Diversen

Div: Wesley van Helmond voor Nederland naar Reedy RC Offroad Race of Champions

wesleyvanhelmond3

De coureur zit weliswaar niet achter het stuur, maar houdt een afstandsbediening vast, en toch kent RC-racen heel wat raakvlakken met de autosport. Nederland kent bovendien sterke vertegenwoordigers. Morgen treedt de 17-jarige Wesley van Helmond in het strijdperk op de Reedy International Offroad Race of Champions, het kampioenschap der kampioenschappen in de wereld van radio-controlled racing. Wesley's vader Johan, vroeger zelf ook niet onverdienstelijk in de sport actief en nu diens 'monteur', vertelt hoe zijn zoon als fabrieksrijder tot de absolute wereldtop is doorgedrongen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Johan van Helmond, Monique van Helvoirt

De Reedy International Offroad Race of Champions vindt op 21-24 januari plaats in Huntington Beach in de Amerikaanse staat Californië. Alleen de allerbesten in de RC-wereld worden ervoor uitgenodigd: 30 deelnemers die in de top-tien van de WK's en EK's van de afgelopen jaren zijn geëindigd – vergelijkbaar met de Masters in tennis of, inderdaad, de Race of Champions in de autosport.

Wesley van Helmond uit Klaaswaal is de enige Nederlandse deelnemer. Hij kwalificeerde zich door zesde op het EK te worden. Als toen nog 16-jarige werd hij meteen ook Europees juniorkampioen. Daarmee is hij niet eens de jongste die aantreedt op de Reedy Race. "Er is nog een mannetje uit Polen", zegt Johan van Helmond, de vader van Wesley, in zijn tijd ook prominent in de sport aanwezig. "Er stromen nu veel jonge gastjes binnen, vaak zoontjes van kampioenen. Vroeger moest je alles zelf uitzoeken, maar die jongens krijgen meteen veel kennis mee, een beetje zoals Jos Verstappen de coach van Max is. Je kunt deze sport in principe tot op hoge leeftijd blijven doen, maar de jeugd is wel in het voordeel: als je ouder wordt, gaat je reactiesnelheid achteruit en daar draait het heel erg om."

wesleyvanhelmond1

Wesley is fabrieksrijder, wat betekent dat hij alle materiaal ter beschikking krijgt gesteld. Een sponsor levert alle elektronica. "De volgende stap is die van betaald rijder", zegt Van Helmond senior. "De reis- en verblijfkosten zijn nu bijna niet meer te betalen. Wesley moet nu immers steeds verder reizen om nog tegenstand van formaat te vinden."

De jonge Van Helmond neemt deel in de offroad-variant van het RC-racen, waar de topsnelheden rond de 80 km/u liggen. De circuitauto's gaan tot wel 130 km/u. De offroadwedstrijden kenmerken zich door veel sprongen, waar het onderstel uiteraard goed op moet zijn afgesteld. Van Helmond: "Op het EK hadden we zelfs een dubbelsprong die 9 meter uit elkaar lag. Daar moet je rekening mee houden in de afstelling. Je kunt heel veel zelf afstellen aan de auto's, en net als in de autosport is het heel makkelijk om de verkeerde kant op te gaan. Het lastige is dat je niet in de auto zit, dus niet kunt aanvoelen hoe de auto ligt. Je moet dus vooral heel goed met je ogen kijken naar het weggedrag. En daar komt bij dat net als in motocross de baan tijdens de wedstrijd verandert. Ook daarop moet je kunnen inspelen."

De Van Helmonds vormen een echt familieteam. Ook Wesley's broertje Dominique is een fanatiek RC-racer en nu al twee jaar achtereenvolgend Nederlands 4WD-kampioen. Vader Johan is de 'monteur', moeder Daniëlle verzorgt de reizen en het eten.

wesleyvanhelmond2

De Reedy Race of Champions waarin Wesley de komende dagen hoopt te schitteren, werkt niet zoals een EK of WK met kwalificatieheats. Elke heat is een finale, er zijn zes heats met 2WD-auto's en zes met 4WD-auto's, de deelnemers per heat komen door loting tot stand. Wie over het totaal van alle heats de minste punten scoort (de eerste plaats krijgt 1 punt, de tweede plaats 2 punten, etc.), mag zich de RC-kampioen der kampioenen noemen.

De Reedy Race is onder meer op liverc.com live te volgen.


Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet