Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
DTM

DTM: 'Slow zones' van kracht vanaf Zandvoort - nader verklaard

480 slow zones

Langzaam rijden is normaal niet iets waar autocoureurs erg enthousiast van worden. Soms moet het echter, als er vanwege een ongeval of een gestrande auto een gevaarlijke situatie is ontstaan. Vaak wordt dan de safety-car de baan op gestuurd, maar dat maakt meteen een einde aan onderlinge verschillen en kan soms een hele race in de war gooien. In de DTM hebben ze daarom iets nieuws uitgevonden, dat dit weekeinde in Zandvoort indien nodig voor het eerst zou kunnen worden toegepast: de zogeheten 'slow zones'. AUTOSPORT.NL sprak met Sven Stoppe, de permanente wedstrijdleider in de DTM, die de details uit de doeken deed.


Tekst: René de Boer (vanuit Zandvoort, Twitter: @renedeboer)
Foto: Co van der Gragt


"De FIA is al een tijdlang bezig om gevaarlijke situaties te vermijden. Zeker na het ongeval van Jules Bianchi in Suzuka vorig jaar zijn ze daarop extra alert geworden en voor dit jaar werd in Aanhang H van het internationale autosporthandboek, dat als basisreglement voor de internationale circuitracerij dient, de mogelijkheid van de zogeheten 'slow zones' opgenomen", aldus de Duitse wedstrijdleider. "Die mogelijkheid hebben we in de DTM nu gerealiseerd."

Voor de 'slow zones' wordt het circuit opgedeeld in een aantal sectoren. "Afhankelijk van de lengte en de lay-out van het circuit hebben we er drie, vier of vijf", zegt Stoppe. "Daarbij hebben we ervoor gezorgd dat de 'slow zones' zoveel mogelijk in of net na een langzame bocht beginnen, zodat rijders niet vanaf een hoge snelheid moeten afremmen." In Zandvoort zijn er vier 'slow zones': de eerste van het uitkomen van de Tarzanbocht tot het eind van de Hugenholtzbocht, dan de tweede tot aan het uitkomen van de Bocht zonder Naam, de derde tot aan het uitkomen van de Hans Ernst Bocht en de vierde tot het einde van de Tarzanbocht.

Als er sprake is van een gevaarlijke situatie, bijvoorbeeld doordat een auto naast de baan is gestrand, kan de wedstrijdleiding besluiten om een 'slow zone' uit te roepen, waar een maximum snelheid van 80 km/u geldt. Rijders kunnen daarvoor een 'speed limiter' activeren met behulp van een knop op het stuurwiel. Voor de coureurs is de 'slow zone' herkenbaar door een gele lijn dwars over het asfalt, een LED-display met de afkorting 'SZ' en een bord aan de zijkant van de baan. Bovendien worden de afstanden tot de 'slow zone' in verschillende stappen (500-400-300-200-100-75-50-25 meter) weergegeven op de displays in de auto's. Is de gevaarlijke situatie opgeheven, dan wordt dat aangegeven door het zwaaien van groene vlaggen door de baanposten en een groene weergave op de LED-display's.

"In 'race control' kunnen we via sensoren op de voorwielen van de auto's exact in de gaten houden hoe snel een auto rijdt", vervolgt Stoppe. "Wie in de 'slow zone' sneller rijdt dan 80 km/h krijgt tenminste een 'drive through', en als iemand denkt, daarmee alsnog een voordeel te kunnen halen, dan moeten we daar eens serieus mee praten. Het gaat om de veiligheid, die staat voorop, en daarnaast brengt deze oplossing als bijkomend voordeel dat er in de sectoren waarin geen 'slow zone' geldt, gewoon kan worden geracet." Op onze vraag of een 'code 60' of 'code 80' ook is overwogen, zegt Stoppe: "Ja, daar hebben we ook naar gekeken, maar het bleek dat de rijders problemen zouden krijgen met de koeling van de motor en de temperatuur van de banden als ze gedurende langere tijd over de hele ronde zo'n snelheid zouden rijden, dus daarom was dat voor ons geen optie." Overigens geldt nog steeds de mogelijkheid van de inzet van een safety-car als de situatie daarom vraagt. "Een 'slow-zone' kan alleen als er bijvoorbeeld een auto naast de baan staat", zegt wedstrijdleider Stoppe tot besluit. "Als er een auto op de baan staat, als er brokstukken op de baan liggen of als de baan op andere wijze versperd is, dan is en blijft de safety-car de enige oplossing. Maar laten we hopen dat dat niet nodig is."

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet