Formule Renault 3.5

Formula Renault 3.5: Dubbelslag voor Strakka Racing na vreemde race op de Nürburgring

world-series1

Op de Nürburgring gooien de weergoden wel eens roet in het eten voor de deelnemers. Nadat het voor de Formula Renault 3.5 race begon te regenen en de teams en rijders hun juiste bandenkeuze moesten gokken, gooide de opdrogende baan, de verplichte pitstops en een ongelukkig safety car de race compleet in de war. Tio Ellinas en Gustav Malja gokten wel goed en zorgden voor een één-twee voor Strakka Racing. Nyck de Vries voelde zich goed bij de wisselende weersomstandigheden en scoorde opnieuw een podiumplek. Titelkandidaat Oliver Rowland mocht 1 schamel puntje bijschrijven, maar staat inmiddels 50 punten voor op zijn niet scorende concurrent Matthieu Vaxiviere.

Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: PR

Oliver Rowland reed de snelste tijd in de kwalificatie voor de tweede Formula Renault 3.5 race op de Nürburgring. De Braziliaan Pietro Fantin startte naast de Engelsman op de eerste rij. Na de mooie tweede plaats van in de eerste race stelde Nyck de Vries enigszins teleur met een negende startplaats. Beitske Visser mocht van de 15de plaats vertrekken.
Moeilijke beslissing voor de teams. Het begon vlak voor de wedstrijd te regenen. Een flink aantal rijders kozen voor slicks ondanks de natte baan.

Het was glibberen en glijden na de start van de race. Alfonso Celis ging in de eerste bocht in de rondte. Ook kampioenschap leider Oliver Rowland had een slechte start. In de eerste bocht werd de Fortec Motorsport rijder aangetikt en spinde door het veld zonder iemand te raken en moest van achteren opnieuw beginnen. Fantin op regenbanden reed op kop voor Aurélien Panis en Tio Ellinas. Het was duidelijk dat de rijders die gekozen hadden voor regenbanden in de eerste ronde duidelijk veel meer grip hadden en hun voordeel pakten. De rijders met profielloos rubber hadden veel meer moeite om op de baan te blijven. Ook Dean Stoneman gestart op slicks spinde in de eerste bocht van de baan en verloor daardoor veel plaatsen. Er kwam al snel een einde van de voordelen van de regenbanden. De teruggevallen Rowland en Stoneman sneden door het veld naar voren. De verplichte pitstop kwam voor de rijders met regenbanden na vijf ronden als geroepen en iedereen ging over naar de gladde variant.

Panis spinde zijn wagen in de grindbak van de eerste bocht. De safety car kwam daarvoor de baan op en alle wagens met slicks werden daarachter opgevangen. Een enorm voordeel hadden de rijders die al gewisseld hadden. Zij sloten zonder veel tijdverlies achter de safety car weer aan. Na de herstart moesten de koplopers ook hun verplichte pitstop maken en waren kansloos voor de podiumplaatsen. Het Strakka Racing team van Ellinas en Malja hadden wel geluk met hun gekozen tijdstip van de bandenwissel en streden samen voor de koppositie met daarachter de Rus Egor Orudzhev die onder zware druk stond van Nyck de Vries op de vierde plaats.

In de slotfase van de wedstrijd begon het vooral in de eerste 2 secties weer te regenen. Het was wederom glibberen en glijden. Nyck de Vries nam de derde plaats over nadat Orudzhev tot tweemaal aan toe doorschoot in de natte bochten. Ook Rowland op een elfde plaats ging nog achterstevoren. De flink strijdende teamgenoten Ellinas en Malja reden uiteindelijk naar de dubbel voor Strakka Racing. Nyck de Vries pakte alweer een podiumplek dit weekend en mag zeker tevreden zijn. Ook Rowland mocht nog 1 punt bijschrijven bij zijn totaalstand. De Brit werd tiende nadat zijn grote concurrent Matthieu Vaxiviere in één van de laatste bochten nog een foutje maakte en als elfde werd afgevlagd. Pietro Fantin kreeg nog 20 seconden tijdstraf nadat hij na de pitwindow binnen kwam voor zijn bandenwissel. De Braziliaan viel van een vierde plaats terug naar de negende.

Uitslag:
1. Tio Ellinas (Strakka Racing)
2. Gustav Malja (Strakka Racing) +2.240
3. Nyck de Vries (DAMS) +4.430
4. Alfonso Celis (AVF) +11.016
5. Egor Orudzhev (Arden Motorsport) +14.109
6. Dean Stoneman (DAMS) +17.793
7. Marlon Stockinger (Lotus) +21.187
8. René Binder (PONS Racing) +23.461
9. Pietro Fantin (International Draca Racing) +29.803
10. Oliver Rowland (Fortec Motorsports) +30.240
11. Matthieu Vaxiviere (Lotus) + 34.088
15. Beitske Visser (AVF) + 51.188

TUSSENSTAND
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet