GT

GT: Al twee safety-cars in eerste uur Spa

150725 24H Spa Start
Start van de race met Estre aan de leiding voor Parente

Niet geheel verwonderlijk gezien de erbarmelijk slechte weersomstandigheden op het circuit van Spa-Francorchamps waren er al twee safety-car-fases na crashes in het eerste uur van de race. Bij de start van de wedstrijd om 16.30 uur (nog een half uur later dan vorig jaar om met de finish morgen in ieder geval na afloop van de Formule 1-Grand Prix van Hongarije pas klaar te zijn) pakte Kévin Estre in de nummer 58-Von Ryan-McLaren de leiding, voor zijn teamgenoot Alvaro Parente en de beide Audi-rijders Frank Stippler en René Rast. Na anderhalf uur, grotendeels achter de safety-car, leidt de nummer 59-McLaren met Parente achter het stuur, voor de nummer 29-Black Falcon-Mercedes met Christodoulou als rijder, en de nummer 58-McLaren met Estre.

Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Marcel ten Caat, Vision Sport Agency/Olivier Beroud

De eerste schade in de wedstrijd kwam op naam van Fréderic Vervisch in de nummer 75-ISR-Audi, die bovenop de Raidillon na de start geraakt wird en in de rondte ging. De eerste echte crash was die van Toni Vilander, die in de nummer 52-AF Corse-Ferrari in de vangrails reed. Daarbij bleef de schade nog beperkt, maar dat kon niet worden gezegd na de crash van Gilles Duqueine, die met de Duqueine-Ferrari in Les Combes frontaal de vangrail in ging. Omdat er nogal wat brokstukken, gras en zand op de baan lagen, stuurde de wedstrijdleiding in ronde acht de safety-car naar buiten, waarmee de eerste neutralisatie na 20 minuten een feit was. Enigszins knullig kwam de tweede van de beide safety-car voor de Audi van Stippler op de vierde plaats de baan op, waardoor de beide McLarens en de Audi van Rast een halve ronde voorsprong konden opbouwen.

MTC 7363 Safety-car net voor de Audi van Stippler

De herstart volgde in ronde 15, maar in de volgende omloop was het opnieuw raak. Ditmaal crashte Karim Ojjeh met de Boutson-Ginion-BMW, nagenoeg op hetzelfde punt als even daarvoor Duqueine. Hierbij raakte niet alleen de auto zwaar beschadigd, compleet met afgebroken rechter voorwielophanging, maar ontstond er ook een fors gat in de vangrails. Daarmee was de tweede safety-car-fase een feit, die inmiddels al ruim een half uur duurt.

MTC 7347
De McLaren van Alvaro Parente, die na anderhalf uur aan de leiding rijdt
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet