GT

GT: Ecurie Ecosse wint enerverende British GT race op Brands Hatch

1-888-04

De zesde ronde van het Avon Tyres British GT Championship op het circuit van Brands Hatch is gewonnen door de Ecurie Ecosse BMW Z4 GT3 van Marco Attard en Alexander Sims. Het Britse duo versloeg in een mooie finale op een zonovergoten Brands Hatch merkgenoten Lee Mowle en Joe Osborne. David Pattison en Luke Davenport wonnen met de Tolman Motorsport Ginetta G55 de GT4-klasse.

Tekst: Marcel ten Caat (Twitter: @marceltencaat)
Foto's: Jakob Ebrey

De twee-uursrace op het circuit in Kent kende een rommelige openingsfase, waarbij veel coureurs van de baan gingen en er veel gele vlaggen werden getoond. Deze gele vlaggen waren in het nadeel van de van pole vertrokken Beechdean AMR Aston Martin Vantage van Andrew Howard. Howard en teamgenoot Jonny Adam wisten voorafgaand aan de race dat ze 20 seconden extra moesten stilstaan tijdens de verplichte rijderswissel, het resultaat van hun overwinning op Spa.

Triple Eight Racing-coureur Lee Mowle wist zijn BMW Z4 GT3 in het eerste deel van de wedstrijd in de buurt van de Beechdean AMR Aston Martin te houden en wist zo zijn team aan de leiding te helpen na de pit stops. Mowle's teamgenoot Joe Osborne kwam als eerste terug uit de pits, voor de Oman Racing Team Aston Martin van Rory Butcher en de Ecurie Ecosse BMW van Alexander Sims.

1-888-01
De BMW Z4 GT3s van Osborne en Sims vol in gevecht om de leiding op Brands Hatch

Sims ging vervolgens vol in de aanval, waarbij hij en passant ook nog het bestaande ronderecord voor GT3 auto's wist te verbeteren. Het verschil was minder dan tien seconden toen voor de tweede keer de safety car ten tonele verscheen en kort nadat de race weer was vrijgegeven wist Sims Butcher te passeren, om vervolgens de jacht op Osborne in te zetten.

Hoewel Sims het gat naar Osborne snel dichtreed, was er voorbij gaan een compleet ander verhaal. Het laatste half uur van de wedstrijd reed het duo dicht bij elkaar, waarbij Osborne telkens zijn BMW voor die van Sims wist te houden en het onderlinge verschil slechts enkele tienden was. Met minder dan tien minuten te gaan reed Osborne zich echter vast in het verkeer en ging hij vervolgens door wat olie iets te wijd bij het uitkomen van Graham Hill Bend. Sims zette zijn Ecurie Ecosse BMW naast de Triple Eight BMW en wist uiteindelijk op de Cooper Straight de leiding te pakken. Osborne kon niets meer uitrichten en finishte achter Sims, die daarmee de tweede zege van het seizoen voor Ecurie Ecosse binnenhaalde.

56-1 Tolman Motorsport was uiteindelijk het beste in de GT4-klasse

Eerste overwinning voor Tolman Motorsport in GT4, Ginetta 1-2
De Tolman Motorsport Ginetta G55 van David Pattison en Luke Davenport pakte de zege in de GT4-klasse, mede dankzij pech voor enkele tegenstanders. Pattison begon de race als negende en finishte uiteindelijk 15 seceonden voor de PMW Expo Racing/Optimum Motorsport Ginetta van Graham Johnson en Mike Robinson.

Pattison kwam als zesde de pits in voor de verplichte rijderswissel, waarna Davenport het stuur overnam en direct na de tweede safety car periode de auto's voor hem snel voorbij reed. Met nog zo'n 30 minuten te gaan wist Davenport ook Robinson in Sheene Curve te passeren, om vervolgens weg te rijden van zijn concurrent.

Uitslag Avon Tyres British GT Championship
Brands Hatch, 2 augustus 2015

Race: 1. Marco Attard/Alexander Sims (BMW) 76 ronden; 2. Lee Mowle/Joe Osborne (BMW) + 3.600; 3. Derek Johnston/Matt Bell (Aston Martin) + 4.849; 4. Andrew Howard/Jonny Adam (Aston Martin) + 6.272; 5. Gary Eastwood/Adam Carroll (Ferrari) + 10.254; 6. Liam Griffin/Rory Butcher (Aston Martin) + 22.876; 11. David Pattison/luke Davenport (Ginetta) + 4 ronden (1e GT4)

Stand kampioenschap: 1. Marco Attard/Alexander Sims 138,5; 2. Jonny Adam/Andrew Howard 104,5; 3. Liam Griffin/Rory Butcher 98,5; 4. Lee Mowle/Joe Osborne 91; 5. Derek Johnston/Matt Bell 46,5; 6. Ahmad Al Harthy/Daniel Lloyd 46.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet