Formula E

Formule E: Sebastien Buemi wint ePrix Uruguay. Robin Frijns 10e. Crash Piquet Jr.

E.dams Renault-coureur Sebastien Buemi heeft de ePrix Uruguay op het stratencircuit van Punta del Este op zijn naam geschreven. Nelson Piquet Jr. crashte in de slotronde zwaar in de muur maar bleef ongedeerd. Robin Frijns beëindigde zijn tweede ePrix als tiende.

Tekst Willem J. Staat
Foto PR

Buemi

Sebastien Buemi op weg naar de overwinning op Punta del Este.

Sebastien Buemi wint ePrix Uruguay. Robin Frijns 10e. Crash Piquet Jr.
Na zijn eerste overwinning eerder in Beijng dit seizoen pakt de Zwitserse e.Dams coureur Sebastien Buemi voor de tweede maal de volle winst op Punta del Esta. In de achtste ronde ging de e.Dams rijder aan polesitter Jerome D'Ambrosio voorbij en stond de leiding, ook na de verplichte autowissel, niet meer af. D'Ambrosio zou na een fel gevecht met Dragon teamgenoot Loïc Duval als derde eindigen maar erkende na afloop dat de auto's nog niet op hetzelfde niveau als die van de concurrentie waren. ABT-Schaeffler-coureur Lucas di Grassi eindigt na enkele prachtige inhaalmanoeuvres als tweede. Di Grassi was als vierde gestart.


Robin Frijns had zich voor het team Andretti als elfde gekwalificeerd en maakte direct twee posities goed. Na de reguliere autowissel viel Frijns kortstondig naar de twaalfde plek terug, maar de crash van Nelson Piquet Jr. speelde hem in de kaart waardoor de Nederlanders alsnog als tiende wist te eindigen. Minder verging het Bruno Senna en Sam Bird. Senna moest al na drie ronden met een lekke band de pits opzoeken en speelde verder geen rol van betekenis meer. Vervolgens knalde Senna in de 12e ronde in de muur. In de 17e ronde volgden de reguliere autowisselstops. De Brit Sam Bird die voor het team van DS Virgin een goede start had blijft bij zijn "outlap" exact op het start/finish gedeelte steken. Hoewel de Brit nog trachtte zijn auto te resetten moest hij alsnog opgeven en zorgde daardoor voor de enige neutralisatie in deze wedstrijd.


Bij de herstart in de 22e ronde nam Buemi direct de leiding gevolgd door ABT Formule E-coureur Lucas di Grassi wiens crew werkelijk een super pitstop afwerkte. Buemi verremde zich even maar behield nog altijd een voorsprong van 1.9 secs. op Di Grassi. Regerend kampioen Nelson Piquet Jr. en de Fransman Eric Vergne vochten in de slotfase een verbeten duel uit waarbij Piquet in de allerlaatste ronde vol in de muur knalt. De Braziliaan bleef ongedeerd maar zijn auto moet als afgeschreven worden beschouwd.

Achter de Dragon auto's van D'Ambrosio Duval eindigden Nicolas Prost en Antonio Felix Da Costa resp. als vijfde en zesde. Daniel Abt moest in de slotfase nog zijn zevende plek aan Eric Vergne prijsgeven. Jacques Villeneuve kwam na een crash in de kwalificatie niet meer aan de start. De Canadees bleef ongedeerd maar zijn auto kon niet meer tijdig gerepareerd worden.
(later meer)



Uitslag
1º Sébastien Buemi Renault e.Dams Renault Z.E.15 33 ronden
2º Lucas di Grassi ABT Schaeffler ABT Schaeffler FE01 +3.534
3º Jerome D'Ambrosio Dragon Racing Venturi VM200-FE-01 +6.725
4º Loïc Duval Dragon Racing Venturi VM200-FE-01 +6.807
5º Nico Prost Renault e.Dams Renault Z.E.15 +21.057
6º Antonio Félix Daa Costa Team Aguri SRT01-e +22.410
7º Jean-Eric Vergne DS Virgin Racing Virgin DSV-01ABT +57.726
8º Daniel Abt ABT Schaeffler ABT Schaeffler FE01+1:00.744
9º Stéphane Sarrazin Venturi Fórmula E Venturi VM200-FE-01+1:03.559
10º Robin Frijns Andretti Formula E Andretti ATEC-01 +1:03.840

Reacties

    • 3
    • 1
     
    Anonieme gebruiker 20 december 2015 14:44

    @Willem: analoog aan eBay, iPad, iPhone etc is het niet Eprix maar ePrix. Klein verschil, maar toch.

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 december 2015 12:53

    Afgaand op de huidige resultaten van Frijns denk ik dat hij beter GT's kan blijven rijden..... Het is misschien nog te vroeg om te oordelen, maar in de Blancpain was hij bijna kampioen en hier is het middenmoot

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 22 december 2015 13:55

    Valt wel mee, toch? Drie races, drie keer punten. Vergeet niet dat Andretti als één van de weinigen met de "oude" powertrain rijdt. Wat dat betreft is Da Costa bij Team Aguri de beste graadmeter, want ook daar rijden ze met de specificatie van seizoen 1. Tot nu toe was Da Costa wel iets sneller dan Frijns, maar qua punten staat Frijns nog steeds voor, en teamgenoot De Silvestro heeft hij duidelijk in de tas. Veel dramatischer is het optreden van ex-wereldkampioen Villeneuve tot nu toe. Overigens gaat Frijns voor zover mij bekend gewoon door met de GTs.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet