Formule 1

Formule 1: Brengt Lotus-overname door Renault stoelen- en motorendans op gang?

renault-f1

De transfermarkt in de Formule 1 leek de afgelopen tijd op een puzzel die in elkaar zou vallen zodra het eerste stukje eenmaal was gelegd. Met de intentieverklaring die Renault en Lotus-eigenaar Gravity vanochtend tekenden, lijkt de patstelling te worden doorbroken. Wat zijn de gevolgen voor Red Bull, Ferrari, Manor en Haas, om maar een paar namen te noemen?

Tekst en foto: Mattijs Diepraam

De stoelendans 2015-'16 was tot nu toe een van de saaiste van de afgelopen jaren, met de ene contractverlenging na de andere, ook voor routiniers die in de ogen van het aanstormende talent uit lagere klassen nu best weleens plaats zouden mogen maken. In plaats daarvan bevestigden de F1-teams het beeld dat de topklasse in de formuleracerij potdicht zit en in zichzelf is gekeerd.

Onderhuids borrelde er intussen van alles, waardoor vooral de onmin tussen Red Bull en Renault overkookte en aan de oppervlakte verscheen. Renault zit in een lastig parket, met een F1-investering die niets oplevert en een aanvoerlijn naar de Formule 1 (de World Series by Renault) die onder druk kwam te staan door het nieuwe superlicentiepuntensysteem van de FIA.

Al maanden was duidelijk dat Renault als F1-constructeur zou terugkeren – met Lotus als eerst beoogde over te nemen partij. In ruil daarvoor offerde de Franse fabrikant Formule Renault 3.5 op en zou het motoren leveren (in eerste instantie via rebadging) aan het nieuwe Formule 2. Maar tegen welke prijs, met welke FOM-voordeeltjes en met welke Lotus-lijken in de kast?

Met de intentieverklaring die Renault en Lotus vanochtend ondertekenden en die 60 dagen geldig is, lijken de partijen het eindelijk onderling (en met Bernie) eens te zijn geworden. Renault blijft dus in de Formule 1, maar (opnieuw) als constructeur. Vanaf 2016 staan Renault F1's dus niet langer alleen in het museum, zoals boven in de Cité de l'Automobile in Mulhouse. De Lotus-overname maakt bovendien de weg vrij voor Mercedes om de motoren van Lotus aan een ander team te leveren. Dat zal Manor worden, dat de Duitse motoren met open armen zal begroeten.

Of dat betekent dat Alexander Rossi bij Manor blijft of toch als Amerikaan bij het nieuwe Team Haas onderdak vindt, moet nog blijken. Wel heeft Romain Grosjean al getekend voor Haas, een contract dat morgen zal worden bekendgemaakt. De Fransman volgt dus niet Renault en Total op een nieuw F1-avontuur, en dat terwijl Grosjean jarenlang door Total werd gesteund. In plaats daarvan hoopt hij in 2017 de opvolger van Kimi Räikkönen te worden bij Ferrari. De Italianen plaatsen waarschijnlijk ook testcoureur Esteban Gutiérrez bij Haas. Bij Renault wordt intussen gesproken over Daniil Kvyat naast Pastor Maldonado.

De Renault-deal betekent ook dat er voor Red Bull echt geen weg terug is – al was die alleen juridisch nog open tot en met 2016. Mercedes heeft al nee gezegd tegen Red Bull (of Red Bull heeft het niet gevraagd – daarover zijn Toto Wolff en Niki Lauda het niet eens!), terwijl Ferrari er ook niet om staat te springen om motoren te leveren aan RBR (en STR), of het nu de nieuwste motoren zijn of die van een jaar oud.

In beide gevallen zijn de risico's dodelijk: een Red Bull die een Ferrari verslaat met gelijke motoren is al erg, eentje die hetzelfde doet met oudere motoren is nóg erger. Mocht Red Bull met Ferrari-motoren vóór de Scuderia eindigen in het constructeurskampioenschap, dan is het inkomstenverlies bovendien groter dan de prijs die Red Bull voor de motoren betaalt. Ferrari en Red Bull behoren nu al tot het selecte groepje constructeurs dat relatief te veel uitbetaalt krijgt van Ecclestone, maar beide hebben nu alle reden om nóg meer compensatie te vragen voor hun 'leed'.

Alles zal afhangen van de bereidheid van Ecclestone en commerciële-rechtenhouder CVC om in de buidel te tasten en daarmee het rendement van de CVC-investeerders aan te tasten. Ecclestone heeft de afgelopen tijd al uit eigen zak de salarissen van het Lotus-personeel betaald, en zal nu mogelijk weer met geld moeten smijten om zijn kaartenhuis overeind te houden.

Tenzij hij vier auto's minder op de grid uiteindelijk geen probleem vindt: het contractuele minimum van 16 wordt met het vertrek van RBR/STR nog niet bereikt. Wie het laatste knippert... Eén ding is wel zeker: hoe langer de onderhandelingen tussen Ferrari en Red Bull duren, des te korter hebben de twee Red Bull-teams de tijd om hun auto voor 2016 aan te passen aan de Ferrari-motor.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet