Formule Renault 3.5

FR3.5: Rowland naar dominante zege in eerste race Red-Bull-Ring, De Vries derde, Visser 13e, Van Buuren in eerste ronde ernaast

20150712115420-46dcb6a6

Oliver Rowland was onklopbaar in de eerste Formule Renault 3.5-race op de Red-Bull-Ring en verstevigde daarmee zijn leidende positie in het kampioenschap. De Brit overleefde aanvallen na twee safetycarperiodes en reed vervolgens weg bij zijn twee belangrijkste opponenten, DAMS-teamgenoten Dean Stoneman en Nyck de Vries. Roberto Merhi leek vierde te worden, maar werd uiteindelijk 11e na een tijdstraf. De Spanjaard viel nog eens extra op door meteen na de finish volledig van het gas af te gaan en de nog vol strijdende Nicholas Latifi achterop te krijgen. Merhi's nieuwe teamgenoot Meindert van Buuren lag er in de eerste ronde al af: hij werd op het gras geduwd door Pietro Fantin, waarna hij dwarsging en twee andere auto's meenam.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: World Series by Renault

Bij de start trokken de twee Lotus-coureurs achter poleman Rowland aan het kortste eind. Marlon Stockinger en Matthieu Vaxivière, die zich als tweede en derde hadden gekwalificeerd, kwamen slecht weg en kregen het DAMS-duo Stoneman en De Vries over zich heen. Vaxivière viel terug naar de vierde plaats, terwijl Stockinger na contact met een verbogen wielophanging moest opgeven. Na Vaxivière completeerden Merhi, Malja, Latifi, Panis, Dillmann en Ellinas de eerste ronde.

20150712115411-b39c54e7

Dat was al achter de safety car, want bij het uitgaan van de eerste bocht ging het in het achterveld mis. Meindert van Buuren Jr had vanaf de 13e plaats een keer niet een van zijn formidabele starts gemaakt en zat in het gewoel met de auto's van Draco en AVF. De Nederlander zat schuin achter Jazeman Jaafar toen die naar rechts kneep en de Pons-auto op het gras dwong. Van Buuren had wellicht gas kunnen lossen, maar probeerde met vier wielen op het gras weer terug de baan op te sturen. Daarbij verloor hij de achterkant, waarna de gele auto haaks op de baan het asfalt opkwam en de auto's van Celis en Gelael meenam in de vangrail aan de overkant.

20150712115416-f604c9e9

In de derde ronde vertrok de safety car weer. Rowland, die voor high downforce had gekozen, werd even onder druk gezet door Stoneman, maar die moest ook aandacht schenken aan De Vries, die met medium downforce reed. Al gauw bleek echter dat high downforce de betere keuze voor de lange duur was: Rowland opende een gaatje op Stoneman, terwijl De Vries terugviel in de greep van Vaxivière, die ook met medium downforce reed.

20150711145228-12b63016

In de negende ronde moest de safety car voor de tweede keer op de baan verschijnen: Roy Nissany had na zijn opgave zijn auto nogal slordig half op de baan laten staan. Kennelijk ook nog in de versnelling, want het duurde maar liefst drie ronden voordat de baan weer vrij was. Opnieuw zette Stoneman meteen een aanval in, maar Rowland gebruikte zijn opgespaarde DRS nuttig om net voor te blijven. Het was zelfs Stoneman die terrein verloor doordat hij na zijn mislukte poging naast de baan raakte.

20150711103025-e5a2380b

Rowland reed vervolgens het DAMS-duo zoek, dat elk afzonderlijk eenzaam naar de resterende podiumplaatsen stuurde. De actie gebeurde daarachter, bijvoorbeeld met Merhi die de vierde plaats van Vaxivière veroverde. Dat ging bij het uitkomen van de tweede bocht met zo veel contact gepaard dat Latifi kon profiteren en Vaxivière naar de zesde plaats terugverwees. Het was overigens typisch race-contact tussen Merhi en Vaxivière, dus hopelijk volgt er na afloop van de race geen straf.

20150711103054-d0ecfd81

Intussen was ook Tom Dillmann op de weg naar voren. De Fransman passeerde eerst Gustav Malja en zette na een rondenlang gevecht ook Vaxivière terug. Daarmee droeg hij nog eens bij aan Rowlands versterkte greep op de titel, want de belangrijkste rivaal van de Brit lag nu nog maar zevende – een dramatische achteruitgang vanaf zijn tweede startplaats, al mag hij vanavond van pole starten. Een andere belangrijke tegenstander van Rowland, Fortec-teamgenoot Jazeman Jaafar, reed een anonieme race naar de tiende plaats.

latifi

Vlak voor de streep kreeg Merhi alsnog zijn straf: 10 seconden tijdstraf voor het regelmatig overschrijden van de baangrenzen. Daardoor viel de Spanjaard in de uitslag terug van de vierde naar de 11e tijd. En nog steeds waren alle ogen op hem gericht, want meteen na de finish ging de Pons-coureur helemaal van het gas af.



Hij stond bijna stil toen Nicholas Latifi achter hem uit alle macht de oprukkende Tom Dillmann probeerde voor te blijven. De Canadees kon de auto van Merhi niet meer ontwijken – de ravage was enorm.

vanbuuren

De monteurs van beide teams zullen hard aan de slag moeten om beide auto's nog op tijd klaar te hebben voor de tweede race. Zeker bij Pons wordt het hard werken, omdat de auto van Van Buuren ook al met schade van de baan kwam. Met Merhi op de eerste rij en Van Buuren op de zevende startpositie zal het Spaanse team ongetwijfeld alles uit de kast halen.

visser

Beitske Visser reed achterin intussen een verloren race. Na een mislukte kwalificatie moest ze hopen op een goede start, maar die zat er niet echt in. Na de start lag ze 16e, waarna ze nog wel een plek won ten koste van Fantin en plekken opschoof door het uitvallen van Stockinger en Nissany.

UPDATE: Roberto Merhi is voor zijn actie na de finish uitgesloten van deelname aan race 2. De Spanjaard had zich daarvoor als tweede gekwalificeerd. Oliver Rowland start daardoor nu naast poleman Vaxivière op de tweede rij. Daarna volgen De Vries, Nissany, Stockinger en Van Buuren.

FR3.5, Red-Bull-Ring, race 1, 12 juli 2015

1. Oliver Rowland – Fortec – 27 ronden
2. Dean Stoneman – DAMS
3. Nyck de Vries – DAMS
4. Nicholas Latifi – Arden
5. Tom Dillmann – Carlin
6. Matthieu Vaxivière – Lotus
7. Gustav Malja – Strakka
8. Aurelien Panis – Tech 1
9. Tio Ellinas – Strakka
10. Jazeman Jaafar – Fortec
11. Roberto Merhi - Pons
12. Egor Orudzhev – Arden
13. Beitske Visser – AVF
14. Pietro Fantin - Draco
15. Bruno Bonifacio – Draco
16. Louis Delétraz – Comtec
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet