TCR Series

TCR Kick-off: Groeten vanaf Circuit Jules Tacheny in Mettet

paddock-mettet

Diep in Wallonië tegen de Franse grens ontvouwde de TCR Benelux tijdens een kick-off haar plannen voor de competitie die in 2016 het levenslicht moet gaan zien. Geïnteresseerde rijders konden op het circuit in Mettet enkele TCR-bolides aan de tand voelen. Maar het voornaamste doel was om iedereen in de Benelux die iets met autosport heeft te laten weten dat de klasse er gaat komen. AUTOSPORT.NL was er uiteraard bij en doet de groeten vanaf Circuit Jules Tacheny.

Tekst en foto's: Gerrie Hoekstra, Marco Antheunisse en René de Boer

welcome

Na bijna vier uur rijden vanuit het westen van ons land werden we in de paddock van Mettet welkom geheten door Kronos Events.

Team Target Competition
Het Italiaanse Team Target Competition, opgericht in 2004, speelt een hoofdrol in de TCR International Series en gaat mogelijk de allereerste kampioen opleveren. In Thailand zal Loris Hezemans de SEAT Leon Cup Racer van Target Competition besturen. Niels Langeveld gaat mee als reservecoureur, met een goede kans om in actie te komen door afwezigheid van een aantal vaste rijders.

target-competition

Teameigenaren van dit zeer professionele team zijn de nog jonge broers Markus (op de foto naast Loris) en Andreas Gummerer (naast Niels).

tcr-wagens


veel-belangstelling

Er was veel belangstelling voor de Kick-off van de TCR Benelux, die in totaal door zo'n 500 aanwezigen werd bijgewoond.

IMG 0286


Tijdens het internationale gedeelte van de presentatie rond het middaguur kwamen (vlnr)  Jean-Pierre Mondron en Marc van Dalen (beide van TCR-Benelux-promotor Kronos), TCR-initiatiefnemer Marcello Lotti en Yves Bacquelaine van de Belgische autosportfederatie RACB aan het woord.

IMG 0351

Later in de middag werden de details van de TCR Benelux nader uit de doeken gedaan door Koen Wijckmans in het Nederlands...

IMG 0349

...en Marc van Dalen in het Frans.

IMG 0354

Niet alles van de Powerpoint-presentatie was goed te zien (donkerrood op een zwarte ondergrond werkt nu eenmaal niet optimaal), maar de tekening gaf een idee van hoe de paddock eruit gaat zien, met een uniforme voorkant voor elk team, ongeacht of daar nu een grote trailer of een eenvoudige aanhanger achter staat.

Reacties

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 oktober 2015 19:01

    Hopen dat dit een success wordt, benieuwd hoeveel wagens mee gaan rijden. Dit is wat de Nederlandse autosport hard nodig heft een leuk toerwagen kampioenschap naast de Super Car Challenge. Stoppen met de Porsche Cup, ( nooit een success geweest, 8 autootjes de laatste race, belachelijk om daar mee door te gaan) die teams ook in de tcr laten rijden, zodat het een mooie veld wordt.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 oktober 2015 20:34

    Het is niet eenvoudig om te denken dat een team zomaar kan switchen van auto, raceklasse etc. Belgium Racing zal bijvoorbeeld niet zo snel hun Porsches in de werkplaats laten verstoffen. Land Motorsport en Speedlover zijn ook qua structuur een Porsche team. Ik zie liever dat er meer auto´s op de baan komen of dat ze in de Supercar Challenge worden opgenomen. Maar hopelijk een mooi startveld voor de TCR, ik zie een hoopvolle toekomst hiervoor.

    • 7
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 16 oktober 2015 21:07

    Super dat (ook) in de Benelux nieuw leven wordt geblazen in de toerwagenracerij, ik kijk ernaar uit en hoop dat het een groot succes wordt. MAAR... beste Kronos en co: laat in godsnaam dat malle social media concept varen! Een grid die bepaald wordt door Facebook stemmen, wat is dat voor nonsense !? Gewoon een simpel, voor deelnemers én toeschouwers overzichtelijk concept aanbieden: twee kwalificaties, twee races per meeting. Geen gekke onzin met social media svp, en geen race die door een safetycar wordt onderbroken en dan opeens als twee races telt. Zulke kunstgrepen heeft een goede raceklasse helemaal niet nodig!

    • 2
    • 0
     
    Toeschouwer 17 oktober 2015 10:00

    Dat idee van social media is bijna net zo erg als het rad van fortuin dat er ooit was in de BMW 130i Cup...

    • 4
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 oktober 2015 11:32

    Ik sluit me aan bij bovenstaande, geen facebook onzin. Tracktime en een goed race concept is het belangrijkste. Terug naar de roots!

    • 3
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 17 oktober 2015 12:02

    Ik had liever gezien dat ze qua format aansloten bij alle andere TCR organisaties. TCR benelux is nu de enige die met een vier sprintraces en een endurance race rijdt en deelname alleen mogelijk maakt als amateur of als pro & een amateur. Samenwerking met de Duitse TCR of de TCR international series is hierdoor onmogelijk.... beetje jammer want elke keer maken ze in nederland en belgie deze fout, een klasse maken die niet 1-op-1 aansluit bij de rest van de wereld :(

    • 2
    • 0
     
    Racing-Fan 17 oktober 2015 12:41

    Dat social media gedoe moeten ze inderdaad achterwege laten. Net als de SC halverwege de race. Doe dan gewoon 2x een sprint race en 1x een langere race. Maak het niet ingewikkelder dan het is. Dat men kiest voor 2 rijders per auto kan ik overigens wel begrijpen vanwege de kosten.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet