GT

GT: Stef Dusseldorp aan de leiding na eerste zes uren in Spa

MTC 7665
De ROWE-Mercedes met Stef Dusseldorp leidt na zes uren in de Total 24 Hours of Spa

Terwijl de ene na de andere auto van de baan spinde of met anderen in botsing kwam, niet in de laatste plaats vanwege de zware regenval, die het de deelnemers gedurende de eerste vier uren van de race flink lastig maakte, leek de nummer 1-WRT-Audi met René Rast, Laurens Vanthoor en Markus Winkelhock als comfortabele leider op weg naar de eerste kampioenschapspunten tijdens de Total 24 Hours of Spa, die na zes uur worden verdeeld. Net voordat het eerste kwart van de race erop zat, spinde Vanthoor echter van de baan en verloor daarmee de leiding aan de nummer 99-ROWE-Mercedes, net op het moment dat onze landgenoot Stef Dusseldorp in de pits klaarstond om voor het eerst in deze race achter het stuur van de bolide met vleugeldeuren plaats te nemen. Zo kasseerde de ROWE-Mercedes met Bastian/Dusseldorp/Juncadella de punten na zes uur, gevolgd door de nummer 35-Saintéloc-Audi (Guilvert/Sandström/Basseng) op een ronde en de nummer 45-Marc VDS-BMW (Werner/Farfus/Martin). De best geklasseerde landgenoot, als we de Nieuw-Zeelander met Nederlandse wortels Shane van Gisbergen (op het moment zesde met de best geklasseerde McLaren) even buiten beschiuwing laten, is Jeroen Mul, die met de GRT-Grasser Racing Team-Lamborghini (Palmer/Mul/Babini) op de zevende plaats rijdt.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Marcel ten Caat, PR

We meldden in ons eerdere verslag al de twee safety-car-fases in de eerste twee uren van de race. De tweede neutralisatie na de zware crash van Karim Ojjeh in de Boutsen-Ginion-BMW duurde uiteindelijk niet minder dan 53 minuten, vanwege de noodzakelijke reparatie van de vangrails. Toen de race weer werd vrijgegeven, reden diverse auto's inmiddels op slicks, omdat de regen was opgehouden en de ideale lijn grotendeels droog was. Korte tijd na het vrijgeven van de race echter zetten de regen opnieuw in, waardoor opnieuw bandenwissels noodzakelijk werden. Tot de teams die hierdoor tijd verloren, behoorde ondermeer Phoenix Racing met zijn beide Audi's (Mamerow/Mies/Thiim en Fässler/Lotterer/Rockenfeller). René Rast bleef in de nummer 1-WRT-Audi echter buiten, want hij reed al op regenbanden, dus kon zo zijn opgebouwde voorsprong verder vergroten.

150725 Spa 6h Audi1 De nummer 1-Audi leidde lange tijd, maar viel in het zesde uur terug nadat Vanthoor van de baan raakte

Frijns-Audi valt terug na botsing
Korte tijd later was de derde safety-car-fase een feit, nadat Jean-Karl Vernay in de nummer 3-WRT-Audi (Richelmi/Vernay/Frijns) in botsing was gekomen met de nummer 53-AF Corse-Ferrari (Perazzini/Cioci/Potolicchio/Rugolo). Zonder externe invloed was de nummer 73-MRS GT-Nissan (Walkinshaw/Plowman/Dolby) vanwege aquaplaning van de baan gegleden, waarbij de auto ook behoorlijke schade opliep. Na 40 minuten werd de race hervat, maar al snel was er de volgende uitvaller, toen Alexey Karachev met de nummer 70-GT Russian Team-Mercedes (Bouchut/Heyer/Toril/Karachev) in de vangrails reed.

Later volgden er opnieuw safety-car-fases na een crash van Filip Salaquarda in de nummer 75-ISR-Audi (Salaquarda/Bonanomi/Vervisch) en de nummer 888-Triple Eight Racing-BMW (Mowle/Ratcliffe/Osborne/Müller). Kort voor het einde van het zesde uur kwamen Nico Verdonck in de nummer 29-Black Falcon-Mercedes (Christodoulou/Simonsen/Verdonck) en Andrea Piccini in de nummer 11-Kessel-Ferrari (Broniszewski/Bonacini/Lyons/Piccini) met elkaar in botsing in La Source, waardoor ook een safety-car werd veroorzaakt.

Pech voor Bentley, alle overige Nederlanders bijna in de top 20
Niet al te lang daarna kwam Andy Meyrick met de nummer 7-Bentley (Smith/Meyrick/Kane) hard in de bandenstapels bij Les Combes na een mislukte inhaalpoging van een concurrent. Vrijwel tegelijkertijd spinde ook Maxi Buhk met de nummer 8-Bentley (Buhk/Soulet/Soucek), zodat de late avond voor het M-Sport-team van Malcolm Wilson weinig geluk bracht. De overige Nederlanders: Yelmer Buurman reed in de nummer 21-Black Falcon-Mercedes (Haupt/Al Faisal/Buurman) na zes uren op de twaalfde plaats; Indy Dontje was in de nummer 71-GT Russian-Mercedes (Asmer/Dontje/Plato/Vasiliyev) 17e, Nick Catsburg in de nummer 18-Marc VDS-BMW (Palttala/Luhr/Catsburg) 18e, Max van Splunteren in de nummer 83-HTP-Bentley (Machiels/Van Splunteren/Schmid/Hamprecht) 19e en Max Koebolt en Pieter Schothorst in de nummer 4-WRT-Audi (Koebolt/Bottemanne/Schothorst/Nash) 21e.
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet