Formule Renault 3.5

FR3.5: Orudzhev wint tweede race op Le Mans, Rowland kampioen, De Vries tiende, Visser 13e

20150927103545-2bac3579

Oliver Rowland is zoals verwacht de nieuwe kampioen Formule Renault 3.5. De Engelsman deed met zijn achtste plaats genoeg om de titel zeker te stellen. De twee resterende wedstrijden op Jerez zijn nu om des keizers baard, want Fortec stelde gisteren al het teamkampioenschap veilig. Egor Orudzhev pakte intussen zijn tweede overwinning van het seizoen. Net als op de Hungaroring deed de Russische rookie dat met knap verdedigend rijden ten opzichte van Matthieu Vaxivière, nadat Tio Ellinas en Tom Dillmann hun kansen op de overwinning vergooiden met een tactische blunder. Een trage pitstop voor Nyck de Vries betekende slechts een tiende plaats voor de DAMS-coureur, terwijl Beitske Visser een opnieuw vruchteloos weekend afrondde met een 13e plaats.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: World Series by Renault

De beslissing in deze race met verplichte pitstops viel precies rond die pitstops, aangezien die voorafging door een safetycarperiode. De oorzaak daarvan was een ambitieuze inhaalpoging van Yu Kanamaru (Pons) op André Negrão. De GP2-coureur die dit weekend de enige Draco-auto bestuurde omdat zijn vader Guto Negrão (de eigenaar van Draco) zijn landgenoten Fantin en Bonifacio de deur had gewezen wegens budgettekort, werd door de overmoed van Kanamaru in een koprol geslingerd, maar de rolbeugel hield gelukkig stand.

Toen de safety car weer naar binnen kwam, ging het pitvenster nét open. Wat te doen? De gebruikelijke wijsheid voor de koplopers is om dan buiten te blijven, ten eerste omdat je in die fase nog het hele veld over je heen krijgt, maar ook omdat je het risico loopt om door de drukte in de pitstraat vast te komen te staan voor je pitbox. Het schetste daarom ieders verbazing dat poleman en koploper Tio Ellinas al een ronde later naar binnen kwam, een ronde daarna gevolgd door Tom Dillmann, die na de start de tweede plek had veroverd. Dean Stoneman, die vijfde lag, ging samen met Ellinas naar binnen.

Een paar ronden later zagen we de gevolgen toen Egor Orudzhev vóór Ellinas naar buiten kwam. Stoneman was over Dillmann heengegaan, die inderdaad klem had gestaan in de pitstraat.

stoneman

Alleen Matthieu Vaxivière, zijn teamgenoot Marlon Stockinger en Alfonso Celis Jr bleven langer buiten. Stockinger en Celis deden sowieso niet mee om de prijzen, maar Vaxivière deed het enig juiste: op een vrije baan ronderecords zetten en daarmee virtueel zijn tegenstanders passeren. De Fransman was slecht van de eerste rij vertrokken en was teruggevallen naar de zevende plaats, tot achter Nyck de Vries. Maar toen hij in de 15e ronde als allerlaatste banden wisselde, lag hij meteen tweede, op een paar seconden van de nieuwe leider Orudzhev. Ellinas, Stoneman, Dillmann, Panis en De Vries waren afgetroefd.

De twee mannen aan kop sloegen binnen enkele ronden een gat van acht seconden op het groepje van Ellinas, Stoneman en Dillmann, terwijl Vaxivière het gat op de jonge Rus volledig dichtte. Nu werd van Orudzhev dezelfde kwaliteit van verdedigend rijden gevraagd die hij eerder op de Hungaroring had laten zien, toen hij ook onverstoorbaar een trein van vier auto's achter zich hield op weg naar zijn eerste FR3.5-zege.

De Rus deed het opnieuw, zelfs met last van overstuur, waardoor hij lang niet altijd maximaal uit de bochten wegkwam. Aan het slot was het juist Vaxivière die in een alles-of-niets-poging bijna zijn tweede plaats vergooide in de Ford-chicane.

rowland3

Als achtste kwam Oliver Rowland over de streep en dat was ruim genoeg voor de titel. De Brit speelde deze keer een figurantenrol nadat hij als een van de velen zijn snelste kwalificatietijden was kwijtgeraakt wegens het gevreesde 'track limits' en als 14e moest starten. De Fortec-coureur begon het seizoen als de gedoodverfd favoriet en maakte die rol volledig waar: hij won zeven races en zette zijn auto zes keer op pole. Op grond van deze vorm verdient hij een plek in de Formule 1, maar het zal wel een seizoen in de GP2 worden.

Nyck de Vries reed in de openingsfase zesde en voelde de hete adem van Matthieu Vaxivière voortdurend in zijn nek, totdat hij die plek vlak voor de safetycarfase verloor. Bij de pitstops verloor hij vijf extra seconden, waardoor hij terugviel naar de tiende plaats. Beitske Visser moest weer uit het achterveld starten en gaf haar positiewinst bij de start op door een fout in de eerste ronde. Ze eindigde uiteindelijk als 14e in een jaar dat helaas voor de Drontense niet naar wens verloopt. Dat werd kort na afloop een 13e plaats toen teamgenoot Celis tien seconden straftijd kreeg uitgedeeld.

FR3.5, Le Mans-Bugatti, race 2, 27 september 2015

1. Egor Orudzhev - Arden – 27 ronden
2. Matthieu Vaxivière – Lotus – 2"388
3. Tio Ellinas - Strakka – 9"075
4. Dean Stoneman - DAMS – 10"293
5. Tom Dillmann - Carlin – 10"889
6. Aurelien Panis - Tech 1 – 14"193
7. Nicholas Latifi – Arden – 14"994
8. Oliver Rowland - Fortec – 18"221
9. Gustav Malja - Strakka – 19"017
10. Nyck de Vries - DAMS – 19"379
11. Marlon Stockinger – Lotus – 20"577
12. Roy Nissany - Tech 1 –20"886
13. Beitske Visser - AVF – 26"834
14. Jazeman Jaafar - Fortec – 27"396
15. Nikita Zlobin - Pons – 27"653
16. Alfonso Celis – AVF – 31"223 *
17. Sean Gelael - Carlin – 36"781

Snelste ronde: Matthieu Vaxivière, 1'22"891

Uitgevallen
4e ronde - Yu Kanamaru
4e ronde - André Negrão

* met 10 seconden straftijd
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet