GT

GT: Ferrari wint Qualifying Race op Misano, zware crash Laurens Vanthoor

VSA BSS MIS15 GR8R8944

Rinaldi Racing-coureurs Marco Seefried en Norbert Siedler hebben op het Misano World Circuit Marco Simoncelli hun eerste overwinning van het seizoen in de Blancpain Sprint Series weten binnen te slepen. In de Qualifying Race versloeg het Duits-Oostenrijkse duo met hun Ferrari 458 Italia GT3 de GRT Grasser Racing Team Lamborghini Huracán GT3 van Mirko Bortolotti en Patrick Kujala. Kampioenschapsleider Laurens Vanthoor crashte zwaar en schreef daarbij de Belgian Audi Club Team WRT Audi R8 LMS ultra af.

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: Vision Sport Agency

Norbert Siedler begon de avondrace op het Italiaanse circuit vanaf pole position en de Rinaldi Racing-coureur wist in de openingsfase de Always Evolving Nissan GT-R NISMO GT3 van Craig Dolby en de Bentley Team HTP Bentley Continental GT3 van Vincent Abril achter zich te houden. Nick Catsburg haakte als vierde aan, maar moest al snel de Lamborghini van Mirko Bortolotti voorbij laten gaan. Bortolotti's teamgenoot Jeroen Mul viel in de openingsronde terug naar de laatste plaats.



De leider in het kampioenschap, de Belgische coureur Laurens Vanthoor, begon de race vanuit de pit lane. Vanthoor en teamgenoot Robin Frijns kwamen er in de kwalificatie niet aan te pas en het Belgische team besloot voor aanvang van de race de motor te wisselen. Met de nieuwe motor moest Vanthoor zich naar voren vechten, maar het gevecht liep volledig fout af.

VSA BSS MIS15 GR8R8683
Geen kampioenschap maar een zwaar beschadigde Audi voor Vanthoor en Frijns

Vanthoor haalde Bentley-coureur Jules Szymkowiak in en leek daarbij te snel weer naar rechts te willen sturen. De Audi raakte vervolgens de Bentley en klapte vervolgens hard in de muur. De impact was dermate hard dat het nieuwe motorblok uit het chassis scheurde en enkele tientallen meters werd weggeslingerd. Vanthoor kon zelf uit het wrak van zijn auto komen en liep hinkend en ondersteund door een marshal bij zijn auto vandaan. Voor Szymkowiak en teamgenoot Max van Splunteren was het ook direct einde verhaal.

Na een safety car periode van tien minuten werd de wedstrijd hervat met een ongewijzigde top vijf. Dolby en Abril waren de eerste coureurs die de pits indoken, maar zowel bij Always Evolving als bij HTP verliep de pit stop verre van vlekkeloos. Bij HTP ging in eerste instantie de deur niet dicht, waarna er nog iemand in de pits stond toen Maximilian Buhk weg wilde rijden. Bij Always Evolving waren er problemen met het linker voorwiel.

Siedler, Bortolotti, Christoper Mies en Nick Catsburg kwamen een ronde later binnen en het was uiteindelijk Rinaldi Racing-coureur Marco Seefried die voor Patrick Kujala en Enzo Ide weer op het circuit terugkwam. Buhk passeerde al snel de Audi en ging vervolgens achter de Huracán van Kujala aan, maar kreeg enkele minuten voor het einde een drive-through wegens het incident in de pits. Kujala zelf zette de aanval in op Seefried, maar dichter dan enkele tienden van een seconde kwam de Fin niet.

VSA BSS MIS15 GR8R8911
Het hele seizoen al vooraan te vinden en in Misano eindelijk de eerste overwinning

Seefried kwam na 35 ronde als eerste over de streep en bezorgde Rinaldi Racing en Ferrari daarmee de eerste overwinning van het seizoen. Kujala bezorgde op zijn beurt GRT Grasser Racing Team, Mirko Bortolotti en zichzelf de tweede plaats in hun eerste race ooit in de Blancpain Sprint Series. Buhk kwam als derde over de streep, maar omdat zijn drive-through in een tijdstraf van 30 seconden werd omgezet, werd Enzo Ide uiteindelijk als derde geklasseerd.

Jeroen Mul's teamgenoot Alberto Di Folco ging kort voor tijd van de baan, maar werd nog als zestiende geklasseerd. Nick Catsburg en Albert von Thurn und Taxis eindigden de wedstrijd als tiende.

VSA BSS MIS15 GR8R8658 Moeilijke wedstrijd voor Lamborghini coureurs Jeroen Mul en Alberto Di Folco

Uitslag Qualifying Race Blancpain Sprint Series Misano:
1. Seefried/Siedler, Ferrari 458 Italia GT3, 35 ronden
2. Kujala/Bortolotti, Lamborghini Huracán GT3, + 1.391
3. Ide/Mies, Audi R8 LMS ultra, + 17.395
4. Abreu/Brito, BMW Z4 GT3, + 23.453
5. Ortelli/Richelmi, Audi R8 LMS ultra, + 23.637
6. Bueno/Jimenez, BMW Z4 GT3, + 25.198
7. Buhk/Abril, Bentley Continental GT3, + 32.737
8. Nash/Stippler, Audi R8 LMS ultra, + 33.868
9. Walkinshaw/Dolby, Nissan GT-R NISMO GT3, + 44.091
10. Von Thurn und Taxis/Catsburg, Lamborghini Gallardo R-EX, + 46.255
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet