Formule 2

GP2/GP3: Matsushita en Leclerc snelsten in test Abu Dhabi

 SBL3842

Nobuharu Matsushita (ART) en Nicholas Latifi (DAMS) waren de snelsten tijdens de driedaagse GP2-test die vandaag op Yas Marina ten einde kwam. De Japanner die in zijn debuutseizoen zo verrassend voor de dag kwam, liet daarmee zien dat hij in 2016 tot de titelpretendenten behoort. Zowel woensdag als vandaag zette Matsushita de snelste tijd. Voor zijn nieuwe team DAMS stond Latifi gisteren bovenaan. Bij de GP3-teams (zie pagina 2) vielen F3-racewinnaar Charles Leclerc en FR2.0 Eurocup-kampioen Jack Aitken het meest op. Nyck de Vries kwam voor het eerst uit voor zijn nieuwe team ART, terwijl Steijn Schothorst bovenin te vinden was voor Campos en Trident.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

De driedaagse test ging van start met het verwachte nieuws dat GP2 Series Ltd is aangewezen als de promoter van de toekomstige Formule 2. De organisatie van Bruno Michel was de enige die zich voor de klus had ingeschreven. De FIA bevestigde de beslissing tijdens de bijeenkomst van de World Motor Sport Council.

Opmerkelijkste naam tijdens de test was die van Pascal Wehrlein: de kersverse DTM-kampioen stapte voor het eerst sinds zijn F3-jaren weer in een monoposto. Verder maakten diverse coureurs kennis met de teams waarvoor ze volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid uitkomen. Oliver Rowland lijkt een zekerheidje voor ART, naast Matsushita. Naast Lynn stapte bij DAMS Nicholas Latifi in. Dat contract is al getekend, zo begrepen we in Abu Dhabi. De goed van budget voorziene Canadees kwam bij zijn nieuwe team goed voor de dag: alle dagen zat hij er goed bij, gisteren was hij de snelste.

 L0U0792

Ook nieuw in Abu Dhabi was het verhaal dat Adrian Campos in zee ging met Sean Gelael, en dat diens reusachtige budget van de Indonesische KFC-tak ook een gratis zitje voor Mitch Evans mogelijk zou maken. Dat gerucht kregen we al snel bevestigd; later deze week lekte het nieuws ook elders uit. Bij Prema zit het er intussen dik in dat Pierre Gasly daar een duo gaat vormen met Europees F3-kampioen Felix Rosenqvist, die na vijf seizoenen F3 eindelijk promoveert. De Zweed veroorzaakte donderdag een rode vlag na een remprobleem met zijn Prema-auto.

Van de topteams is er alleen bij Racing Engineering nog een plaatsje open. Red Bull zou daar graag zijn nieuwe aanwinst Luca Ghiotto plaatsen, maar het team heeft ook wel oren naar samenwerking met Sergey Sirotkin, de rookie van het jaar van 2015. Norman Nato is een outsider voor de stoel naast Jordan King, die voor een tweede seizoen aanblijft bij de Spanjaarden. Doordat de plaatsen bij de beste teams zich sneller vullen dan vorig jaar, zal de GP2-transfermarkt deze winter naar verwachting wat vlotter verlopen.

 SBL3132

Ghiotto testte intussen ook bij Trident en Rapax, terwijl Tio Ellinas de snelste aanwinst uit de Formule Renault 3.5 was. De Cyprioot maakte kennis met Russian Time, in de auto die dit jaar van Mitch Evans was. Ellinas racete eerder al GP2 voor het Nederlandse MP Motorsport. De andere Russian Time-coureur, Artem Markelov, was donderdagochtend de snelste. Vandaag was de Italiaanse 'Japanner' Andrea Caldarelli een verrassend gezicht bij de Russen.

Bij MP liet Nick Yelloly zich van zijn goede kant zien. De Brit – al met een half been in de sportscars – reed woensdag de zesde tijd, op donderdag zelfs de vijfde. In de tweede auto mochten Richard Gonda en Salvatore De Plano meters maken.

 SBL3693

Behalve vice-kampioen Ghiotto – vanochtend sterk derde voor Rapax – waren GP3-promovendi onder meer Emil Bernstorff (bij Arden), Artur Janosz (bij Trident), Alex Fontana (bij Status) en Jimmy Eriksson (bij Trident). Naast Rosenqvist trad Antonio Giovinazzi uit de Europese F3-gelederen aan.

GP2, test Abu Dhabi, 2-4 december 2015

1e sessie
1. Nobuharu Matsushita – ART – 1'49"180 – 25
2. Alex Lynn – DAMS – 1'49"304 – 9
3. Norman Nato – Arden – 1'49"479 - 17
4. Oliver Rowland – ART – 1'49"501 - 12
5. Pierre Gasly – Prema – 1'49"508 - 16
6. Nicholas Latifi – DAMS – 1'49"792 - 15
7. André Negrão – Rapax – 1'49"821 - 18
8. Richie Stanaway – Carlin – 1'49"837 - 17
9. Nick Yelloly – MP – 1'50"067 - 23
10. Jordan King – Racing Engineering – 1'50"078 - 20
11. Sergey Sirotkin – Racing Engineering – 1'50"200 - 15
12. Dean Stoneman – Carlin – 1'50"244 - 18
13. Felix Rosenqvist – Status – 1'50"264 - 21
14. Luca Ghiotto – Trident – 1'50"429 - 21
15. Jimmy Eriksson – Trident – 1'50"739 - 20
16. Tio Ellinas – Russian Time – 1'50"875 - 14
17. Pascal Wehrlein – Prema - 1'51"022 - 18
18. Gustav Malja – Arden – 1'51"032 - 23
19. Konstantin Tereschenko – Campos – 1'51"257 - 27
20. Alex Fontana – Rapax – 1'51"309 - 16
21. Artem Markelov – Russian Time – 1'51"683 - 15
22. Richard Gonda – MP – 1'51"745 - 25
23. Sean Gelael – Campos – 1'52"340 - 7
24. Philo Armand – Status – 1'54"167 - 20

2e sessie
1. Nobuharu Matsushita – ART – 1'47"903 – 29
2. Nicholas Latifi – DAMS – 1'48"418 - 35
3. Pierre Gasly – Prema – 1'48"437 - 23
4. Oliver Rowland – ART – 1'48"454 - 30
5. Artem Markelov – Russian Time – 1'48"581 - 18
6. Nick Yelloly – MP – 1'48"744 - 10
7. Norman Nato – Arden – 1'48"780 - 27
8. Richie Stanaway – Carlin – 1'48"791 - 23
9. Dean Stoneman – Carlin – 1'48"865 - 25
10. André Negrão – Rapax – 1'48"875 - 25
11. Jordan King – Racing Engineering – 1'48"943 - 29
12. Tio Ellinas – Russian Time – 1'48"997 - 35
13. Felix Rosenqvist – Status GP – 1'49"165 - 29
14. Luca Ghiotto – Trident – 1'49"213 - 26
15. Sergey Sirotkin – Racing Engineering – 1'49"223 - 32
16. Gustav Malja – Arden – 1'49"423 - 29
17. Alex Fontana – Rapax – 1'49"747 - 35
18. Pascal Wehrlein – Prema - 1'50"030 - 17
19. Jimmy Eriksson – Trident – 1'50"110 - 32
20. Sean Gelael – Campos – 1'50"491 – 34
21. Richard Gonda – MP – 1'50"536 - 27
22. Philo Armand – Status GP – 1'51"558 - 27
23. Konstantin Tereschenko – Campos – 1'51"607 - 5
24. Alex Lynn – DAMS – 1'52"515 – 29

3e sessie
1. Artem Markelov – Russian Time – 1'49"008 – 21
2. Nicholas Latifi – DAMS – 1'49"025 - 35
3. André Negrao – Rapax – 1'49"103 - 24
4. Richie Stanaway – Carlin – 1'49"137 - 23
5. Pierre Gasly – Russian Time – 1'49"205 - 23
6. Nick Yelloly – MP – 1'49"270 - 22
7. Norman Nato – ART – 1'49"318 - 32
8. Alex Fontana – Status – 1'49"392 - 23
9. Sergey Sirotkin – Rapax – 1'49"570 - 27
10. Dean Stoneman – Carlin – 1'49"596 - 13
11. Luca Ghiotto – Racing Engineering – 1'49"614 - 27
12. Jimmy Eriksson – Arden – 1'49"695 - 32
13. Jordan King – Racing Engineering – 1'49"717 - 25
14. Gustav Malja – Arden – 1'49"895 - 25
15. Mitch Evans – Campos – 1'49"910 - 16
16. Marlon Stockinger – ART – 1'49"991 - 30
17. Oliver Rowland – Prema – 1'50"347 - 24
18. Richard Gonda – MP – 1'50"362 - 28
19. Sean Gelael – Campos – 1'50"375 – 31
20. Felix Rosenqvist – Prema – 1'50"461 - 20
21. Artur Janosz – Trident – 1'50"807 - 23
22. Philo Armand – Status – 1'51"667 - 22
23. Zoel Amberg – Trident - 1'52"192 – 13
24. Alex Lynn – DAMS – 1'53"358 – 29

4e sessie
1. Nicholas Latifi – DAMS – 1'47"860 – 27
2. Norman Nato – ART – 1'48"035 - 28
3. Sergey Sirotkin – Rapax – 1'48"108 - 24
4. Alex Lynn – DAMS – 1'48"265 – 25
5. Nick Yelloly – MP – 1'48"297 - 19
6. André Negrão – Rapax – 1'48"347 - 27
7. Pierre Gasly – Russian Time – 1'48"356 – 31
8. Artem Markelov – Russian Time – 1'48"696 – 21
9. Mitch Evans – Campos – 1'48"754 - 29
10. Jordan King – Racing Engineering – 1'48"769 - 16
11. Jimmy Eriksson – Arden – 1'48"769 - 21
12. Marlon Stockinger – ART – 1'48"887 - 27
13. Dean Stoneman – Carlin – 1'49"060 - 26
14. Alex Fontana – Status GP – 1'49"119 - 26
15. Oliver Rowland – Prema – 1'49"156 - 17
16. Richard Gonda – MP – 1'49"278 - 22
17. Felix Rosenqvist – Prema – 1'49"296 - 11
18. Antonio Giovinazzi – Carlin – 1'49"363 - 31
19. Gustav Malja – Arden – 1'49"378 - 22
20. Sean Gelael – Campos – 1'49"549 – 31
21. Luca Ghiotto – Racing Engineering – 1'49"570 - 26
22. Artur Janosz – Trident – 1'49"759 - 23
23. Philo Armand – Status GP – 1'50"834 - 28

5e sessie
1. Mitch Evans – Campos – 1'48"922 – 24
2. Oliver Rowland – DAMS – 1'48"926 – 22
3. Luca Ghiotto – Rapax – 1'49"057 - 30
4. André Negrão – Rapax – 1'49"154 - 27
5. Sergey Sirotkin – Prema – 1'49"201 - 15
6. Nobuaru Matsushita – ART – 1'49"243 - 34
7. Tio Ellinas – Trident - 1'49"246 – 35
8. Nick Yelloly – MP – 1'49"331 - 24
9. Antonio Giovinazzi – Carlin – 1'49"361 - 23
10. Richie Stanaway – Carlin – 1'49"418 - 12
11. Marlon Stockinger – ART – 1'49"991 - 34
12. Jimmy Eriksson – Arden – 1'50"000 - 28
13. Norman Nato – Racing Engineering – 1'50"085 - 25
14. Gustav Malja – Status GP – 1'50"152 - 20
15. Jordan King – Racing Engineering – 1'50"237 - 24
16. Artem Markelov – Russian Time – 1'50"396 – 32
17. Sean Gelael – Campos – 1'50"968 – 24
18. Andrea Caldarelli – Russian Time – 1'51"011 - 24
19. Artur Janosz – Trident – 1'51"026 - 6
20. Philo Armand – Status GP – 1'51"173 - 32
21. Emil Bernstorff – Arden – 1'51"517 - 30
22. Nicholas Latifi – DAMS – 1'53"588 – 21
23. Pierre Gasly – Prema – 1'55"778 – 4
24. Salvatore De Plano – MP – 1'57"792 - 27

6e sessie
1. Nobuaru Matsushita – ART – 1'48"313 – 35
2. Nicholas Latifi – DAMS – 1'48"432 – 37
3. Sergey Sirotkin – Prema – 1'48"465 - 24
4. Oliver Rowland – DAMS – 1'48"522 – 24
5. Luca Ghiotto – Rapax – 1'48"668 - 34
6. André Negrão – Rapax – 1'48"710 - 25
7. Artem Markelov – Russian Time – 1'48"737 – 25
8. Marlon Stockinger – ART – 1'48"752 - 33
9. Richie Stanaway – Carlin – 1'49"046 - 32
10. Nick Yelloly – MP – 1'49"068 - 17
11. Norman Nato – Racing Engineering – 1'49"109 - 32
12. Antonio Giovinazzi – Carlin – 1'49"192 - 36
13. Jordan King – Racing Engineering – 1'49"249 - 29
14. Gustav Malja – Status GP – 1'49"357 - 30
15. Tio Ellinas – Trident - 1'49"433 – 34
16. Jimmy Eriksson – Arden – 1'49"596 - 32
17. Artur Janosz – Trident – 1'49"698 - 35
18. Emil Bernstorff – Arden – 1'49"706 - 35
19. Philo Armand – Status GP – 1'50"394 - 30
20. Sean Gelael - Campos - 1'50"436 - 40
21. Andrea Caldarelli – Russian Time – 1'50"471 - 37
22. Salvatore De Plano – MP – 1'55"248 - 25
23. Pierre Gasly – Prema – geen tijd
24. Sean Gelael – Campos – 1'50"436 – 40 *
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet