Formule Renault 3.5

FR3.5: Rowland troeft Vaxivière af in tweede race Silverstone, Visser P13, De Vries valt uit

20150904145228-31bf07d8

Oliver Rowland heeft zijn titelkansen verder verstevigd door zijn rivaal Matthieu Vaxivière in een rechtstreeks duel te verslaan. In de tweede Formule Renault 3.5-race op Silverstone was de Fransman het best weg van pole, maar een trage pitstop van Lotus en een late en snelle pitstop van Rowland brachten de lijstaanvoerder aan de leiding. Daarna weerstond Rowland rondenlang de druk van Vaxivière, om in de slotfase uit te lopen naar een zege die het moraal van Vaxivière een flinke knauw zal geven. Nyck de Vries was betrokken in twee aanrijdingen en viel uit met ophangingsschade, terwijl Beitske Visser vanaf haar 18e startplaats weinig kon uitrichten. Ze werd 13e.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: World Series by Renault

De zondagse race op Silverstone ging eigenlijk maar over twee man: de twee titelpretendenten Oliver Rowland (Fortec) en Matthieu Vaxivière (Lotus). De rest werd gedegradeerd tot een bijrol ver in de marge van de titanenstrijd vooraan, al bleven Pietro Fantin en Dean Stoneman nog wel in de buurt van het oppermachtige duo.

20150905145645-a5b8d068

Bij de start was het poleman Vaxivière die de kop pakte, nadat hij de kwalificatie vanochtend absoluut had gedomineerd: het gat van een halve seconde op de rest was gigantisch. Even drong Fantin zijn auto nog voor die van Rowland, maar nog in de eerste ronde had die de orde hersteld. Achter die drie volgden Stoneman, Latifi, Jaafar, Panis, Yelloly, Orudzhev en Nissany.

En Nyck de Vries, die als achtste was gestart? Die reed 15e rond na een touché die de winnaar van gisteren, Tio Ellinas, in Copse in het grind stuurde. De Fries reed geen gelukkige race, want na zes ronden kwam hij opnieuw in aanraking met een tegenstander, ditmaal Bruno Bonifacio, in de strijd om de 11e plaats. Bonifacio was ter plaatse uitgeschakeld, De Vries strompelde terug naar de pits met een gebroken voorwielophanging. Diens eerste slachtoffer, Tio Ellinas, wist uiteindelijk vanaf de laatste plaats nog de 11e plaats te bereiken, vooral door een geweldige herstart na de safety car. Die kwam in de 11e ronde naar buiten zodat de gestrande auto van Dillmann kon worden weggesleept.

20150904145220-a4bf4579

Dat was een mazzeltje voor Rowland, want die auto stond daar al een paar ronden – om precies te zijn al vanaf een moment dat Rowland nog naar binnen had moeten gaan voor zijn bandenwissel. Want waar de meesten al vroeg wisselden, onder wie Vaxivière, daar bleef Rowland lang buiten. De opzet van de Brit was duidelijk: Vaxivière had tijd verloren bij zijn pitstop, eerst doordat de gehavende auto van Nyck de Vries in de weg stond, daarna doordat Lotus niet de allersnelste pitstop van de dag maakte. Daardoor was Vaxivière achter Fantin terechtgekomen, die hij eerst weer voorbij moest – wat hem overigens vrij snel lukte.

Even leek het erop dat Rowland een rondje te lang doorreed, omdat Vaxivière de snelste ronde van de wedstrijd zette en daarna nog eens tijd van de Brit afsnoepte, maar toch kwam de Fortec-auto vóór die van Lotus terug de baan op. Hoe snel de Lotus-auto was, bleek wel uit het feit hoe snel Vaxivière op de versnellingsbak van Rowland zat. De ronden daarna joeg Vaxivière als een bezetene op zijn grote rivaal, die twee ronden lang verdedigende lijnen moest rijden, maar de Fransman kwam er niet langs.

20150904145224-c21520af

Daarna liep Rowland op zijn versere banden stukje bij beetje uit. Het verzet van Vaxivière was gebroken. Met zijn overwinning liep Rowland in het kampioenschap uit tot een voorsprong van 36 punten. Maar groter is nog de psychologische overwinning die de Fortec-coureur boekte: twee keer was hij dit weekend Vaxivière te snel af, die zich onderhand moet afvragen wat ervoor nodig is om Rowland alsnog te kunnen verslaan.

UPDATE: Nyck de Vries heeft twee gridplaatsen straf gekregen voor zijn aanrijding met Bruno Bonifacio. Die worden volgend weekend in de eerste race op de Nürburgring bij zijn kwalificatiepositie opgeteld.

FR3.5, Silverstone, race 2, 6 september 2015

1. Oliver Rowland - Fortec – 24 ronden
2. Matthieu Vaxivière - Lotus - 1"214
3. Pietro Fantin - Draco - 3"384
4. Dean Stoneman – DAMS – 4"056
5. Nicholas Latifi - Arden - 10"255
6. Egor Orudzhev - Arden - 14"168
7. Nick Yelloly – Lotus – 15"776
8. Gustav Malja - Strakka - 22"536
9. Aurelien Panis – Tech 1 – 31"772
10. Sean Gelael – Carlin – 31"938
11. Tio Ellinas - Strakka – 34"014
12. Alfonso Celis - AVF – 34"619
13. Beitske Visser – AVF – 39"690
14. Roy Nissany - Tech 1 – 40"105
15. Will Bratt - Pons – 40"404
16. Patric Armand – Pons – 50"301

Snelste ronde: Matthieu Vaxivière, 1'43"000

Uitgevallen
8e ronde - Nyck De Vries
8e ronde - Tom Dillmann
5e ronde - Bruno Bonifacio
3e ronde - Jazeman Jaafar
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet