Formula E

Formule E: Terugblik Putrajaya. Di Grassi hield het hoofd koel

In een wedstrijd vol actie pakte Lucas di Grassi zijn tweede Formule E-overwinning. De Eprix kende eigenlijk een ongelofelijk scenario dat al direct bij de start begon. Uiteraard een schitterende prestatie van Robin Frijns die voor het team van Andretti met een kromme stuurinrichting alsnog als derde over de meet kwam.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Formule E

Frijns Podium
Tweede Formule E wedstrijd voor Andretti en direct een podium voor Robin Frijns!

Terugblik Putrajaya. Di Grassi hield het hoofd koel.
Een Alfred Hitchcock scenario. Zo zou je de wedstrijd in Putrajaya als beste kunnen omschrijven. Het begon al in de opwarmronde toen Stephane Sarrazin vanaf voor de opwarmronde niet van zijn plaats kwam en achteraan moest aansluiten. Daardoor kon e.dams Renault polesitter Sebastian Buemi direct bij de start een behoorlijk gat slaan. Halverwege de wedstrijd kwam de Zwitser echter plotseling tot stilstand. Daardoor besloot men bij e.dams teamgenoot Nicolas Prost voortijdig naar binnen te halen. Het betekende dat Prost kortstondig van de leiding mocht genieten. Met de beschikbare energie moest de Fransman het langer dan zijn concurrenten proberen uit te houden waardoor hij later snel terugviel.

Na Buemi's problemen nam de Fransman Loïc Duval voor Dragon Racing kortstondig de leiding over. Vervolgens streden Lucas di Grassi en Prost om de kop waarbij de Braziliaan eigenlijk definitief de leiding nam. Juist toen Duval op Di Grassi begon in te lopen brak er een demper in de wielophanging. Het definitieve einde na en fantastische run.

Di Grassi
Lucas di Grassi op weg naar de overwinning in Malesië.

Lucas di Grassi: "Aan de hoeveelheid zand in mijn ogen en in de auto kun je zien hoe moeilijk de omstandigheden waren. Een extreem zware wedstrijd die voornamelijk bepaald werd door de accutemperaturen. Gelukkig deden wij het net iets beter dan de anderen. Op de achtergrond verrichtte het team fantastisch werk en waren wij in staat om te winnen. Ik leid nu zelfs het kampioenschap.
Na een touché met de muur in de kwalificatie startte DS Virgin-coureur Sam Bird als 14e. De 2014 Putrayaja winnaar heeft duidelijk iets met dit circuit. Alle coureurs die rondom hem heen reden kwamen in de problemen en daardoor kon Sam zich op zijn eigen wedstrijd concentreren. Toen de Belg D'Ambrosio in de laatste ronde crashte kon de Brit met gemak diens tweede plek overnemen.

Sam Bird: " Deze is voor de jongens van Virgin. Slechts weinig mensen wisten voor de race dat we behoorlijk down waren omdat we er niet van overtuigd waren dat we de finish zouden halen. Zeker omdat we in de auto maar over één accu beschikten. De Virgin jongens kregen het toch snel voor elkaar. Je kunt niet zeggen dat de Formule E niet spannend genoeg is. Dan heb je gewoon niet gekeken. Het was chaos maar wel ééntje die cool was. De mensen moeten echt naar deze series kijken. Het racen is gewoon fantastisch."

Abt dI Grassi
Vreugde bij het volledige Abt Team.

Ook Felix Da Costa's schitterende optreden werd niet beloond en de Portugees eindigde als zesde. Da Costa: " Eigenlijk was het toch een positief resultaat voor Team Aguri. Het was prachtig om met de e.dams en Abt Auto's te strijden. Hoewel wij met minder downforce reden beschikten wij over minder rechte lijn snelheid. Dit betekent dat elke inhaalpoging een groot risico inhoudt. Zeker als je van achteren komt. Met nog enkele ronden te gaan had mijn auto duidelijk een probleem. Ik had onvoldoende power om nog een podium te scoren. Tweede was prachtig geweest. Ik had zeker kans op de overwinning. Het was al een grote Bonus dat we in de Super Pole zaten. We hebben wel laten zien dat we voor een podium kunnen strijden. Voor de toekomst geeft dit een goed gevoel."

Start
Start van een chaotische wedstrijd.

Robin Frijns indrukwekkend
Robin Frijns scoorde het meest onwaarschijnlijke podium. De Nederlander had de muur geraakt nadat hij de voort hobbelende Duval trachtte te passeren.Frijns: "Eigenlijk voelde ik mij meer een rallyerijder. Voor mij kwam Duval in de problemen en hij had duidelijk een probleem met de wielophanging. Voor Turn 9 haalde ik hem in en was misschien net iets te snel want er lag veel rubber en vuil. Ik ging ervoor, zag de muur komen en dacht nu is het over. Het was een behoorlijke klap waarbij de achterkant volledig beschadigd was. Hij stuurde niet meer volledig. In de rechterbochten ging het nog wel maar in de linkerbochten moest ik het werkelijk rustig aandoen. Maar ik ben werkelijk verbaasd hoe sterk dat deze Formule E auto's zijn!"

Nelson Piquet Jr. beschikte wederom over Fanboost en scoorde met een achtste plek zijn eerste punten voor NEXTEV TCR. Ondanks een spin eindigde Nick Heidfeld als negende. Nicolas Prost pakte de tiende plek terwijl Buemi voor de snelste ronde nog twee extra punten kreeg toebedeeld. De volgende Eprix vindt op 19 december in Punta del Esta plaats.

Rear view
Elektrisch of niet. Het blijft een prachtig gezicht.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet