GT

GT: Frijns/Vanthoor met overtuigende zege dichterbij titel

150906 GT Finish
Overwinning voor Vanthoor/Frijns in Portimão

Na de tweede plaats in de kwalificatierace van gisteren hebben Robin Frijns en Laurens Vanthoor vandaag de hoofdrace van de Blancpain GT Sprint Series op hun naam geschreven. Tijdens de 32 ronden lange wedstrijd, die werd onderbroken door een lange safety-car-fase als gevolg van een gat dat was ontstaan na het losraken van een deel van de kerbstone in de tweede bocht, eindigde het duo met de WRT-Audi R8 LMS ultra als eerste, met een voorsprong van 8,618 seconden op Markus Winkelhock en Niki Mayr-Melnhof in de Phoenix-Audi. Daarmee vergroten Frijns en Vanthoor hun voorsprong als leiders in de tussenstand van het kampioenschap. Nick Catsburg en Albert von Thurn und Taxis moesten in de Reiter-Lamborghini genoegen nemen met de zesde plaats, nadat Catsburg door Valdeno Brito in de Braziliaanse BMW in de rondte was getikt. Voor Max van Splunteren en Jules Szymkowiak in de HTP-Bentley was de race al in de eerste ronde afgelopen, na een aanrijding met de andere Braziliaanse BMW met Caca Bueno als rijder.

Tekst: René de Boer (vanuit Portimão, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Vision Sport Agency/Olivier Beroud

Direct na de start werd al duidelijk dat de strijd net als gisteren zou gaan tussen de WRT-Audi van Vanthoor/Frijns en de HTP-Bentley van Buhk/Abril. Frijns en Buhk knokten nadat de start was vrijgegeven om de eerste plaats, waarbij er zelfs even sprake was van contact tussen de Audi en de Bentley. "Maar dat was oké, want ik liet hem ook geen ruimte", gaf Frijns na afloop van de race toe. "De handling van de auto leed er niet echt onder, al was het wel lastig met gebruikte banden de juiste snelheid te vinden." Uiteindelijk trok Buhk aan het langste eind en kwam als leider in de wedstrijd de eerste bocht uit, gevolgd door Frijns, Mayr-Melnhof in de Phoenix-Audi, Marco Seefried in de Rinaldi-Ferrari en Albert von Thurn und Taxis in de Reiter-Lamborghini.

150906 GT Start Start met Buhk voor Frijns

In de eerste ronde kwam het tot een aanrijding tussen Max van Splunteren in de tweede HTP-Bentley en Caca Bueno in de BMW van het AH Competicioes Team Brasil met het startnummer 0. De Bentley rolde uit met een lekke linker voorband, terwijl Bueno nog de pits kon bereiken, maar het na een drietal stops vanwege opgelopen schade uiteindelijk ook voor gezien hield. "Ik was in de laatste bocht sneller en plaatste de aanval, maar Caca ging wijd en kwam terug de baan op, waar hij mij raakte. Ik dacht in eerste instantie dat ik alleen een lekke band had, maar ook de stuurstang was gebroken en daardoor kon ik niet verder rijden", meldde Van Splunteren.

In de derde ronde passeerde Seefried Mayr-Melnhof en was daarmee derde. Er ontstond even een gevaarlijke situatie toen er een volledig loopvlak van de band van Bueno's BMW op de baan lag, maar alle rijders slaagden erin het obstakel te ontwijken en een moedige baanpost haalde het object later weg. In de elfde ronde stuurde de wedstrijdleider de safety-car de baan op, omdat er bij de kerbstone in bocht twee een stuk was losgeraakt, wat een gat van 80 bij 20 centimeter in het wegdek opleverde. Het gat werd provisorisch gedicht, maar de teams kregen via de schermen van de tijdwaarneming wel de aanwijzing, hun rijders te instrueren van die plek weg te blijven, "omdat de lijm nog moest opdrogen". In de 14e ronde werd de race weer vrijgegeven en terzelfder tijd ging de 'pitstop window' open, waarop met uitzondering van Buhk en Karachev het hele veld de pits in kwam.

150906 GT Lamborghini
De Reiter-Lamborghini zou later in de rondte worden getikt door de gele BMW

Als eerste kwam Laurens Vanthoor in de WRT-Audi weer naar buiten, terwijl Maxi Buhk in de 15e ronde binnenkwam. Het Bentley-team verloor bij de pitstop veel tijd, zodat teamgenoot Abril pas als vierde weer de baan op kwam. Ook bij het Reiter-team verliep de stop niet vlekkeloos: Catsburg nam de Lamborghini over van Albert von Thurn und Taxis, maar kwam pas als achtste terug in de race. In de 18e ronde werd de rijder uit Voorthuizen in de rondte getikt door Valdeno Brito in de Braziliaanse BMW. Brito kreeg hiervoor een drive-through-penalty.

Uiteindelijk kwam Laurens Vanthoor als winnaar over de eindstreep. "Gisteren was ik niet tevreden over mijn prestatie, maar vandaag ging het goed", aldus de Belg. "Toch is het wel zo dat ik deze overwinning vooral te danken heb aan het team, dat in de vakantie flink geoefend heeft op de pitstops, en aan Robin, die de basis heeft gelegd voor deze overwinning. In het begin van het seizoen heb ik hem af en toe geholpen, omdat hij nieuw was in de GT's, maar dit weekeinde is hij het die mij geholpen heeft." Frijns zelf wuifde de complimenten weg: "Het is gewoon een kwestie van goed samenwerken: de ene keer is hij sneller, de andere keer ben ik het. Dat we hier gewonnen hebben, is echter duidelijk boven verwachting. We hadden erop gerekend dat we de Bentley hier niet zouden kunnen bijhouden, maar we hadden geluk dat zij tijd verloren bij de pitstop." Markus Winkelhock en Niki Mayr-Melnhof completeerden het Audi-succes door met de Phoenix-R8 als tweede te eindigen, hun beste resultaat. Marco Seefried en Norbert Siedler volgden op de derde plaats met de Rinaldi-Ferrari. Voor Catsburg en von Thurn und Taxis restte de zesde positie.

150906 GT Frijns Adam Hardy
Robin Frijns viert het succes met WRT-ingnieur Adam Hardy

Met hun overwinning vergroten Frijns en Vanthoor hun voorsprong als leiders in het rijdersklassement. "En nu komen met Misano en Zandvoort nog twee circuits die qua karakter beter geschikt zijn voor onze R8 dan Portimão", aldus Frijns. Over het antwoord op de vraag of hij liever al in Misano of voor eigen publiek op Zandvoort kampioen wordt, moet de Limburger een tijdje nadenken. "In principe natuurlijk hoe sneller, hoe beter, maar op Zandvoort voor eigen publiek kampioen worden zou natuurlijk ook mooi zijn", aldus de Limburger. "Ja, ik beschouw Zandvoort wel degelijk ook als mijn thuiscircuit, al heb ik er nog niet vaak gereden. In de Formule BMW heb ik er gewonnen, in de regen, en ook met de Formule Renault heb ik er gereden, maar toen won ik er niet. Met de GT's moet het wel mooi worden volgens mij!"

150906 GT Podium
Het podium in Portimão

Uitslag:
1. Frijns/Vanthoor, Audi R8 LMS ultra, 32 r. in 1.00:24,028 (gem. 147,9 km/u)
2. Mayr-Melnhof/Winkelhock, Audi R8 LMS ultra, 8,618
3. Seefried/Siedler, Ferrari F458 Italia, op 15,399
4. Buhk/Abril, Bentley Continental GT3, op 16,204
5. Richelmi/Ortelli, Audi R8 LMS ultra, op 22,783
6. Von Thurn und Taxis/Catsburg, Lamborghini Gallardo LP560-4 R-EX , op 28,516
7. Ide/Mies, Audi R8 LMS ultra, op 30,676
8. Walkinshaw/Dolby, Nissan GT-R GT3, op 48,682

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet