Formule 2

GP2: Vandoorne verplettert concurrentie in hoofdrace Bahrein, De Jong P19

 G7C0312

Stoffel Vandoorne heeft met zelden vertoonde overmacht de GP2-hoofdrace in Bahrein gewonnen. De McLaren-junior, die de titel al binnen heeft, reed de concurrentie volledig zoek: pas op meer dan 13 seconden volgde Nobuharu Matsushita, die het succes voor het team van ART compleet maakte. Ook Mitch Evans reed een sterke race: net als Matsushita reed de Nieuw-Zeelander zich met een sterke fase na een relatief vroege pitstop de top-drie binnen. Daniël de Jong leverde strijd in de achterhoede en eindigde op zijn comeback als 19e. De auto's van MP Motorsport finishten als 14e en 20e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Het enige dat ontbrak aan het eclatante succes dat Stoffel Vandoorne deze middag naar zich toetrok, was de pole. Lang genoot poleman Pierre Gasly echter niet van dat voorrecht. Vandoorne was vanaf de tweede startplaats beter weg en pakte meteen de kop. Gasly, Marciello, Nato en Lynn volgden in zijn spoor. Na twee ronden had de Belg al een gat van meer dan twee seconden geslagen op Gasly.

 SBL4259

Gasly was echter op zijn retour, net als zijn teamgenoot Lynn. Beide DAMS-coureurs vielen in de eerste vijf ronden drie plaatsen terug, Gasly naar P5, Lynn naar P8. Alsof dat nog niet gek genoeg was, vervolgden ze daarna hun weg in hetzelfde tempo als hun tegenstanders.

 R6T7416

In de fase tot aan de pitstops moest het spektakel vooralsnog uit het achterveld komen: Rowland, Latifi, Canamasas, Stockinger, Binder, De Jong en Markelov vochten aantrekkelijke duels uit om de 14e plaats, waarbij de Nederlander het opnam tegen de Oostenrijker in 'zijn' auto. De Jong viel echter terug toen Markelov hem naast de baan duwde, waardoor hij weer opnieuw moest beginnen. Hij eindigde uiteindelijk als 19e. Haryanto, Sirotkin, Lynn en Pic waren intussen zwaar in gevecht om P8.

 G7C0199

Omdat de meeste coureurs op de hardere compound waren gestart (behalve Rowland, Stoneman en Berthon, die al binnen waren geweest), bleef het gros van de pitstops lang uit. Pic, Canamasas, Sirotkin en Stockinger openden tussen de 14e en de 17e ronde het bal. Vandoorne gebruikte die fase juist om een enorm gat slaan. Zijn voorsprong van drie seconden op Marciello breidde de Belg uit tot meer dan tien seconden voordat hij in de 21e ronde eindelijk voor nieuwe banden binnenkwam. Tot die tijd reed hij soms twee seconden per ronde sneller dan zijn naaste achtervolgers Marciello, Gasly en Nato.

 79P7146

Evans en Matsushita – toen nog buiten de top-vijf – waren twee ronden eerder naar binnen gegaan en hadden intussen flinke stappen gezet, net als de nog vroeger gestopte Nathanael Berthon. Na de stops lag Vandoorne dan wel nog steeds aan de leiding, en met gemak, maar nu had hij Berthon, Evans, Rossi, Matsushita, Sirotkin, Stockinger en Haryanto achter zich aan. Marciello, Gasly en Nato lagen pas negende, tiende en elfde.

 SBL2884

Wel op verse banden, en de drie marcheerden dan ook snel naar voren. Behalve Nato dan, die net als Rossi een tweede keer naar binnen moest: Nato vanwege een beschadigde achterband, Rossi met een kapotte voorvleugel na contact met Evans. Vandoorne reed intussen met vier (4!) seconden per ronde weg van Berthon, die al snel Evans en Matsushita voorbij moest laten. Twee ronden voor het einde wisselden de Japanner en Nieuw-Zeelander van plaats, om het succes voor ART compleet te maken. Marciello werkte zich op naar de vierde plaats, ten koste van Sirotkin, terwijl Gasly voorbijging aan Haryanto voor de zesde plaats.

 R6T7812

Zo won Stoffel Vandoorne voor de tiende keer een GP2-race, waarmee hij zijn eigen record verder aanscherpte. Wat opnieuw opviel, is hoeveel beter Vandoorne het Pirelli-rubber weet te benutten en zo bij vlagen de rest van het GP2-veld als een kleuterklasje wegzet. Vandaag was het weer zo'n dag. Teamgenoot Matsushita eindigde op ruim 13 seconden achterstand, een eeuwigheid in een klasse met gelijke auto's.

 SBL3548

Ook daarom zou de Belg geknipt zijn voor de huidige Formule 1. Het is onbegrijpelijk (en eigenlijk een schande) dat een team als McLaren – dat zo in geldnood zit – dat talent niet gebruikt en tegelijk enorm bespaart op de megasalarissen voor Alonso en Button. Met Vandoorne en Magnussen als coureurs zou McLaren-Honda net zo ver voorin (of achterin) rijden als met de twee oud-wereldkampioenen, maar tegen een fractie van de kosten en met het oog gericht op de toekomst. De juristen van Alonso en Button zullen wel héél hoge afkoopsommen in hun contracten hebben laten opnemen...

GP2, Sakhir, race 1, 20 november 2015

1. Stoffel Vandoorne - ART – 32 ronden
2. Nobuharu Matsushita - ART - 13"526
3. Mitch Evans - Russian Time - 17"617
4. Raffaele Marciello - Trident - 20"494
5. Sergey Sirotkin - Rapax - 21"924
6. Pierre Gasly - DAMS - 22"622
7. Rio Haryanto - Campos - 26"972
8. Alex Lynn - DAMS - 30"590
9. Jordan King - Racing Engineering - 31"312
10. Arthur Pic - Campos - 41"514
11. Nathanael Berthon - Lazarus - 43"621
12. Sergio Canamasas - Lazarus - 45"597
13. Marlon Stockinger - Status - 47"319
14. Nicholas Latifi - MP - 49"854
15. Artem Markelov - Russian Time - 56"728
16. Gustav Malja - Rapax - 57"380
17. André Negrão - Arden - 59"439
18. Alexander Rossi - Racing Engineering - 59"845
19. Daniël de Jong - Trident - 1'00"613
20. René Binder - MP - 1'00"700
21. Dean Stoneman - Carlin - 1'08"684
22. Oliver Rowland - Status - 1'11"829
23. Sean Gelael - Carlin - 1 ronde
24. Norman Nato - Arden - 1 ronde

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet