GT

GT: Frank Stippler zet nieuwe Audi op pole in Spa UPD: Vier rijders bestraft, Catsburg een plaats naar voren

MTC 6944
Frank Stippler was met de WRT-Audi het snelst in de Superpole

Na allerlei gezeur over vermeend nadeel vanwege de 'balance of performance' is er nu toch een Audi die op pole staat voor de 67e editie van de 'Total 24 Hours of Spa'. In de Superpole-sessie, waarin vandaag de 20 snelste teams andermaal in actie tijdens de 'Super Pole'-sessie voor het bepalen van de startvolgorde op de eerste tien rijen van de grid, reed de Duitser in de Audi R8 LMS van het Audi Sport Team WRT met 2:18,130 minuten de snelste tijd. Daarmee was Stippler 0,017 seconden sneller dan de Fransman Kévin Estre in de snelste van de beide Von Ryan Racing-McLarens. Snelste Pro-Am-team was Kessel Racing, waar routinier Andrea Piccini de nummer 11-Ferrari als derde kwalificeerde, voor de andere Von Ryan-McLaren met Parente als rijder. Met Yelmer Buurman (#8 Black Falcon-Mercedes-Benz SLS AMG GT3), Nick Catsburg (#10 Marc VDS-BMW Z4 GT3) en Stef Dusseldorp (#99 ROWE Racing-Mercedes-Benz SLS AMG GT3) kwamen er drie landgenoten uit de topklasse in actie. Catsburg deed het van hen als beste, hij wist de nummer 45-Marc VDS-BMW als aanvankelijk achtste te kwalificeren. Daarmee was Catsburg tevens de snelste BMW-rijder in de Superpole.

UPDATE: Ruim drie uur na het einde van de sessie kwam de gewijzigde uitslag, waarbij André Lotterer, Bruno Spengler, Yelmer Buurman en Bernd Schneider hun snelste ronde ontnomen was vanwege het buiten de witte lijnen rijden. Vanwege het wegvallen van Schneider schuift Catsburg daarmee één plaats op en start derhalve als zevende. Dusseldorp start als 16e, Buurman als 17e.


Tekst: René de Boer (vanuit Francorchamps, Twitter: @renedeboer)
Foto's: Marcel ten Caat, Rebocar

Steven Kane was met 2:18,492 minuten in de nummer 7-Bentley de eerste rijder die de tijdenlijst aanvoerde. Maxime Soulet verbeterde in de nummer 8-Bentley de tijd van zijn Britse landgenoot: 2:18,350. Kévin Estre reed vervolgens in de nummer 58-McLaren een tijd van 2:18,147, waarmee hij de eerste plek overnam. Frank Stippler reed met de nummer 2-Audi een tijd van 2:18,151, waarmee hij binnen vier duizendste van de tijd van Estre kwam, maar genoegen moest nemen met de tweede plaats.

Na hun respectievelijke onden stonden de Nederlanders Catsburg, Buurman en Dusseldorp op de plaatsen zeven, 13 en 16. Stippler nam de eerste plek over met een tijd van 2:18,130 minuten. Op dat moment verscheen de opwekkende mededeling 'All cars under investigation for track limits' op de beeldschermen van de tijdwaarneming. Voor het moment echter was het Audi Sport Team WRT in het bezit van de voorlopige pole-position dankzij de ronde van Stippler. "Het was een heel sterke ronde, vooral omdat hij in zijn tweede ronde nog sneller ging dan tijdens zijn eerste", verklaarde WRT-teambaas Vincent Vosse. "Weliswaar is de kwalificatie niet zo belangrijk, maar het is wel goed om te weten dat we erbij zitten. Vorig jaar wonnen we met een verschil van zeven seconden, dus elk detail is van belang."

MTC 6725 Nick Catsburg was als achtste de best geklasseerde landgenoot en de snelste BMW-rijder

Achter Stippler en Estre op de plaatsen een en twee eindigde Andrea Piccini met de Kessel Racing-Ferrari als derde, waarmee het team het beste in de Pro-Am-klasse is. Alvaro Parente reed in de nummer 59-Von Ryan-Racing-McLaren de vierde tijd, gevolgd door Soulet in de nummer 8-Bentley en Laurens Vanthoor in de nummer 1-WRT-Audi. Catsburg werd uiteindelijk achtste, Buurman 14e en Dusseldorp 18e.

Tien auto's 'under investigation'
Na afloop van de sessie volgde de melding dat tegen de volgende teams nog onderzoeken lopen vanwege het buiten de witte lijnen rijden: nummer 5-Phoenix-Audi (Thiim), nummer 6-Phoenix-Audi (Lotterer), nummer 8-M-Sport-Bentley (Soulet), nummer 9-ROAL-BMW (Spengler), nummer 21 Black Falcon-Mercedes (Buurman), nummer 58-Von Ryan-McLaren (Estre), nummer 59-Von Ryan-McLaren (Parente), nummer 84-HTP-Bentley (Abril), nummer 11-Kessel-Ferrari (Piccini) en nummer 18-Black Falcon-Mercedes (Schneider). Tevens loopt er nog een onderzoek tegen Catsburg en Soulet vanwege het mogelijk te laat uit de pitstraat rijden, en een onderzoek tegen Lotterer en Abril vanwege mogelijk blokkeren.

IMG 4137
De top drie na de superpole: vlnr Kévin Estre, Frank Stippler en Andrea Piccini

Frank Stippler was uiteraard zeer tevreden met zijn pole-position: "Aanvankelijk hadden we hier nogal wat problemen met de balans van de auto, maar met name gisteren hebben we aan het einde van de avondtraining een flinke stap gemaakt. Daardoor voelde de auto nu heel goed aan, het was de beste auto die ik hier op één ronde ooit gereden heb. Hoe het er over een complete race-afstand uitziet, is natuurlijk weer een heel ander verhaal. De pole zegt niet alles, maar het geeft een goed gevoel." Kévin Estre beschouwde zijn sterke optreden in de sessie als een genoegdoening voor de problemen van gisteren: "In de vrije training gisteren had ik een flinke crash, waarbij de rechter zijkant van de auto behoorlijk beschadigd raakte. Gelukkig kreeg het team de auto op tijd voor de pre-qualifying weer klaar. Nu deed hij het perfect, maar in de race wordt het beslist zwaar." Andrea Piccini verklaarde: "Ik was verbaasd dat de grip vandaag een stuk beter was dan gisteren, dat verschil was echt aanzienlijk. Dat we zover vooraan staan is natuurlijk mooi, maar ons voornaamste doel is een goed resultaat in de Pro-Am-klasse."

Gewijzigde uitslag:
1. Stippler/Müller/Ortelli, Audi R8 LMS, 2:18,130
2. Van Gisbergen/Bell/Estre, McLaren 650 S GT3, 2:18,147
3. Broniszewski/Bonacini/Lyons/Piccini, Ferrari 458 Italia GT3, 2:18,176
4. Senna/Quaife-Hobbs/Parente, McLaren 650 S GT3, 2:18,254
5. Buhk/Soulet/Soucek, Bentley Continental GT3, 2:18,350
6. Rast/Vanthoor/Winkelhock, Audi R8 LMS, 2:18,412
7. Palttala/Luhr/Catsburg, BMW Z4 GT3, 2:18,451
8. Primat/Abril/Parisy, Bentley Continental GT3, 2:18,482
16. Bastian/Dusseldorp/Juncadella, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, 2:19,403
17. Haupt/Al Faisal/Buurman, Mercedes-Benz SLS AMG GT3, 2:19,791

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet