Formule 2

GP2: Evans wint sprintrace in Bahrein, De Jong 14e

 G7C1556

Mitch Evans heeft voor het toekijkende WEC-publiek een mooie sollicitatie gedaan naar een plekje bij Porsche door met een sterke wedstrijd de GP2-sprintrace in Bahrein te winnen. De Nieuw-Zeelander maakte een goede start vanaf de zesde plaats en lag al derde na de eerste bocht. Daarna passeerde hij zowel Stoffel Vandoorne als Alex Lynn, om vervolgens niet zoals velen ten prooi te vallen aan kolossaal bandenverval. Alleen Vandoorne kon Evans aan het slot nog bijbenen. Lynn werd op grote afstand derde. Daniël de Jong moest na drie ronden opnieuw beginnen nadat King hem in de rondte had getikt, maar wist door de bandenproblemen van anderen nog een 14e plaats uit het vuur te slepen.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

De sprintrace op het circuit van Sakhir begon pas echt in de derde ronde, toen de safety car weer was vertrokken na twee afzonderlijke incidenten in de openingsronde. Voor Matsushita, Rowland en Binder was de wedstrijd toen allang afgelopen. De Japanner was het slachtoffer van een touché van Rio Haryanto in de eerste bocht, Binder kreeg halverwege de eerste ronde Rowland over zich heen.

 G7C1187

De spin van Matsushita veroorzaakte enorme verschuivingen in het veld. De Japanner was vanaf de vierde rij uitstekend gestart en ging als tweede de eerste bocht in toen hij door Haryanto achterstevoren werd getikt. Vandoorne, Evans, Berthon en Latifi profiteerden van de chaos, terwijl Gasly en King buiten de toptien werden geworpen. Onder de safety car leidde Lynn voor Vandoorne, Evans, Berthon, Pic, Latifi, Marciello en Markelov.

Nadat de safety car was vertrokken, opende Lynn een gaatje van 1,3 seconden op Vandoorne, die binnen twee ronden Evans op zijn staart had. In de zesde ronde ging de Russian Time-coureur aan Vandoorne voorbij. Voor Evans was dat nog niet genoeg, want nog eens vier ronden verder had hij zich tot binnen de seconde van Lynn weten op te werken, genoeg om van DRS te kunnen profiteren.

 SBL4390

In de 12e ronde mislukte Evans' eerste poging nog, maar een ronde later nam hij gedecideerd de leiding over van Lynn. Niet verkeerd als je toekomst in de WEC ligt en je mentor Mark Webber een goed woordje voor je kan doen bij Porsche, waarvoor Evans eerder deze maand testte, samen met Kevin Magnussen en Oliver Turvey.

Terwijl Evans snel een gat sloeg op Lynn, begonnen de eerste coureurs te merken dat ze te veel van hun banden hadden gevergd. Nathanael Berthon – een klassiek voorbeeld in deze categorie – was de eerste die begon terug te vallen. Ook Pic, Latifi, Canamasas, Nato en Negrão kwamen hun banden tegen, net als Alex Lynn op de tweede plaats. Vandoorne was hem al snel voorbij.

 SBL4585

Evans en Vandoorne reden vervolgens als enigen rondetijden die twee seconden sneller waren dan die van Lynn en de rest, waarmee Evans liet zien dat ook hij kan wat Vandoorne kan. Dat Lynn uiteindelijk zijn derde plaats – op 15 seconden achterstand – wist te behouden, lag puur aan het feit dat zijn achtervolgers met dezelfde bandenproblemen te maken kregen.

De een alleen wat meer dan de ander. In de laatste ronden viel Markelov terug van de vierde naar de achtste plaats, terwijl Jordan King – lange tijd buiten de toptien – uiteindelijk naar de zesde plaats reikte. Marciello en Gasly begonnen iets te vroeg met hun opmars, want Sirotkin en King staken hen in de slotronde nog voorbij.

 79P7975

Evans hield tot aan de streep zijn marge van bijna drie seconden op Vandoorne in stand en won zo de sprintrace van het weekend. De Belg moet ondanks zijn overmacht dit seizoen nog altijd zo'n sprintrace winnen, maar hij zat er opnieuw dichtbij. Volgende week in Abu Dhabi heeft hij nog een laatste kans.

Daniël de Jong behoorde tot de coureurs die in de eerste bocht het goede pad kozen: hij lag 14e na het vertrek van de safety car, terwijl hij als 19e was gestart. Een tikje van Jordan King achter op het circuit wierp de Nederlander echter helemaal terug naar de staart van het veld. Rondenlang had hij nodig om de voorlaatste man, Sean Gelael, bij te halen, maar aan het slot won hij nog heel wat plaatsen doordat concurrenten niet meer vooruitkwamen op hun versleten banden of zelfs de pits in kwamen voor nieuwe. Zo kon De Jong in zijn eerste raceweekend na zijn ongeluk op Spa toch nog 14e worden. Zonder die touché van King had er echter meer in gezeten.

 SBL4293

GP2, Sakhir, race 2, 21 november 2015

1. Mitch Evans - Russian Time - 23 ronden
2. Stoffel Vandoorne - ART - 1"863
3. Alex Lynn - DAMS - 17"489
4. Sergey Sirotkin - Rapax - 20"154
5. Raffaele Marciello - Trident - 21"026
6. Jordan King - Racing Engineering - 21"661
7. Pierre Gasly - DAMS - 22"857
8. Artem Markelov - Russian Time - 26"686
9. Alexander Rossi - Racing Engineering - 27"295
10. Norman Nato - Arden - 34"387
11. Nicholas Latifi - MP - 37"588
12. Dean Stoneman - Carlin - 42"637
13. Gustav Malja - Rapax - 45"771
14. Daniël de Jong - Trident - 47"088
15. Sean Gelael - Carlin - 48"410
16. Arthur Pic - Campos - 48"602
17. Sergio Canamasas - Lazarus - 59"866
18. Rio Haryanto - Campos - 59"942
19. Marlon Stockinger - Status - 1'00"931
20. Andre Negrao - Arden - 1'00"902

Snelste ronde: Marlon Stockinger, 1'43"817

Uitgevallen
17e ronde - Nathanael Berthon
2e ronde - René Binder
1e ronde - Oliver Rowland
1e ronde - Nobuharu Matsushita

Stand kampioenschap
1.Vandoorne 316; 2.Rossi 169; 3.Sirotkin 139; 4.Haryanto 132; 5.Evans 120; 6.Lynn 104; 7.Gasly 96; 8.Marciello 92; 9.Matsushita 68.5; 10.Stanaway 60.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet