Formule 2

GP2: Evans verschalkt Pic in fraai getimede slipstreamoverwinning in sprintrace Monza

 SBL4021

Monza en GP2 vormden gisteren al een droomcombinatie en ook vandaag maakte de opstapklasse van de Formule 1 er een prachtige slipstreamshow van, om daarmee een lesje te geven aan de grote broer in de Grand Prix-paddock. Mitch Evans greep voor een herboren Russian Time in de laatste ronde de overwinning door Arthur Pic te passeren, de Fransman die de hele race aan de leiding had gereden. Stoffel Vandoorne volgde kort daarop en scoorde weer goed. Ster van de race was Sergey Sirotkin die van de 20e naar de vijfde plaats vloog. René Binder scoorde weer een punt voor MP Motorsport, maar met wat meer besluitvaardigheid hadden het er meer kunnen zijn.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: GP2 Series

Slechts 22 auto's stonden er op de startopstelling van de GP2-sprintrace op Monza, want de twee DAMS-auto's zouden vanuit de pits vertrekken, terwijl Meindert van Buuren afwezig was. De monocoque van de MP-coureur was door de zware crash van gisteren beschadigd geraakt bij het ophangingspunt van een van de wishbones en niet meer op tijd te repareren. De Nederlander baalde er stevig van. Hij zei dat de auto die ronde anders voelde dan daarvoor, wat zou verklaren waarom hij ook al in de tweede Lesmo een excursie door het grind maakte.

 SBL0911

Jordan King was de man die net als op Spa op pole stond op de reverse grid, maar de Brit wist er deze keer niks van te maken. Pic en Nato vlogen langs hem heen, waarna King iets in de eerste bocht goed probeerde te maken. Het enige wat hij deed was Nato in de flank raken, net als Lynn gisteren bij Sirotkin. Het kostte hemzelf zijn voorvleugel (en waarschijnlijk wat startplaatsen in de volgende race), maar ook Nato moest zijn auto rokend aan de kant zetten.

Zo kwam Pic na één ronde als eerste over de streep, gevolgd door Stanaway, Evans, Vandoorne, Canamasas en Binder, die in de resterende auto van MP een fantastische start had gemaakt vanaf de tiende plek. Rossi was vanaf de achtste plek juist vier plekken teruggezakt, al had hij zich na die eerste alweer omhooggewerkt naar de negende plaats, achter Markelov en Visoiu.

 SBL2585

In het middenveld waren talloze slipstreamduels te zien, waarbij DRS er niet eens zo veel toe deed, omdat de auto's zo dicht op elkaar lagen dat ze allemaal DRS konden gebruiken. Vooraan waren er ook positiewisselingen, beide ten koste van Richie Stanaway, die in de vierde ronde Evans voorbij zag komen en in de zevende ronde Vandoorne.

Pic had inmiddels een aardige buffer opgebouwd, maar die raakte hij kwijt door het uitkomen van de safety car. Rossi was net Visoiu gepasseerd toen de Roemeen hem van achteren torpedeerde en de auto van de Amerikaan in de rondte draaide. Beide auto's kwamen tot stilstand midden in de Roggia-chicane.

 G7C0303

De safety car was gelukkig maar één rondje nodig, waarna Pic opnieuw een gaatje sloeg: de zes tienden die hij in handen had, waren nét genoeg om Evans (die natuurlijk hulp van DRS had) op afstand te houden. Daarachter gebeurde er wel van alles. Het spectaculairst was het slipstreamduel tussen Haryanto en Marciello, met Sirotkin daar vlak achter, die met een dubbele 'tow' aan beide auto's voorbijvloog.

Sirotkin reed sowieso bevlogen, want nadat hij gisteren door Lynn uit de wedstrijd werd geramd terwijl hij virtueel de leiding in handen had, liet hij vandaag zien wat voor een snelle auto Rapax voor hem had neergezet. Zijn eigen inhaalvaardigheid speelde natuurlijk ook een grote rol, iets waar René Binder nog wat van kan leren.

 SBL2872

Nadat Sirotkin al Leal en Markelov was gepasseerd en dus vanaf de 20e plaats de punten had bereikt, kwam hij achter Binder terecht, die al rondenlang met halve manoeuvres Sergio Canamasas probeerde te passeren – wat gezien de enorme productie aan remstof van de Spanjaard toch tot de mogelijkheden behoorde. Dat lukte maar niet, waarop Sirotkin beide auto's dan maar zelf inhaalde, om zo een knappe vijfde plaats veilig te stellen. Binder verloor in de laatste ronde zelfs nog een positie aan Raffaele Marciello, die zo nog iets van zijn miserabele weekend goedmaakte.

Dat was niet de enige positiewisseling in die laatste ronde. Pic leek de zaak onder controle te hebben op weg naar zijn eerste GP2-overwinning, maar maakte in de voorlaatste ronde toch nog een klein foutje. Meteen was daarmee zijn veilige marge verspeeld. Evans wachtte precies de laatste keer af dat beiden voor de eerste chicane moesten aanremmen en dook er in een late manoeuvre naast. Hij was erlangs, al moest hij zijn verse koppositie nog wel stevig verdedigen bij de Roggia.

 G7C2255

Maar daarna had hij het voor elkaar: na de derde plaats van gisteren voegde de Nieuw-Zeelander er nog een zege aan toe, voor een Russian Time dat na de zomerstop volledig gerevitaliseerd lijkt. Kennelijk had het nieuwe Russian Time-team Virtuosi (dat de boel deze winter overnam van iSport) toch een aanloopperiode nodig om de GP2-auto te leren kennen. Jammer, want als Evans deze auto en deze vorm ook in de eerste helft van het seizoen had gehad, was het jaar misschien heel wat spannender geweest.

UPDATE: Artem Markelov heeft vijf strafseconden gekregen voor een touché met Julian Leal. Daardoor krijgt de Colombiaan diens negende plaats in handen en krijgt Alex Lynn het laatste punt. Markelov valt terug naar de 14e plaats. Robert Visoiu en Jordan King krijgen in het volgende raceweekend een gridstraf van 5 plaatsen voor de manier waarop ze respectievelijk Rossi en Nato uit de wedstrijd reden.

GP2, Monza, race 2, 6 september 2015 (aangepast)

1. Mitch Evans - Russian Time - 21 ronden, 34.17.890
2. Arthur Pic - Campos - 0"707
3. Stoffel Vandoorne - ART - 1"066
4. Richie Stanaway - Status - 7"623
5. Sergey Sirotkin - Rapax - 8"871
6. Sergio Canamasas - Lazarus - 11"895
7. Raffaele Marciello - Trident - 12"150
8. René Binder - MP - 13"241
9. Julian Leal - Carlin - 14"352
10. Alex Lynn - DAMS - 14"502
11. Rio Haryanto - Campos - 15"250
12. Pierre Gasly - DAMS - 15"672
13. Johnny Cecotto - Trident - 17"686
14. Artem Markelov - Russian Time - 13"625 + 5"
15. Nobuharu Matsushita - ART - 22"464
16. Simon Trummer - Hilmer - 23"094
17. Patric Niederhauser - Lazarus - 25"186
18. André Negrão - Arden - 25"570
19. Marlon Stockinger - Status - 26"228
20. Jann Mardenborough - Carlin - 35"277

Uitgevallen
7e ronde - Robert Visoiu
7e ronde - Alexander Rossi
2e ronde - Jordan King
1e ronde - Norman Nato

Snelste ronde: Alex Lynn, 1'32"818

Stand kampioenschap
1.Vandoorne 261; 2.Rossi 153; 3.Sirotkin 115; 4.Haryanto 109; 5.Evans 89; 6.Lynn 86; 7.Gasly 65; 8.Marciello 60; 9.Pic 57; 10.Matsushita 48.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet