GT

GT: Buhk en Abril winnen op Zandvoort en nemen leiding in kampioenschap over van Frijns

MG5D0277

Bentley Team HTP-coureurs Maximilian Buhk en Vincent Abril hebben op Zandvoort de Qualifying Race van de Blancpain Sprint Series weten te winnen. Het Duits-Franse duo begon vanaf pole position en kwam na 35 ronden als eerste over de streep. Titelkandidaat Robin Frijns ging al in de eerste bocht van de baan en verloor daarmee zijn voorsprong van zeven punten in het kampioenschap.

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat) 
Foto's: Co van der Gragt en Erik van der Schaaff

Maximilian Buhk was goed weg bij de start en de Bentley-coureur dook als eerste de Tarzanbocht in. Achter hem ging het echter volledig fout voor Robin Frijns. De Audi van de Maastrichtenaar leek licht te worden getoucheerd door de Rinaldi Racing Ferrari 458 Italia GT3 van Norbert Siedler en spinde van de baan.

"De start ging al redelijk fout. Ik remde laat en wist dat de Ferrari aan de binnenkant zat. Ik gaf genoeg ruimte, maar kreeg toch een tik," aldus Frijns, die vervolgens afsloot met "Ik ga niet uit mezelf rond."

Frijns sloot als laatste weer aan, maar was met een ronde achterstand op het hele veld kansloos. De Limburger en zijn Duitse teamgenoot Christopher Mies wisten vervolgens alleen nog maar een positie te winnen door het uitvallen van de Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS ultra van Frank Stippler en James Nash.

MG5D0304

Door het wegvallen van Frijns en de eerste plaats van de Bentley kwamen Buhk en Abril virtueel aan de leiding van het kampioenschap. De 22-jarige Duitser liep vervolgens snel uit op Audi-coureur Nicki Thiim, die op zijn beurt werd gevolgd door Siedler.

Nadat de pit window open ging kwam Siedler vanaf de derde plaats als eerste naar binnen om het stuur over te geven aan Jeroen Bleekemolen. Leider Buhk en Thiim bleven nog een ronde langer op de baan en de Bentley kwam vervolgens in de zestiende ronde met 2,540s voorsprong de pits in. Hierdoor kon Nick Catsburg tijdelijk de leiding overnemen, maar bij de pit stop van Reiter Engineering ging er van alles fout bij het achterwiel, waarna de Lamborghini terugviel tot achter in het veld.

MG5D0346

Een snellere pit stop voor Bentley Team HTP leverde Vincent Abril bijna anderhalve seconde extra voorsprong op en in het tweede deel van de race wist de 20-jarige Fransman verder uit te lopen op zijn Belgische tegenstander. Twee ronden voor het einde was het onderlinge verschil acht seconden, maar uiteindelijk was het 5.764s op de streep na 35 seconden.

MG5D0609

Jeroen Bleekemolen kreeg vijf ronden voor het einde van de race een drive-through omdat Rinaldi Racing een wiel over de witte lijn liet tijdens de stop. Het betekende dat de Nederlander zijn derde plaats verloor aan Niki Mayr-Melnhof en uiteindelijk als vierde eindigde, net voor de Stephane Richelmi.

Door het resultaat nemen Vincent Abril en Maximilian Buhk de leiding in de strijd om de Blancpain Sprint Series-titel over van Robin Frijns en Laurens Vanthoor. Het onderlinge verschil is met nog één race te gaan één punt. Siedler staat derde op vijftien punten van Buhk en Abril.

IMG 0516
Na afloop liepen de gemoederen hoog op tussen Christopher Mies en Jules Szymkowiak

Bentley Team HTP-coureur Jules Szymkowiak beloonde een sterk optreden net niet met een punt. De Nederlander vocht zich een weg naar voren, met snelle rondetijden en mooie inhaalacties. Hoewel de Bentley Continental GT3 na het ongeluk van Max van Splunteren de wedstrijd als zestiende moest aanvangen, eindigde Szymkowiak op 0,262s achter de Always Evolving Nissan als zevende. Szymkowiak en Van Splunteren wonnen tevens de Silver Cup-klasse.

MG5D0674

Nick Catsburg en teamgenoot Albert von Thurn und Taxis eindigden de race als twaalfde, voor de GT Russian Team Mercedes van Indy Dontje en Alexey Karachev.

MGP 2316

Uitslag Blancpain Sprint Series Qualifying Race Zandvoort
1. Buhk/Abril, Bentley Continental GT3, 35 ronden
2. Thiim/Vervisch, Audi R8 LMS ultra, + 5.764
3. Winkelhock/Mayr-Melnhof, Audi R8 LMS ultra, + 16.144
4. Siedler/Bleekemolen, Ferrari 458 Italia GT3, + 30.919
5. Ortelli/Richelmi, Audi R8 LMS ultra, + 31.741
6. Dolby/Walkinshaw, Nisasn GT-R NISMO GT3, + 34.768
7. Van Splunteren/Szymkowiak, Bentley Continental GT3, + 35.030
8. Jimenez/Bueno, BMW Z4 GT3, + 35.797
9. Brito/Abreu, BMW Z4 GT3, + 44.836
10. Mavlanov/Asmer, Mercedes SLS AMG GT3, + 45.144
12. Catsburg/Von Thurn und Taxis, Lamborghini Gallardo, + 52.612
13. Dontje/Karachev, Mercedes SLS AMG GT3, + 1:13.998
15. Frijns/Mies, Audi R8 LMS ultra, + 1 ronde

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet