Formule Renault 3.5

FR3.5: Nyck de Vries sluit seizoen af met rookie-titel en zege op Jerez, Visser valt uit

20150529122514-83e47c28

Nyck de Vries heeft zijn debuutseizoen in de Formule Renault 3.5 op de best denkbare manier afgesloten. De DAMS-coureur ging koel om met twee safetycarperiodes en reed daarna steeds met gemak bij zijn achtervolgers weg, om zijn eerste FR3.5-zege in de wacht te slepen. De Vries won daarnaast de rookie-titel en veroverde bovendien de derde plaats in de eindstand. Poleman Oliver Rowland gaf de Fries in de openingsronde de leiding cadeau en viel terug tot achter Egor Orudzhev en Matthieu Vaxivière, maar wist terug te komen naar de tweede plaats. Vaxivière werd derde, nadat zijn duel met Orudzhev leidde tot een lekke band voor de Rus.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: World Series by Renault

Op een vochtig maar droog Jerez kwam Rowland goed weg vanaf pole, met het plan om zijn kampioensjaar te bekronen met een dubbel. Zijn titelrivaal Vaxivière had vanaf de eerste rij echter een mindere start, zoals wel vaker dit jaar, en verloor posities aan De Vries en Orudzhev. Dat kwam De Vries extra goed uit toen Rowland na een onkarakteristiek foutje bij het uitkomen van de chicane half de baan afgleed en drie plaatsen moest prijsgeven.

Vervolgens was de Nederlander de rest van de race ongenaakbaar. Met reeksen van snelste ronden opende hij (na een korte safetycarperiode doordat Zlobin het gravel in gleed) een gat van ruim acht seconden op Orudzhev, die vol onder druk stond van Vaxivière. Maar eerder dit seizoen zagen we al hoe goed de Russische rookie kan verdedigen: de Fransman kwam er rondenlang niet langs.

20151016144143-56806d15

Pas in de 13e ronde ging het gebeuren: aan het eind van het rechte stuk zette Vaxivière zijn auto naast die van Orudzhev, waarna de twee even naar elkaar toestuurden om de beste lijn voor de bocht te zoeken. Er volgde licht contact, wat de Rus een lekke rechtervoorband opleverde. Vaxivière kon doorrijden, Orudzhev viel na een heel lange ronde terug naar de 15e plaats.

Het spreekt boekdelen voor het talent van de jonge Rus dat hij (weliswaar met hulp van een tweede safety car) uiteindelijk nog een zevende plaats uit het vuur wist te slepen. Met zijn sterke seizoenseinde veroverde de Arden-coureur bovendien de vijfde plaats in de eindstand en de tweede plaats in het rookieklassement, ten koste van Dean Stoneman, die door contact met Ellinas en Celis al kort na de start uit de wedstrijd lag.

20151018094649-54ba126a

Die tweede safety car kwam zeker niet als geroepen voor De Vries, die een voorsprong van tien seconden in rook zag opgaan. Opeens had hij Rowland vol in zijn spiegels: de Brit was bij de pitstops Vaxivière gepasseerd. In de aanloop naar de herstart deed Rowland in de chicane aan wat psychologische oorlogsvoering door naast De Vries te gaan rijden, maar De Vries sloeg slim terug door juist op dat moment op het gas te gaan. Daarna kwam zijn eerste FR3.5-zege niet meer in gevaar.

Zo sloot De Vries zijn debuutseizoen in de Formule Renault 3.5 af met de zege die hij in het eerste raceweekend op Motorland Aragon nog ternauwernood misliep. Door constant presteren eiste hij uiteindelijk vrij eenvoudig de derde plaats in het kampioenschap op, weliswaar op respectabele afstand van de twee kemphanen van het seizoen, Rowland en Vaxivière. Egor Orudzhev was met zijn twee overwinningen de andere rookie-openbaring van het seizoen.

Beitske Visser kwam niet in het spel voor, na een seizoen dat teleurstellend verliep. Ze streed de hele wedstrijd in het achterhoede en viel bij de tweede herstart uit na contact met Marlon Stockinger.

20151016144131-64669117

De kalender voor het seizoen 2016 is inmiddels ook bekendgemaakt. De Formule Renault 3.5 gaat volgend jaar verder in combinatie met het GT Open en de Euroformula Open. Twee Spaanse organisaties in het nauw – RPM van Jaime Alguersuari Sr en GTSport van Jesus Pareja – gaan dus met elkaar samenwerken. De klasse krijgt daarnaast enkele aanvullende raceweekenden in combinatie met de verkleinde World Series by Renault, het WTCC en de Blancpain Endurance Series:

16-17 april: Motorland Aragon (RS01/FR2.0 Eurocup)
23-24 apil: Hungaroring (WTCC)
21-22 mei: Spa (GT Open)
25-26 juni: Paul Ricard (BES)
23-24 juli: Silverstone (GT Open)
10-11 september: Red-Bull-Ring (GT Open)
1-2 oktober: Monza (GT Open)
29-30 oktober: Barcelona (GT Open)
5-6 november: Jerez (Euroformula Open)

20151016144059-c8ce0e3d

De zege van De Vries was meteen de laatste FR3.5-overwinning voor DAMS, want het Franse team doet in 2016 niet meer mee in de klasse. Ook Draco stapt uit het kampioenschap: de Italianen hebben hun auto's al verkocht aan het nieuwe team Spirit of Race, geleid door Amato Ferrari, de man achter het sportwagenimperium AF Corse. Het Italiaanse team Lazarus, dat uit de GP2 stapt, neemt waarschijnlijk de boedel van DAMS over. Hoe de klasse gaat heten, is nog niet bekend, maar handhaving van de naam Formule Renault 3.5 is zonder de steun van Renault onwaarschijnlijk – ook al omdat met chassis van Dallara en motoren van Gibson weinig intrinsiek Renault aan de auto's te vinden is.

UPDATE 19-10: de klasse gaat volgend jaar door het leven als Formula 3.5 V8, zo maakte RPM vanochtend bekend.

FR3.5, Jerez, race 2, 18 oktober 2015

1. Nyck de Vries - DAMS - 24 ronden, 41'36"996
2. Oliver Rowland - Fortec - 2"509
3. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 2"584
4. Tio Ellinas - Strakka - 4"084
5. Gustav Malja - Strakka - 13"411
6. Tom Dillmann - Carlin - 14"197
7. Egor Orudzhev - Arden - 14"646
8. Jazeman Jaafar - Fortec - 15"024
9. Sean Gelael - Carlin - 15"650
10. Nicholas Latifi - Arden - 16"553
11. Yu Kanamaru - Pons - 16"853
12. André Negrão - Draco - 16"959
13. Aurelien Panis - Tech 1 - 17"611
14. Marlon Stockinger - Lotus Charouz - 26"844

Snelste ronde: Nyck de Vries, 1'31"855

Uitgevallen
20e ronde - Beitske Visser
16e ronde - Roy Nissany
3e ronde - Alfonso Celis
0 ronden - Dean Stoneman
0 ronden - Nikita Zlobin

Eindstand kampioenschap
1.Rowland 307; 2.Vaxivière 234; 3.De Vries 160; 4.Ellinas 135; 5.Orudzhev 133; 6.Stoneman 130; 7.Dillmann 122; 8.Jaafar 118; 9.Malja 79; 10.Fantin 61.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet