Formule 2

GP2: Gasly op pole in Bahrein, De Jong in comeback op P21

 SBL3544

In een spannende kwalificatiesessie op het circuit van Sakhir heeft Pierre Gasly de pole gepakt voor de GP2-hoofdrace van morgen in Bahrein. De Franse Red Bull-junior versloeg kampioen Stoffel Vandoorne met vier honderdsten van een seconde. Op zeven hondersten volgde Raffaele Marciello, op negen honderdsten Alex Lynn. Daniël de Jong zette voor zijn GP2-comeback zijn Trident-auto op P21. De auto's van MP Motorsport eindigden als 13e en 20e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Het was even wennen om de GP2-auto's tegen een ander decor te zien dan waarin ze doorgaans actief zijn. Het WEC kreeg door de afgelasting van de GP van Duitsland een bijzonder voorprogramma voor zijn seizoensafsluiter in Bahrein: voor het eerst waren GP2-auto's in één weekend samen met de snelste langeafstandsracers te zien. Bahrein is voor GP2 overigens geen vreemd grondgebied: begin dit jaar opende de F1-opstapklasse er het seizoen, toen het GP2-veld wél met de Formule 1 meereisde naar Sakhir.

De sessie werd geopend door Jordan King, die na drie ronden de snelste tijd zette, vóór Gasly, Vandoorne, Lynn en Matsushita. Meteen zagen we Kings teamgenoot Alex Rossi binnenkomen. Wat was die van plan? Doorgaans plakken GP2-coureurs er na een 'stil' rondje nog een tweede snelle ronde op hetzelfde setje achteraan. Terwijl Rossi binnenstond, stuurde Vandoorne zijn ART-auto in die tweede snelle ronde naar de voorlopige pole, gevolgd door Gasly, die daarna meteen twee plekken werd teruggeduwd door Norman Nato (Arden) en King. Ook Lynn verbeterde zich, maar bleef steken op P5.

Toen alle auto's eenmaal binnenstonden voor hun bandenwissel, ontvouwde Rossi zijn strijdplan: hij zocht de vrije baan op in de 'bandenpauze'. Heel veel bracht 't hem niet: de vijfde tijd die hij op dat moment zette, leverde uiteindelijk een negende startplaats op: wéér lager dan vanwege zijn tweede positie in het kampioenschap logisch zou zijn.

Met tien minuten te gaan kwam de rest weer naar buiten, voor weer vijf rondjes, waarvan de derde en de vijfde de snelle zouden zijn. Die eerste poging zou meteen de topvijf bepalen, want de meesten gaven hun tweede poging op of haalden hun tijd niet meer. Het begon met Raffaele Marciello die de pole overnam van Vandoorne, maar al meteen dook Pierre Gasly daaronder, met een minimale marge van ruim zeven honderdsten. Daar bleek nog ruimte tussen te zitten, want Vandoorne bleef vervolgens op vier honderdsten van Gasly steken. Ook Lynn kwam vervolgens binnen een tiende van Gasly: P4 op 0,089.

Achter die topvier viel een gat van drie tienden naar Jordan King, terwijl Nato zijn sterke kwalificatievorm bevestigde met een zesde tijd. Evans sprong naar zeven, Matsushita naar acht, zodat Rossi – allang in de pits – de sessie als negende eindigde. Arthur Pic sloot de toptien.

Buiten die toptien vielen een paar opmerkelijke namen. Sergey Sirotkin, normaal gesproken altijd voorin te vinden, had in het eerste deel van de kwalificatie problemen en kwam niet verder dan de 14e plek. De nieuwe Formule Renault 3.5-kampioen Oliver Rowland, die op Spa voor MP Motorsport nog een plek op de eerste rij veroverde, bleef steken op de 18e plaats, zelfs één plekje achter teamgenoot Stockinger.

Daniël de Jong begon zijn eerste kwalificatiesessie na zijn crash op Spa met een zestiende tijd, maar zakte in de loop van de sessie terug naar de 21e plaats. MP-coureur Binder hing de hele sessie rond de 13e tijd en eindigde daar ook. Zijn teamgenoot Latifi zat steeds op het randje van de top-20.

 SBL1606

GP2, Sakhir, kwalificatie, 19 november 2015

1. Pierre Gasly – DAMS – 1.39.572
2. Stoffel Vandoorne – ART – 1.39.612 – 0.040
3. Raffaele Marciello – Trident – 1.39.648 – 0.076
4. Alex Lynn – DAMS – 1.39.661 – 0.089
5. Jordan King – Racing Engineering – 1.39.902 – 0.330
6. Norman Nato – Arden – 1.40.004 – 0.432
7. Mitch Evans – Russian Time – 1.40.027 – 0.455
8. Nobuharu Matsushita – ART – 1.40.079 – 0.507
9. Alexander Rossi – Racing Engineering – 1.40.141 – 0.569
10. Arthur Pic – Campos – 1.40.176 – 0.604
11. Rio Haryanto – Campos – 1.40.212 – 0.640
12. Artem Markelov – Russian Time – 1.40.354 – 0.782
13. René Binder – MP – 1.40.367 – 0.795
14. Sergey Sirotkin – Rapax – 1.40.539 – 0.967
15. Nathanael Berthon – Lazarus – 1.40.571 – 0.999
16. Sergio Canamasas – Lazarus – 1.40.588 – 1.016
17. Marlon Stockinger – Status – 1.40.650 – 1.078
18. Oliver Rowland – Status – 1.40.720 – 1.148
19. Dean Stoneman – Carlin – 1.41.106 – 1.534
20. Nicholas Latifi – MP – 1.41.145 – 1.573
21. Daniël de Jong – Trident – 1.41.208 – 1.636
22. André Negrão – Arden – 1.41.432 – 1.860
23. Gustav Malja – Rapax – 1.41.775 – 2.203
24. Sean Gelael – Carlin – 1.42.840 – 3.268

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet