens ging het in de finale om brandstof. Eerst kreeg René Rast in de Magnus-Audi de instructie om Fabio Babini in de Konrad-Lamborghini voorbij te laten, omdat hij niet voldoende brandstof had om hem voor te blijven. Vervolgens raakte Babini zonder brandstof en viel terug, net als Richie Stanaway in de Aston Martin. Zo kwam Rast uiteindelijk toch nog aan de leiding en kwam vervolgens als winnaar over de eindstreep, met Catsburg nipt geslagen op de tweede plaats. Het Viper-team met Jeroen Bleekemolen eindigde als tiende, twee plaatsen voor het Frikadelli-Porsche-team met Patrick Huisman.
Uitslag:
1. Sharp/Brown/van Overbeek/Derani, Ligier JS P2-Honda, 736 ronden in 24.00:34,607
2. R. Taylor/J. Taylor/Angelelli/Barrichello, Corvette DP, op 26,166
3. Dalziel/Goossens/Hunter-Reay, Corvette DP, op 1:27,276
4. Fittipaldi/Barbosa/Albuquerque/Pruett, Corvette DP, op 5 ronden
5. Stroll/Wurz/Hartley/Priaulx, Riley-Ford DP, op 11 ronden
6. Cameron/Curan/Pagenaud/Adam, Corvette DP, op 12 ronden
7. Gavin/Milner/Fässler, Chevroler Corvette C7.R, op 14 ronden (1e GTLM)
8. Magnussen/Garcia/Rockenfeller, Chevrolet Corvette C7.R, op 14 ronden
14. Potter/Lally/Seefried/Rast, Audi R8 LMS, op 33 ronden (1e GTD)
15. Pappas/Catsburg/Long/Pilgrim, Porsche 911 GT3 R, op 33 ronden (3e GTD)
18. Miller/Goikhberg/Simpson/Koch, Oreca FLM09-Chevrolet, op 34 ronden (1e PC)
24. Keating/Bleekemolen/Miller/D. Farnbacher, Dodge Viper GT3-R, op 36 ronden (10e GTD)
27. Abbelen/Huisman/Stippler/Schmitz/S.Müller, Porsche 911 GT3 R, op 38 ronden (12e GTD)
34. Popow/Van der Zande/Cumming/Hawksworth, Oreca FLM09-Chevrolet, op 51 ronden (4e PC)


Uitslag:
 
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet