Supercar Challenge

Supercar Challenge: Henry Zumbrink en Ward Sluys divisie winnaar en nog geen beslissing wie kampioen wordt...

hoofdfoto

De GT race werd een eclatante overwinning voor Henry Zumbrink (Volvo S60 V8), die daarmee opnieuw bewees dat er met hem rekening moet worden gehouden. De verwachte titelstrijd Corvette versus Viper bleef uit en Ward Sluys (BMW M4 Silhouette) behaalde de overwinning in de GTB-divisie.

Tekst en foto's: Supercar Challenge

20151017 rl2 0556


De start was rommelig want de auto's sloten niet goed aan. Het leidde tot een verrassing. Vandierendonck (Corvette) kon zijn pole position niet omzetten in raceleider. Dat werd Peter Kox (McLaren 650S GT3), die echter een jump start maakte en daarvoor een drive through kreeg. Dit deed hem terugvallen naar de twee-na-laatste plaats. Vervolgens begon Kox aan een enorme opmars en stampte hij het hele veld door naar een tweede plaats.

img 9815

Al in de derde ronde kwam Roger Grouwels naar binnen, om het stuurhuis te laten controleren en om daarna zijn race gelukkig te vervolgen. Weg derde plaats van de Viper en ook bij hem was een opmars noodzakelijk. De volgorde aan de kop was intussen bepaald apart te noemen. Henry Zumbrink leidde de wedstrijd maar daarachter reden twee auto's uit de GTB-divisie. De EMG-Porsche 997 met Donald Molenaar aan het stuur was tweede en de Corvette van Ferdinand Kool derde algemeen. Deze situatie duurde natuurlijk niet lang.

20151017 rl2 0591

Bij het ingaan van de Haarbocht na de start, moest Cor Euser (Marcorelly) te veel naar buiten uitwijken en verloor hij ook veel plaatsen. Zijn vierde startpositie was hij kwijt, maar ook Euser vocht zich terug in het veld en kwam uiteindelijk op een vijfde plaats terecht. Achter Euser reed Vandierendonck (Corvette) op een teleurstellende zesde plaats. Vrijwel iedere deelnemer in de SuperGT-divisie had daarmee zijn eigen verhaal waarom ze niet vooraan reden. Het leverde in ieder geval veel spektakel op van naar voren rijdende auto's. De strijd om het kampioenschap tussen de Viper en de Corvette bleef uit, beiden hadden genoeg aan zichzelf en hebben de beslissing tot zondag weten te bewaren.

img 9822

Na de pit window werd het racebeeld wat rustiger. We zagen Henk Thuis (Vicora V8) een tijdje op Cor Euser jagen, om hem tenslotte te verschalken. Thuis verzekerde zich daarmee van de zesde plaats en daarmee bewees de Vicora na een jaartje afwezigheid, nog steeds competitief te zijn. Krijgt het misschien een vervolg? De tijd zal het leren... De Corvette van Dontje/Kool verloor in deze fase van de race nog een koplamp en Max Koebolt stond met de andere DayVTec-Corvette even stil in de Ruskenhoek.

20151017 rl2 0573

Na zijn tegenslag in Spa wist Ward Sluys (BMW M4 Silhouette) dat het geluk hem weer toelachte. Hij reed een goede race en passeerde zelfs de Porsche 997 met inmiddels Patrick Lamster aan het stuur. Dat betekende een GTB-overwinning voor Sluys en stond hij tevreden op het podium!

In de eindfase van de race verspeelde Nico Pronk de goede, tweede positie van de fraaie McLaren, door in de 22e ronde te veel uit te waaieren. Hierdoor kon de verrassend sterk rijdende Solution F V8 van Carlo Kuijer en Nol Köhler profiteren en wisten zij hun beste seizoensresultaat te realiseren met een tweede plaats. Een welverdiende klassering, na een lastig seizoen waarin de Solution keer op keer toch erg snel bleek te zijn.

20151017 rl1 5586

Pronk zakte uiteindelijk terug naar de vijfde plaats, waarbij hij de Viper met inmiddels Kelvin Snoeks aan het stuur moest voorlaten. Het puntenverschil met de Corvette is hierdoor alleen maar kleiner geworden, want Jeffrey van Hooydonk wist uiteindelijk toch nog naar een derde plaats - en dus op het podium – te rijden. Een pleister op de wonde was dat de snelste raceronde door Kelvin Snoeks (Viper) werd gereden met een tijd van 1:38.368.

Ward Sluys werd dus winnaar in de GTB-divisie, waarin Patrick Lamster de twee Corvettes uiteindelijk moest laten voorgaan. Max Koebolt werd tweede en Milan Dontje stuurde uiteindelijk naar de derde plaats.

20151017 rl2 0585

Zondag valt dan eindelijk de beslissing wie SuperGT kampioen 2015 wordt, de Viper of de Corvette. Het belooft in ieder geval een zinderende finale te worden!

Klik hier voor de uitslag van de SuperGT en GTB zaterdagrace:

SuperGT en GTB einduitslag

img 9826 2
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet