Formule 2

GP2: Alex Lynn: “Tevreden met de snelheid, niet met de resultaten”

abudhabi15-zaterdag-alexlynn-1

DAMS-coureur Alex Lynn is dit jaar met zijn eerste seizoen GP2 bezig. Het heeft meteen twee overwinningen opgeleverd, waarvan de eerste al in zijn tweede raceweekend viel. Toch had het beter gekund, zo zegt hij zelf. AUTOSPORT.NL sprak in Abu Dhabi met de Williams-reserve over zijn carrière tot nu toe, zijn debuutjaar in de GP2 en de droom van vader Shaun Lynn om ooit samen met zoon Alex historisch te racen.

Tekst en foto's: Mattijs Diepraam

De monopostocarrière van de 22-jarige Lynn kreeg een bliksemstart toen hij in 2011 de toenmalige McLaren Young Driver of the Year Oliver Rowland versloeg in het Formule Renault UK-kampioenschap. De coureur uit Goodmayes in Essex deed vervolgens twee jaar Formule 3, waarin hij er geregeld wél bij zat, maar vaak ook net niet. In 2014 beleefde hij zijn finest hour door als Red Bull-junior het GP3-kampioenschap op zijn naam te schrijven. Dat gaf hem de ruggensteun die hij nodig had voor zijn GP2-debuut – al was het niet meer met steun van Red Bull.

Tussen zijn titels in de Formule Renault en de GP3 zaten die twee relatief magere F3-jaren. Hoe behield hij het geloof in zichzelf terwijl Jack Harvey en Raffaele Marciello de meeste overwinningen binnenharkten? "Weet je wat 't is met mijn F3-tijd? In mijn eerste F3-jaar, in het Britse kampioenschap, was ik nog te jong en kon ik alle aspecten van het racen op dat niveau nog niet goed aan elkaar knopen. In mijn tweede jaar stapte ik over naar het Europese kampioenschap en werd ik wéér geconfronteerd met een grote leercurve. Eigenlijk ben ik best blij met mijn F3-carrière, want de snelheid was er wel."

Lynn wist te pieken op de momenten dat het moest: in de F3 Masters van 2013 werd hij tweede, later dat jaar won hij de prestigieuze GP van Macau. "Zeker Macau was een enorme factor in de selectie voor het Red Bull-juniorprogramma, misschien wel doorslaggevend. In de GP3 kon ik me vervolgens helemaal bewijzen."

abudhabi15-vrijdag-23

Toen Lynn eenmaal de GP3-titel had veroverd, verwachtte iedereen dat er bij DAMS in de GP2 twee Red Bull-auto's zouden rijden, Pierre Gasly in de ene, Alex Lynn in de andere – zeker nadat Red Bull zijn vertrek uit de Formule Renault 3.5 had bekendgemaakt. Uiteindelijk bleef alleen Gasly als Red Bull-junior over en maakte Williams bekend dat het Lynn als reservecoureur had aangenomen. Wat gebeurde daar nou precies?

"Het was een tijd waarin het Red Bull-landschap flink aan het veranderen was. Toen kwam Williams opeens met het aanbod om reservecoureur te worden. Dat was zo'n goed aanbod dat ik Red Bull heb gevraagd om me van mijn verplichtingen te ontheffen. We zijn als goede vrienden uit elkaar gegaan."

In Bahrein beleefde Lynn een harde vuurdoop in de GP2, zoals vrijwel elke rookie het voor zijn kiezen krijgt. De Engelsman viel in beide races ver terug na te veel van zijn banden te hebben gevergd. In het weekend erop, in Barcelona, wist hij echter al meteen de sprintrace te winnen. Zijn de banden echt het moeilijkste voor een GP2-debutant?

abudhabi15-vrijdag-73

"Ja, je hoort het natuurlijk voortdurend: 'Het zijn de banden, het zijn de banden, het zijn de banden', maar het is echt zo! Het lastige voor een rookie ten opzichte van een tweedejaars is dat je eigenlijk pas ná het weekend weet wat er precies is gebeurd met de banden. Je moet 't echt door schade en schande zelf ontdekken. Soms kom je op gevoel een heel eind, maar in het tweede jaar maak je pas echt stappen."

Is hij tevreden met zijn debuutseizoen GP2? "Ik ben tevreden met de snelheid, op dezelfde manier als waarop ik tevreden ben over mijn F3-jaren. Ik heb niet de punten gehaald die bij die snelheid horen, door mijn eigen fouten, door gebrek aan ervaring. Het begon te klikken toen we een paar stappen terug deden om vandaaruit vooruit te gaan."

Het was in ieder geval een seizoen waarin Lynn geregeld met teamgenoot Gasly om hetzelfde stukje asfalt streed. "Ja, we zijn ongeveer even snel! Je ziet het niet vaak tussen teamgenoten, maar ik heb echt een goede band met Pierre. De goede coureurs weten 't te scheiden: op de baan vol ertegenaan, naast de baan gewoon goed met je teamgenoot optrekken."

abudhabi15-vrijdag-30

Gasly maakt de laatste tijd wel net een verschil door drie poles in de laatste vier weekenden te pakken. Waar heeft hij net dat beetje extra snelheid gevonden? "DAMS heeft zelfs de laatste vier poles gepakt, want ik had die andere! We hebben inderdaad een goede kwalificatieafstelling gevonden, maar het is geen toeval dat op Monza eigenlijk het tweede seizoen van Pierre begon. Vorig jaar maakte hij daar immers voor Caterham zijn GP2-debuut. Iedereen dacht: hee, waar haalt Pierre die snelheid opeens vandaan? Maar het is precies de ervaring waar je op kunt bouwen als je een circuit met deze auto al een keer eerder hebt gezien."

De geluiden in de GP2-paddock van Abu Dhabi vertellen dat Lynn volgend jaar opnieuw GP2 doet met DAMS, met Nicholas Latifi als teamgenoot. Kan hij dat bevestigen? "Een tweede jaar GP2 is wel de bedoeling, maar er is nog niets bevestigd. Verder doe ik nooit zo mee aan speculeren. Ik weet bovendien echt niet wie mijn teamgenoot gaat worden!"

Tot slot vragen we Alex naar zijn vader Shaun, die een prominent coureur is in de historische autosport. Daarin racet hij onder meer met een Ford GT40 en een Lister 'Knobbly'. "Wat goed dat je dat weet! Ga je ook naar Goodwood en Spa? Ja, ik probeer er zo vaak mogelijk bij te zijn. Ik hou van de historische racesfeer en die auto's zijn fantastisch."

abudhabi15-zaterdag-19

Zou hij – net als bijvoorbeeld Giedo van der Garde – niet liever vroeger dan later zelf historisch willen racen? "O, dat lijkt me geweldig. Maar weet je wat het is? Ik ben mijn naam nog aan het vestigen, ik probeer in beeld te komen bij F1-teams. Daar wil ik nu alle aandacht op richten. Als ik eenmaal arrivé ben, zou ik het graag doen. Het is de droom van mijn vader om samen met mij de Spa Six Hours te doen, in zijn GT40. Die droom gaat ooit nog een keer uitkomen, dat weet ik zeker."
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet