Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: Timo Scheider wint race, Pascal Wehrlein pakt titel


2015 Scheider PF
"Hé, jongens, ik heb gewonnen", lijkt Timo Scheider hier wel te zeggen.


Voor het eerst sinds Adria Raceway op 31 oktober 2010 won Audi-coureur Timo Scheider weer eens een DTM-race. Op de Hockenheimring Baden-Württemberg won Scheider voor merkgenoot Jamie Green en de van pole-position gestarte BMW-coureur Maxime Martin. Maar eigenlijk interesseerde dat vrijwel niemand, want het verhaal van de race was de strijd om de kampioenstitel tussen Mercedes-Benz-rijder Pascal Wehrlein, die met een comfortabele voorsprong van 37 punten naar Hockenheim kwam. De kansen van Audi-rijders Mattias Ekström en Edoardo Mortara en BMW-man Bruno Spengler waren eigenlijk alleen nog maar theoretisch en alledrie kenden ze een slecht raceverloop. Spengler kwam in de openingsronde in botsing met Tambay, kreeg een drive-through-penalty en parkeerde uiteindelijk zijn auto in de pits. Mortara botste met Glock, kreeg ook een drive-through en viel eveneens uit en Ekström viel na een matige start ver terug en moest uiteindelijk genoegen nemen met de negende plaats. Dat was allemaal positief voor Wehrlein, die aan de achtste plaats ruimschoots genoeg had om voortijdig de titel binnen te halen. Daarmee is de Duitser de jongste kampioen in de historie van de DTM.

Tekst: René de Boer (vanuit Hockenheim, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Willem J. Staat

2015 Martin Pole
Snelste in de kwalificatietraining: Maxime Martin voor de tweede maal op pole in de DTM


Na de kwalificatie leek het erop dat de beslissing in de titelstrijd zou worden uitgesteld tot zondag, want Pascal Wehrlein kwam in de tijdtraining niet verder dan de 13e startplaats, terwijl zijn naaste concurrenten Ekström als zevende en Mortara als negende beide voor hem stonden. Snelste in de kwalificatie was de Belgische BMW-coureur Maxime Martin, die met zijn snelste rondetijd van 1:32,637 minuten de Duitser Timo Scheider in diens Audi 0,074 seconde voor bleef. Miguel Molina kwalificeerde zich als derde, Paul Di Resta reed als best geklasseerde Mercedes-Benz-rijder in de tijdtraining de vierde tijd.

2015 Duel Martin Scheider
Scheider passeerde pole-sitter Martin in de tweede ronde en nam daarmee de leiding over

Bij de start van de race nam Martin de leiding voor Scheider en de goed gestarte Green, maar achter hem ging Tambay in de rondte na een tik van Spengler. Ekström had een desastreuze start en viel terug van de zevende naar de 14e plaats, Wehrlein verloor drie plaatsen en was 16e. Ook Mortara zat in het strijdgewoel, werd aangetikt door Molina en moest met een lekke band de pits in. In de tweede ronde nam Timo Scheider zonder al teveel moeite de leiding over van Martin. Verder naar achteren streden Tomczyk en Wehrlein, waarbij het nodige contact niet werd geschuwd. In ronde drie verremde Wickens zich, raakte de auto van Ekström en duwde die in de rondte. Even later kwamen Paffett en Molina met elkaar in botsing, waarop de safety-car de baan op kwam.

2015 Openingsronde middenveld
Volop strijd in het middenveld

In ronde zes werd de race hervat, Wickens kreeg een drive-through voor de botsing met Ekström. Vanaf de negende ronde was het gebruik van DRS toegestaan en prompt slaagde Wehrlein erin, terrein goed te maken. Green passeerde Martin en was daarmee tweede. Zo bleef de volgorde vooraan in het veld. Voor Mortara waren alle kansen om Wehrlein van de titel af te houden definitief verkeken toen hij in de twaalfde ronde in botsing kwam met Timo Glock, waarvoor de Italiaan een drive-through kreeg. Uiteindelijk staakte hij de strijd. Ekström slaagde er nog in om een aantal plaatsen goed te maken, maar ook zijn negende plek was uiteindelijk niet genoeg om het succes van Wehrlein te voorkomen.

2015 Scheider Timo Scheider won voor het eerst sinds oktober 2010 weer eens een DTM-race

Zo ging Scheider met de overwinning aan de haal, voor Green, Martin, Di Resta, Rockenfeller, Wittmann, Blomqvist en Wehrlein, die daarmee voortijdig de titel binnenhaalde. Het succes, de eerste rijderstitel voor Mercedes-Benz sinds Paul Di Resta in 2010 en in totaal de tiende rijderstitel voor het merk uit Stuttgart in de DTM, werd door de Mercedes-Benz-teamleden uitbundig gevierd. "Geweldig gewoon, echt gaaf", straalde Wehrlein. "Toch heb ik ook in deze race hard geknokt om nog plaatsen goed te maken, want je bent in de DTM nooit zeker van je zaak. Prachtig dat het nu is gelukt, ook voor Mercedes-Benz!"

Wehrlein Crew
Feest voor Pascal Wehrlein en zijn team

Uitslag:
1. Timo Scheider (Dui), Audi RS 5 DTM, 26 r. in 42:27,725 (gem. 168,043 km/u)
2. Jamie Green (GBr), Audi RS 5 DTM, op 2,875
3. Maxime Martin (Bel), BMW M4 DTM, op 3,756
4. Paul Di Resta (GBr), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 4,865
5. Mike Rockenfeller (Dui), Audi RS 5 DTM, op 11,708
6. Marco Wittmann (Dui), BMW M4 DTM, op 15,768
7. Tom Blomqvist (GBr), BMW M4 DTM, op 16,972
8. Pascal Wehrlein (Dui), Mercedes-AMG C 63 DTM, op 22,034

2015 Götz deur
Open portieren waren bij Mercedes-Benz een probleem: hier Maxi Götz...

2015 Paffett Open deur
...en hier Gary Paffett.

2015 Green Scheider
Green en Scheider zijn blij na afloop van de race.

2015 Schouders
Wehrlein gaat op de schouders.

2015 Wehlein TV
Eindelijk gelukt! Pascal Wehrlein na de race, terwijl Verena Wriedt al wacht voor het interview op DTM.tv.


Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet