Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Formule 1

Formule 1: Hamilton met gemak naar pole in Canada, Verstappen start als laatste met 10 seconden straftijd

F1CAN2015 WW1723064

Lewis Hamilton heeft met relatief weinig moeite de pole veroverd voor de GP van Canada. In Montreal reed de Brit zich drie tienden los van zijn teamgenoot Rosberg. Achter het dominante Mercedes-duo starten Räikkönen en Bottas als derde en vierde, maar hun teamgenoten bij Ferrari en Williams hadden pech met hun krachtbronnen: Vettel en Massa kwamen allebei niet door Q1. Zoals moest worden gevreesd, moet Max Verstappen morgen als laatste starten. Omdat hij zich 'slechts' als 12e kwalificeerde, wordt het niet-ingeloste deel van zijn 15 strafplaatsen bovendien omgezet in 10 strafseconden.

Tekst: Mattijs Diepraam
Foto's: Mercedes AMG F1, Scuderia Ferrari, Williams Martini Racing, Scuderia Toro Rosso

De sessie ging al van start met één auto minder: een falende ERS in de derde vrije training was de oorzaak van de afwezigheid van Jenson Button. McLaren kon de unit niet op tijd repareren. Maar er waren meer gewonden. Sauber zat in een race om de auto van Felipe Nasr te repareren na een zware crash in FP3. Uiteindelijk kwam de Braziliaan naar buiten met acht minuten te gaan.

F1CAN2015 WW1722911

In Q1 zelf kwam nog meer aan het licht: Felipe Massa klaagde de hele sessie over vermogenstekort, terwijl Sebastian Vettel een MGU-H-probleem meldde vlak voordat hij naar buiten ging. Ferrari ging hard aan de slag, maar moest de Duitser uiteindelijk zonder functionerende MGU-H naar buiten sturen. Vettel ging op jacht naar de tijd van Alonso, die zelf ook niet verder was gekomen dan de 15e tijd, maar de Ferrari-coureur redde het niet. Samen met Massa was hij een fameus slachtoffer van Q1.

Vooraan was Hamilton eerst de snelste, voordat Rosberg met vijf minuten te gaan de tijd van de Brit met twee duizendsten verbeterde. Op supersofts kwam Romain Grosjean daar aan het slot onderdoor. Het Lotus-team heeft op Montreal duidelijk baat bij de extra Mercedes-pk's, want Maldonado zette uiteindelijk de vierde tijd. Ook Nico Hülkenberg stond ver naar voren met zijn Mercedes-aangedreven Force India. De tiende tijd van Bottas viel wat dat betreft iets tegen. Max Verstappen zette een mooie zevende tijd neer, ruim sneller dan zijn teamgenoot Carlos Sainz (11e).

150035 can

In Q2 reden de Mercedessen maar één keer, maar ze waren toch nog negen tienden los van Bottas en Räikkönen. Daarachter volgden de snelle Mercedes-klanten: Grosjean, Pérez, Hülkenberg en Maldonado, met de Red Bulls daar dapper tussendoor. Met twee minuten te gaan pakte Grosjean de derde tijd, op een halve seconde, waarna Räikkönen aan de slot nog over Bottas sprong.

Verstappen kwam uiteindelijk niet verder dan de 12e plaats – nou ja, '27e' plaats – en werd daarnaast verslagen door Carlos Sainz. De Nederlander krijgt morgen bovendien tien seconden tijdstraf, omdat hij nu eenmaal niet als 27e kan starten. De Spaanse teamgenoot van Verstappen leek zelfs even de top-tien te halen, totdat Daniil Kvyat naar de achtste tijd reed. De Rus was daarmee sneller dan Ricciardo (10e) en deed daarmee weer iets voor zijn reputatie.

W89P6770

Q3 werd een beetje een anticlimax, doordat Hamilton en Rosberg in de slotminuut hun tijden niet wisten te verbeteren. Daardoor versloeg Hamilton met gemak zijn teamgenoot, omdat hij in zijn eerste run Rosberg met maar liefst drie tienden had overtroffen. Volgens Rosberg over de radio aan het slot: "Wat een waardeloos einde van de kwalificatiesessie!"

Daarachter volgden de enige Ferrari en Williams die tot Q3 waren doorgedrongen, en de twee Lotussen, die erg sterk bezig zijn in Canada – al zorgden ze ook voor het komische moment van Q3 door simultaan naar buiten te worden gestuurd. Naast elkaar reden ze de pitstraat uit, waarna Grosjean werd gevraagd om iets af te zakken. De twee Force India's werden van elkaar gescheiden door de twee Red Bulls, waarbij Kvyat opnieuw sneller was dan Ricciardo.

527885597PF005 F1 Grand Pri

Formule 1, GP Canada, Montreal, 6 juni 2015

1. Lewis Hamilton (Mercedes W06) - 1'14"393 - Q3
2. Nico Rosberg (Mercedes W06) - 1'14"702 - Q3
3. Kimi Räikkönen (Ferrari SF15-T) - 1'15"014 - Q3
4. Valtteri Bottas (Williams-Mercedes FW37) - 1'15"102 - Q3
5. Romain Grosjean (Lotus-Mercedes E23) - 1'15"194 - Q3
6. Pastor Maldonado (Lotus-Mercedes E23) - 1'15"329 - Q3
7. Nico Hülkenberg (Force India-Mercedes VJM08) - 1'15"614 - Q3
8. Daniil Kvyat (Red Bull-Renault RB11) - 1'16"079 - Q3
9. Daniel Ricciardo (Red Bull-Renault RB11) - 1'16"114 - Q3
10. Sergio Pérez (Force India-Mercedes VJM08) - 1'16"338 - Q3
11. Carlos Sainz (Toro Rosso-Renault STR11) - 1'16"042 - Q2
12. Marcus Ericsson (Sauber-Ferrari C34) - 1'16"262 - Q2
13. Fernando Alonso (McLaren-Honda MP4-30) - 1'16"276 - Q2
14. Felipe Nasr (Sauber-Ferrari C34) - 1'16"620 - Q2
15. Sebastian Vettel (Ferrari SF15-T) - 1'17"344 - Q1
16. Felipe Massa (Williams-Mercedes FW37) - 1'17"886 - Q1
17. Roberto Merhi (Manor-Ferrari 04) - 1'19"133 - Q1
18. Will Stevens (Manor-Ferrari 04) - 1'19"157 - Q1
19. Jenson Button (McLaren-Honda MP4-30) – geen tijd - Q1
20. Max Verstappen (Toro Rosso-Renault STR11) - 1'16"245 - Q2 *

* Straffen voor incident Monaco en motorwissel

Reacties
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet