GT

GT: Nick Catsburg neemt leiding over na spectaculaire wending in Spa

150726 24HSpa Catsburg
Inmiddels weer in de zon, en aan de leiding in Spa: Nick Catsburg in de nummer 46-BMW

Na Stef Dusseldorp is Nick Catsburg de tweede Nederlander die aan de leiding rijdt in de 'Total 24 Hours of Spa'. In het 18e uur van de race volgden de ontwikkelingen elkaar in hoog tempo op. Eerst viel de leidende nummer 45-Marc VDS-BMW (Werner/Farfus/Martin) met Dirk Werner aan het stuur stil bij Bruxelles als gevolg van een defecte oliepomp. De BMW was daarmee uit de race, en de nummer 2-WRT-Audi (Stippler/Müller/Ortelli) kon de leiding overnemen met Ortelli als rijder. De vreugde voor de Monegask was echter van korte duur, want van achteren kwam Nick Catsburg snel opzetten, reed binnen zeer korte tijd het gat naar de Audi dicht en zette vervolgens Ortelli een halve ronde lang zwaar onder druk. Een paar aanvallen kon Ortelli nog afslaan, maar bij het uitkomen van de Busstop-chicane bij het ingaan van ronde 406 was Catsburg succesvol: hij probeerde het eerst aan de linker- en daarna aan de rechterkant, zette zijn BMW naast de Audi en was zo in het voordeel voor de volgende rechterbocht, de hairpin van La Source. Zo nam Catsburg de leiding over en reed per ronde ruim drie seconden weg van zijn opponent, zodat hij na vier ronden op kop al een voorsprong van 13,4 seconden op Ortelli had. Op de derde plaats rijdt de nummer 99-ROWE-Mercedes (Bastian/Dusseldorp/Juncadella), waarin Nico Bastian achter het stuur zit.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto: PR

Stef Dusseldorp had zojuist weer een twee uur durende rijbeurt in de ROWE-Mercedes gecompleteerd. "Het ging allemaal zonder problemen en doordat de 45-BMW is uitgevallen, schuiven we weer een plekje op", meldde de rijder uit Lichtenvoorde. "Het enige is dat we bij elke pitstop zo'n tien seconden verliezen, omdat het tanken bij ons langer duurt. Ik heb in de nacht ook van drie tot vijf gereden, en ook dat ging prima." Zoals we eerder vannacht al constateerden, was Nico Bastian in zijn stint net na middernacht duidelijk te langzaam, want toen verloor de Duitser per ronde telkens ongeveer een seconde op zijn naaste concurrenten. "Inderdaad voelde Nico zich toen niet echt goed", bevestigde Dusseldorp. "Daarom heeft hij toen ook maar één stint gereden, in plaats van de geplande twee, waarop Juncadella weer instapte, en daarna reed ik dus weer van drie tot vijf. In zijn stint van vanmorgen deed Bastian het echter weer prima en was hij een stuk sneller dan Maxime Martin, die in de nummer 45-BMW reed."

Voor André Lotterer blijkt het rijden op Spa bij tijd en wijle wat lastig: tijdens zijn actuele rijbeurt liep de Audi-fabriekscoureur vanwege het buiten de witte lijnen rijden maar liefst twee keer een straf op. Eerst een drive-through-penalty, en vervolgens vanwege herhaling van dit vergrijp zelfs een 'stop and go'. De nog resterende GRT Grasser Racing Team-Lamborghini is inmiddels ook uit de wedstrijd. Een brand in het motorcompartiment maakte een einde aan de race voor Adrian Zaugg, Giovanni Venturini en Mirko Bortolotti. Haugg zat in de auto op het moment van uitvallen en moest minutenlang wachten totdat er eindelijk twee baanposten (gehuld in brandvertragende kleding, maar zonder handschoenen aan!) met een brandblusser arriveerden.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet