Formule Renault 3.5

FR3.5: Kampioen Rowland in regen oppermachtig op Jerez, De Vries vierde, Visser 12e

20151016180848-f2e3bd0d

Oliver Rowland heeft op Jerez nog maar eens laten zien wat voor een klasse apart hij dit seizoen is in de Formule Renault 3.5. Nadat de Brit op Le Mans al tot kampioen was gekroond, racete hij op een kletsnat Zuid-Spaans circuit naar zijn achtste overwinning van het seizoen. Daarmee evenaarde hij het record van Carlos Sainz van vorig jaar. Egor Orudzhev schitterde opnieuw als beste rookie en werd tweede, Matthieu Vaxivière completeerde het podium. Voor Nyck de Vries betekende P4 een belangrijke stap naar de derde plaats in het kampioenschap. Beitske Visser werd 12e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: World Series by Renault

Van het zonnige zuiden was op Jerez weinig te merken, al brak halverwege de race de zon nog wel door. De omstandigheden waren echter niet meer zo miserabel als tijdens de Formule Renault 2.0-race van een uurtje eerder. Daardoor wekte de beslissing van de wedstrijdleiding om achter de safety car te starten wel enige verbazing. De wedstrijdleider gaf bovendien verwarrende signalen af door eerst een mededeling rond te laten gaan dat er een extra opwarmronde zou zijn – in aanloop naar een staande start, mag je aannemen. Maar na afloop van die ronde bleek de race opeens al drie minuten begonnen te zijn en verscheen de mededeling dat de safety car na de volgende ronde naar binnen zou komen. Een beetje een rommeltje, daar in het WSR-zenuwcentrum op Jerez.

20151017134423-06a3e9fd

En dus vertrok het veld in keurige kwalificatievolgorde, de een na de andere: poleman Dillmann behield de kop, gevolgd door kampioen Rowland, de opnieuw verrassende Orudzhev, Jazeman Jaafar, Matthieu Vaxivière, Tio Ellinas en Nyck de Vries. Beitske Visser, die als tiende was gestart, viel die eerste ronden als een van de weinigen diverse posities terug: na vijf ronden lag ze 15e.

20151016192909-4eb40f4c

Oliver Rowland begon intussen Dillmann onder druk te zetten en stak er uiteindelijk in de negende ronde voorbij, nadat een eerdere poging mislukte, waardoor hij zelf even achter Orudzhev terugviel. Maar eenmaal aan kop verdween de kampioen aan de horizon, om met 10 seconden voorsprong als winnaar over de streep te komen. Orudzhev werd tweede. De jonge Rus volgde Rowland in het spoor langs Dillmann, die even later naar de pits moest met een lekke band: wéér pech voor de Fransman.

20151016192902-b55945ba

Nyck de Vries vond rond hetzelfde moment een weg langs Tio Ellinas en passeerde enkele ronden later ook Jaafar. Zo veroverde hij de vierde plaats achter Vaxivière en daarmee belangrijke punten voor de derde plaats in het kampioenschap. Zijn belangrijkste rivaal daarvoor, DAMS-teamgenoot Dean Stoneman, nam met 13 minuten te gaan de verkeerde gok voor slicks en werd 13e. Geen punten voor de Brit dus.

20151017110357-27bc55c3

In het middenveld schoven de auto's aan het slot nog flink op en neer. Latifi en Negrão bleken hun regenbanden het beste te hebben gespaard en schoven van hun magere startposities door naar de zevende en achtste plaats. Roy Nissany en Yu Kanamaru behaalden de laatste punten. Kanamaru lag tot kort voor het einde nog zevende. Beitske Visser had in de laatste ronden nog kans op een toptienpositie, maar uiteindelijk legde ze het af tegen Nissany en Malja.

FR3.5, Jerez, race 1, 17 oktober 2015

1. Oliver Rowland - Fortec - 23 ronden
2. Egor Orudzhev - Arden - 10"879
3. Matthieu Vaxivière - Lotus Charouz - 13"428
4. Nyck de Vries - DAMS - 16"481
5. Tio Ellinas - Strakka - 26"020
6. Jazeman Jaafar - Fortec - 43"150
7. Nicholas Latifi - Arden - 48"729
8. André Negrão - Draco - 52"543
9. Roy Nissany - Tech 1 - 56"522
10. Yu Kanamaru - Pons - 58"066
11. Gustav Malja - Strakka - 58"633
12. Beitske Visser - AVF - 1'00"321
13. Dean Stoneman - DAMS - 1'12"467
14. Nikita Zlobin - Pons - 1'14"231
15. Alfonso Celis - AVF - 1'33"354
16. Sean Gelael - Carlin - 1'37"926
17. Marlon Stockinger - Lotus Charouz - 1 ronde

Snelste ronde: Alfonso Celis, 1'42"364

Uitgevallen
14e ronde - Aurelien Panis
13e ronde - Tom Dillmann

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet