Formule 2

GP2: Rossi wint verkorte hoofdrace in Sochi

 SBL3547

Na het lange oponthoud vanwege een grote crash in de eerste ronde, waarbij vier auto's werden uitgeschakeld, waren maar 15 van de 28 ronden verreden voordat de zon in Sochi onderging. Maar dat maakte het resterende spektakel alleen maar compacter. Alexander Rossi kwam als winnaar uit de bus na een bizarre namiddag op het Russische circuit, waar Alex Lynn de zege in de GP2-hoofdrace vergooide met een kostbare fout. Pierre Gasly en Stoffel Vandoorne completeerden het podium.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

De GP2-hoofdrace zette de chaos voort die het hele GP-weekend al heerste. Lynn was er meteen vandoor van pole, maar Vandoorne was slecht weg vanaf P2 en kreeg meteen Rossi en Pic over zich heen. Pic dreigde even de tweede plaats over te nemen, maar moest te hard remmen voor de gewraakte tweede bocht, waar de track limits zwaar zouden worden gehandhaafd.

Dat was niet het enige dat in die bocht gebeurde. In het middenveld werd King klemgereden, waardoor een hele meute coureurs voor het ruime asfalt buiten de baan moest kiezen, onder wie Markelov. De jonge Rus verkeek zich echter totaal op de ruimte die hij had om naar het circuit terug te keren en reed op hoge snelheid zijn wiel kapot tegen de afrastering aan de linkerkant van de baan. De onbestuurbare Russian Time-auto stak dwars de baan over, waar Stockinger en Canamasas moesten uitwijken en samen met de Rus in de TecPro-barriers aan de overkant knalden.

 SBL3507

MP-coureur Binder wist er maar net aan te ontsnappen, maar kreeg nog wel een tik van Canamasas. Verderop ging King er uit zichzelf af – en misschien nog wel harder dan Stockinger en Canamasas – na de schade door het contact een bocht eerder. Net als bij Sainz in de vrije F1-training zag het TecPro-spul er enigszins verdacht uit: opnieuw schoof het schuim omhoog in plaats van de klap volledig op te vangen. Gelukkig waren alle coureurs ongedeerd.

De safety car werd meteen naar buiten gestuurd, maar de TecPro-schade was zo groot dat de rode vlag al gauw werd gezwaaid. Na drie ronden kwam het veld achter de safety car de pitstraat binnen. Intussen was de zon verder aan het dalen. Zelfs zonder oponthoud zou het al krap zijn geworden, maar nu helemaal – terwijl er geen lampen rond het circuit van Sochi staan.

 L0U5968

De bandenstrategieën konden nu het raam uit. Hoe langer het geklus op de baan duurde, des te groter de kans dat een bandenwissel eigenlijk niet meer nodig was. Zeker op een baan met extreem weinig grip, waar de bandenslijtage lang niet zo'n rol speelt als op andere circuits. En inderdaad, vlak voor de start maakte de wedstrijdleiding bekend dat het een tweede sprintrace zou worden: 15 ronden in plaats van de geplande 28. Maar... de regel is wel dat je in de hoofdrace beide bandencompounds moet gebruiken, dus velen (onder wie Vandoorne) kregen de opdracht om zo laat mogelijk te pitten.

Maar niet iedereen. Na de herstart vanachter DAMS haalde zijn twee coureurs juist vroeg binnen: Lynn kwam na zeven ronden al mediums halen, nadat hij in een paar ronden een enorm gat had geslagen op Rossi, terwijl Gasly (als een van de weinigen op mediums gestart) de volgende ronde binnenkwam voor softs. Weer een ronde later dekte Rossi de zet van Lynn af. Het scheelde niet veel: met Lynn op mediums die nog op smaak moesten komen, kwam Rossi vóór de Brit uit, maar nu had Rossi hetzelfde probleem. Al snel pakte Lynn de leiding terug en moest Rossi juist in zijn spiegels kijken, waar Gasly op de softs snel progressie boekte.

 L0U5881

Vandoorne reed door tot de 13e van de 15 ronden, maar voordat hij vanaf de leiding binnenkwam, had de (virtuele) leider zich af uitgeschakeld: Lynn verremde zich in bocht 13, schoot door en raakte net als Markelov de afrastering juist bij het opkomen van de baan. Dat schonk de leiding aan Rossi, die aan het slot voorzichtig uitliep op Gasly, terwijl Vandoorne genoegen moest nemen met de derde plaats – wél weer een podium, waar de Belg dit jaar tijdens een hoofdrace nog nooit ontbrak.

Door de zege van Rossi kon Vandoorne vandaag zijn titel niet vieren: daarvoor had hij 6 punten méér moeten scoren dan de Amerikaan. Dean Stoneman viel op zijn GP2-debuut op door voor Carlin meteen punten te scoren met een negende plaats. MP-coureurs Binder en Latifi finishten als 16e en 18e.

GP2, Sochi, race 1, 10 oktober 2015

1. Alexander Rossi - Racing Engineering – 15 ronden, 58'33"520
2. Pierre Gasly - DAMS - 3"101
3. Stoffel Vandoorne - ART - 4"279
4. Sergey Sirotkin - Rapax - 8"474
5. Rio Haryanto - Campos - 11"884
6. Raffaele Marciello - Trident - 12"695
7. Richie Stanaway - Status - 14"506
8. Arthur Pic - Campos - 15"698
9. Dean Stoneman - Carlin - 20"660
10. Nobuharu Matsushita - ART - 23"457
11. Mitch Evans - Russian Time - 26"819 *
12. Norman Nato - Arden - 27"140
13. Johnny Cecotto - Trident - 30"727
14. Nathanael Berthon - Lazarus - 32"828
15. André Negrão - Arden - 37"369 *
16. René Binder - MP - 39"930
17. Robert Visoiu - Rapax - 42"614
18. Nicholas Latifi - MP - 44"8888
19. Sean Gelael - Carlin - 59"064

Snelste ronde: Stoffel Vandoorne, 1'47"195

* 5 seconden straftijd

Uitgevallen
11e ronde - Alex Lynn
1e ronde - Marlon Stockinger
1e ronde - Artem Markelov
1e ronde - Sergio Canamasas
1e ronde - Jordan King

Stand kampioenschap
1.Vandoorne 278; 2.Rossi 178; 3.Sirotkin 127; 4.Haryanto 119; 5.Lynn 90; 6.Evans 89; 7. Gasly 83; 8.Marciello 68; 9.Pic 61; 10.Matsushita 49.

Reacties

    • 0
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 10 oktober 2015 23:56

    En wederom hebben de heren rijders lak aan de tracklimits.... Het is toch idioot hoe die Markelov terug komt op de baan? Dit gaat nog een keer gigantisch fout

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet