Clio Cup

Clio Cup Benelux: Niels Langeveld verslaat Sebastiaan Bleekemolen in zinderende slotronde

480 langeveld

Eindelijk winst voor Niels Langeveld op TT Circuit Assen na een zinderend duel met Sebastiaan Bleekemolen. De twee kemphanen reden de laatste ronden zij aan zij door de laatste bochten. Rekening houdend met elkaars materiaal wist Niels Langeveld uiteindelijk met 0.220 s. voorsprong als eerste de finishlijn te passeren. Melvin de Groot kon tot de helft van de wedstrijd dit strijdende tweetal nog volgen, maar moest in de slotfase terrein prijsgeven en pakte de laatste podiumplaats.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto's: Erik van der Schaaff en Co van der Gragt

Niels Langeveld werd tweede in de 1e race en ondanks een drive-through-penalty ook tweede in de 2de wedstrijd. Gebrand op een zege in de laatste race mocht de Sassenheimer van pole starten, met naast hem Melvin de Groot, de winnaar van zaterdag. Sebastiaan Bleekemolen was de beste van de tweede rij met naast hem de snelle Jan Muys, voor dit weekend uitkomend voor Team Bleekemolen. Stan van Oord reed in de wedstrijd voor de Clio Cup-race naar de tweede plaats in de Sport-divisie van de Supercar Challenge. Hij moest zijn podium overslaan om snel in te stappen in zijn Clio 4 om zijn race vanaf een zevende startplaats aan te vangen.

De tweede wedstrijd werd ontsierd door de vele drive-through-straffen vanwege het afsnijden van de bochten door de heren deelnemers. Een overijverige baancommissaris in de Ramshoek zorgde voor de meeste straffen, zodat de wedstrijd niets meer met het vertrouwde cupracen te maken had en door de vele sancties, als onverwachte winnaar René Steenmetz opleverde.

Veld-Clios-1

Niels Langeveld liet er geen gras over groeien en had de beste start, gevolgd door een prima gestarte Sebastiaan Bleekemolen en derde man Jan Muys. Melvin de Groot verknalde zijn start en zakte terug naar de vierde plaats. In de Geert Timmer bocht wist De Groot één plaats op te rukken. Het waren weer de twee kemphanen Langeveld en Bleekemolen die met z'n tweeën afstand namen.

drietal

Melvin de Groot had al snel de snelheid weer gevonden en wist zich bij het tweetal te voegen. Jan Muys kreeg een waarschuwing voor overschrijden van de track limits en moest de snelle teambaas Michael Bleekemolen voor zich dulden. Stan van Oord ging voorbij aan René Steenmetz en pakte de zevende plaats.

sebastiaan

De teamgenoten Sebastiaan Bleekemolen en Melvin de Groot maakten het koploper Langeveld heel moeilijk en deelden de nodige plaagstootjes uit. Ook Sebastiaan Bleekemolen kreeg een waarschuwing voor de track limits, net als teamgenoot René Steenmetz. We dachten even dat de overijverige baancommissaris wellicht eerder naar huis was gegaan maar de schijn bedriegt.

Langeveld reed een sterke race en wist de aanvallen te pareren. Ook de snelle Certainty-coureur kreeg echter een waarschuwing. In de slotfase kon Melvin de Groot het tempo niet bijhouden en viel tot bijna twee seconden terug op het nog steeds strijdende tweetal aan kop.

michael muys

Jan Muys belaagde wederom Michael Bleekemolen voor de vierde plaats. René Steenmetz mengde zich in deze strijd. Stan van Oord kreeg na een eerdere waarschuwing nu een drive through straf, jullie raden het al, vanwege het niet respecteren van de track limits. Michael Bleekemolen liet zich in de Geert Timmerbocht verrassen, ging even dwars in het zand en moest zowel Muys als Steenmetz nu voor zich dulden. Dit tweetal ging zij aan zij de Ruskenhoek in waar Muys buiten de baan werd gedrukt, maar wel zijn vierde plaats behield. De laatste ronde is een thriller. Zij aan zij racen streden Langeveld en Sebastiaan Bleekemolen een aantal bochten om de overwinning met respect voor elkaars materiaal. Niels Langeveld bleef echter 'cool' en pakte de winst met een voorsprong van 0.220 seconde op Bleekemolen.

de groot

Melvin de Groot pakte de laatste podiumplaats. In de strijd bij de Clio III pakte Wlbert van den Burg de overwinning, voor debutant Joel Affolter en Romain de Geer.

480 podium

Uitslag race 3 Clio Cup Benelux,
zondag 2 augustus 2015, TT Circuit Assen

1. Niels Langeveld
2. Sebastiaan Bleekemolen +0.220
3. Melvin de Groot +5.036
4. Jan Muys +20.408
5. René Steenmetz +20.512
6. Michael Bleekemolen +23.499
7. Maurits Sandberg +37.113
8. Stéphane Polderman +39.434
9. Stan van Oord +39.832
10. Wilbert van den Burg, 1e Challenge +57.000
11. Joel Affolter, 2e Challenge 1:03.143
12. Romain de Geer, 3e Challenge 1:18.089
13. Mark Stroop +1:33.340
14. Jos Veldboer +1:37.757

Stand:
1. Niels Langeveld 201
2. Sebastiaan Bleekemolen 126
3. Melvin de Groot 122
4. René Steenmetz 114
5. Michael Bleekemolen 101
6. Loris Hezemans 92
7. Stéphane Polderman 74
8. Jan Muys 57
9. Maurits Sandberg 53
10. Ronald Morien 52

Reacties

    • 16
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 augustus 2015 14:19

    Beste redactie, Als overijverige baancommissaris in de Ramshoek lees ik met veel verbazing dit bericht. Ik begrijp dat jullie liever het 'echte' cupracen willen zien (dat wil ik overigens ook), maar wij worden als baancommissaris geinstrueerd melding te doen van rijders die de regels overtreden. Ik vind het dan ook ronduit schandalig dat jullie in dit artikel insinueren dat het mijn schuld als baancommissaris is dat de heren coureurs een straf krijgen als ze zich niet aan de regels houden. Ik zou het dan ook zeer op prijs stellen dat jullie dit rectificeren en duidelijk maken dat het toch echt de schuld van de coureurs zelf is dat ze deze straffen krijgen. Vriendelijke groet, Een overijverige baancommissaris...

    • 14
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 augustus 2015 15:25

    Beste schrijver van dit artikel, Zoals geschreven kunnen we concluderen dat de clio races op zondag een verrassend verloop hadden door de grote hoeveelheid uitgedeelde straffen. Echter is het niet juist om te suggereren dat de marshalls daar verantwoordelijk voor waren. Deze vrijwilligers staan hier niet alleen voor de veiligheid van de coureurs maar ook om de wedstrijd leiding te rapporteren over eventuele overtreding van de regels. Deze wedstrijd leiding maakt de keuze voor een eventuele straf voor de betreffende rijder. De heren clio rijders hadden duidelijk moeite om hun auto binnen de witte lijnen te houden. Zoals we allen weten (ook clio coureurs) is er dan sprake van een overtreding. De wedstrijdleiding heeft gekozen om hiervoor straffen uit te delen. Wie is er dan verantwoordelijk dat deze race verliep als een soort "straffen soap"? Om dan marshalls te betitelen als "overijverig" is dan verre van correct!! Een schrijver op deze website zou beter moeten weten.

    • 12
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 augustus 2015 15:42

    Beste redactie, Ook ik als vrouw van ook een zogenaamde overijverige baancommissaris lees dit bericht met veel verbazing! Laat ik jullie er even op attenderen dat de baancomissarissen A. Er voor de coureurs staan en B opdracht krijgen van hogerhand om dit soort dingen te melden. Verder heeft het verleden geleerd dat de "heren" cliorijders wat moeite hebben met het houden aan regels en vlagsignalen. Dan heb ik het niet alleen over rijden over de witte lijnen maar ook over het inhalen of snelheid verminderen onder dubbel geel bijvoorbeeld, waardoor er de meest bizarre ongelukken gebeuren. Misschien eerst eens even zorgen dat je juist geinformeerd bent en dan een artikel schrijven! met vriendelijke groet, de vrouw van ook een overijverige baancommissaris.

    • 10
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 augustus 2015 17:06

    Beste Gerrie Hoekstra, Misschien is het als overijverige journalist een goed idee om eens een dagje met de zogenaamde overijverige baancommisarissen mee te lopen. Wellicht geeft u dit een beter beeld wat dit eigenlijk inhoudt en wie de beslissingen neemt op het circuit. Als u nogmaals op Assen bent laat ik u graag meeluisteren met het radioverkeer tussen wedstrijdleiding en baanpost zodat u een idee krijgt wat er zich afspeelt. Misschien dat u daar dan eens een mooi artikel over kunt schrijven nadat u als journalist wat meer resource heeft gedaan. Ps...zonder die overijverige mensen langs de baan werd er niet eens gereden. Groeten, Wouter

    • 9
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 augustus 2015 17:48

    Als de Clio rijders gewoon wat meer netjes binnen te lijntjes blijven, zijn die zo genoemde "overijverige" baancommissarissen er spontaan niet meer.

    • 9
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 augustus 2015 18:13

    Goedemiddag redactie, ook deze overijverige baancommissaris is het eens met de schrijver van de eerste reactie. De talloze overtredingen in de eerste bocht werden in de volgende race opgevolgd door Cliorijders die keurig binnen de lijntjes reden en een ontzettend spannende race vertoonden. Ze kunnen het dus wel en het gaat niet ten koste van het cupracen. Sterker nog, in de laatste race zag ik wat meer tikjes en duwtjes. Een beetje sturen hoort er wel bij hè. Groet van een andere overijverige baco

    • 6
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 03 augustus 2015 21:13

    Toch wel fijn die "overijverige" marshalls....nu zijn ze allemaal gestraft. Stel dat er ook minder " overijverige " marshalls zouden zijn. Dan pas zou het oneerlijk zijn....

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 augustus 2015 10:18

    Ik ben blij dat er eindelijk eens consequent straffen uitgedeeld werden voor de tracklimits! De witte lijntjes liggen er niet voor niets! Hulde aan deze "overijverige" baco's Nu nog het belangrijkste: Keihard gaan optreden tegen het negeren van de Gele Vlaggen....

    • 2
    • 0
     
    Gerrie Hoekstra 04 augustus 2015 11:38

    Beste baancommissarissen (en echtgenotes), zo zie je maar weer hoe één zinnetje in een raceverslag tot consternatie kan leiden. Laten we beginnen te stellen dat wij het werk van iedereen die bij het autoracen betrokken is enorm waarderen. Net als in ons werk wordt daar zelden aandacht aan besteed, behalve wanneer er iets fout gaat. Degenen die wij na de races spreken zijn logischerwijs de coureurs en teameigenaren. En wat afgelopen weekend gebeurde in met name de Clio Cup Benelux was natuurlijk vrij extreem. Het 'niet respecteren van de track limits' lijkt te zijn geworden tot een hype. Want wees eerlijk, vorig jaar werd er hiervoor tijdens de Clio-races geen enkele straf uitgedeeld en nu aan de lopende band. En één ding weten we zeker, de Clio-rijders waren vorig jaar niet braver dan dit seizoen. Overigens hebben wij zelf geconstateerd dat deze straf niet consequent is toegepast, want in andere klassen werd soms het overschrijden van de track limits niet bestraft. Natuurlijk is dit allemaal niet de schuld van de baancommissarissen, dat zal zeker vanuit de wedstrijdleiding zo zijn opgedragen. Maar het maakt een wedstrijd kapot en dat is jammer. Meerdere coureurs zeiden ons echter dat ze begrepen dat ze niet buiten de lijnen mochten komen, maar je wint er niets mee en op de limiet racen is dan vrijwel onmogelijk. Wat hen opviel is dat met name in de Ramshoek wel erg streng geoordeeld werd, wat mij heeft verleid tot het schrijven over een overijverige baancommissaris. Hiervoor hoeft niemand zich aangesproken te voelen, zoals ook uit alle reacties hierop blijkt blijven baancommissarissen liever anoniem en dat is prima. Wat wij zelf erg jammer vinden is dat de 'old school' circuits aan het verdwijnen zijn. Alle uitloopstroken worden beton en ja, daar maken de coureurs graag gebruik van. Wanneer de grindbak pal naast de baan ligt kijken zij wel uit om naast de baan te komen. Kortom heren en dames baancommissarissen, voel je niet persoonlijk aangevallen. Net als jullie willen wij het beste voor de autosport, maar dan moet er natuurlijk wel echt geracet kunnen worden.

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 augustus 2015 13:27

    Wat is het toch heerlijk, dat er ook circuits zijn met gewoon gras en grindbakken langs de baan, kom je daar op als coureur dan heb je gewoon pech en had je beter moeten rijden. En gelukkig niet bovenstaande discussies.

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 augustus 2015 14:45

    Hallo Gerrie, Fijn dat je reageert op alle reacties. Wat misschien goed is om te weten is dat bij een aantal bochten het kunstgras is vervangen door asfalt. Dat maakt dat de heren coureurs iets makkelijker met vier wielen buiten de witte lijn durven rijden. Dát zorgt er voor dat er een stuk meer overtredingen (en dus straffen) zijn. Ze zijn niet minder braaf geworden, maar waren vorig jaar vast ook al boefjes ;-) Groeten, Bas

    • 1
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 04 augustus 2015 15:11

    Ik heb afgelopen weekend heel wat boefjes gezien bij post 10 die daar iedere ronde weer de bandenstapel weg tikten in de chicane. Hulde voor die overijverige baco, die iedere keer de coureurs weer verrasten dat de bandenstapel toch snel weer teruggeplaatst werd. Voor het weg tikken van de bandenstapel zal ook vast een passende straf uitgedeeld zijn. Als een coureur in één ronde op meerdere plaatsen buiten de baan rijdt en ook nog eens de banden weg tikt is het niet vreemd dat hij bestraft wordt. Groet Gertjan.

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet