Formule 3

F3: Rosenqvist oppermachtig, crashfestival op Monza

150531 F3 Monza Rosenqvist
Routinier Rosenqvist was oppermachtig op Monza

Met drie overwinningen uit evenzovele races was de Zweedse routinier Felix Rosenqvist de dominerende man tijdens het vierde weekeinde van het FIA EK Formule 3, dat zich afspeelde op het circuit van Monza. Zoals altijd was Monza goed voor spectaculaire races met veel slipstreamduels en inhaalmanoeuvres, maar deels overdreven de rijders het wel, met vele forse crashes tot gevolg. Zelfs zodanig, dat de wedstrijdleiding zich in de derde en laatste race van het weekeinde genoodzaakt zag, de wedstrijd voortijdig te staken. Aan de prestaties van Rosenqvist deed dat echter niets af. Van Amersfoort Racing had dit weekeinde slechts één podiumplaats te vermelden: Charles Leclerc eindigde in de derde race als derde, waarmee hij de best geklasseerde rookie was. Die eer kwam in de eerste beide races toe aan de Deen Mikkel Jensen, die in het algemeen klassement respectievelijk tweede en derde werd – zijn eerste podiumplaatsen in het EK.

Tekst: René de Boer (vanuit Monza, Twitter: @renedeboer)
Foto's: FIA EK F3/Thomas Suer


150531 F3 Monza R1 Start Startfase van de eerste race met Rosenqvist aan de leiding

Felix Rosenqvist won de eerste van de drie races op Monza met een afgetekende start-finishzege, maar van de buitenkant leek het veel eenvoudiger dan het in werkelijkheid voor de coureur was. "Ik had bijna vanaf het begin last van een probleem met de koppeling, ik dacht er al over na of ik niet beter de pits in kon rijden", aldus de Zweed. "Gelukkig streden de rijders achter me, zodat mijn positie toch niet in gevaar kwam, ondanks dat ik veel tijd verloor." Eenmaal kwam Mikkel Jensen, die na drie weekeinden eindelijk het technische (rem-)probleem met zijn Mücke-Dallara boven water had, wel heel dichtbij en raakte de achterkant van Rosenqvists auto, maar dat leverde verder geen problemen op. Zo eindigde Jensen heel keurig als tweede. Eerder had Jensen de tweede plek overgenomen van Mücke-teamgenoot Santino Ferrucci, die een sterk optreden in de beginfase niet beloond zag, doordat hij in botsing kwam met Dennis. De Brit werd na een goede race vanaf de zevende startplaats als derde geklasseerd.

Uitslag:
1. Felix Rosenqvist (Zwe), Dallara F312-Mercedes, 19 r. in 36:09,669
2. Mikkel Jensen (Den), Dallara F312-Mercedes, op 1,131
3. Jake Dennis (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 1,529
4. Antonio Giovinazzi (Ita), Dallara F312-Volkswagen, op 5,265
5. Charles Leclerc (Mon), Dallara F312-Volkswagen, op 5,316
6. Raoul Hyman (ZAf), Dallara F312-Mercedes, op 5,693
7. Pietro Fittipaldi (Bra), Dallara F312-Mercedes, op 6,056
8. George Russell (GBr), Dallara F312-Volkswagen, op 6,473

150531 F3 Monza SC
De safety-car maakte overuren in de F3 op Monza

Ook de tweede race eindigde met een overwinning voor Felix Rosenqvist, voor wie eigenlijk alleen zijn Prema-teamgenoot Jake Dennis enigszins een bedreiging vormde. Op weg naar de eerste bocht kwamen Dennis en Leclerc met elkaar in botsing, wat voor Van Amersfoort-rijder Leclerc het einde van de race betekende als gevolg van een defecte ophanging. Daarop kwam de safety-car in actie. Korte tijd na de herstart kwamen Giovinazzi, bij de echte start van de race teruggevallen van de tweede naar de vijfde plaats, en de Canadese Prema-rijder Stroll met elkaar in botsing. De auto van Stroll sloeg meerdere malen over de kop, maar als door een wonder bleef de Canadees ongedeerd (zie video). Daarop kwam opnieuw de safety-car de baan op. Na de herstart ging het drie ronden goed, maar ditmaal botsten Günther en Boccolacci, terwijl Beretta elders over de kop sloeg. Dat leidde tot nog een safety-car. Na de herstart werd er weer drie ronden gereden, totdat een botsing tussen Matt Rao en Alessio Lorandi tot het voortijdig staken van de race leidde. Rosenqvist won voor Dennis en de beide Mücke-teamgenoten Jensen en Ferrucci. De wedstrijdleiding sprak laat in de avond de nodige straffen uit, waaronder een startverbod voor de derde race voor Bocolacci en Rao, en een verplichte start vanuit de pitstraat voor Stroll en Sette Camara. Pas om 0.35 uur op zondagochtend (!), bijna zes en een half uur na het einde van de wedstrijd, was er een definitieve uitslag.



Uitslag:
1. Felix Rosenqvist (Zwe), Dallara F312-Mercedes, 19 r. in 30:07,700
2. Jake Dennis (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 0,537
3. Mikkel Jensen (Den), Dallara F312-Mercedes, op 1,039
4. Santino Ferrucci (VSt), Dallara F312-Mercedes, op 1,377
5. Gustavo Menezes (VSt), Dallara F312-Volkswagen, op 2,267
6. George Russell (GBr), Dallara F312-Volkswagen, op 2,513
7. Brandon Maïsano (Fra), Dallara F312-Mercedes, op 2,840
8. Markus Pommer (Dui), Dallara F312-Volkswagen, op 3,477

150531 F3 Monza PK R3
Wedstrijdleider Nils Wittich (geheel links) had na race drie wat uit te leggen

Tijdens een donderpreek op de late zaterdagavond waren de rijders gewaarschuwd dat de wedstrijdleiding geen gevaarlijke incidenten meer zou tolereren en desnoods de hele wedstrijd achter de safety-car zou laten rijden of voortijdig zou staken. Na de start, waarbij Rosenqvist voor Leclerc en Dennis de leiding nam, was er in de eerste bocht een aanrijding tussen de Amerikaan Tveter en de Duitser Schiller, waarbij Tveter achterop Schillers auto reed. Dat zorgde voor de eerste safety-car, maar werd door de wedstrijdleiding nog als 'race-incident' beschouwd. Twee ronden na de herstart passeerde Dennis in de chicane van Roggia op fraaie wijze Leclerc en nam zo de tweede plaats over. Een aanrijding tussen Mikkel Jensen en Lance Stroll zorgde opnieuw voor een safety-car, en uiteindelijk voor het staken van de wedstrijd, die daarop niet meer werd hervat. Opnieuw werden slechts 'halve punten' toegekend, omdat de voorgeschreven 75 procent van de oorspronkelijk geplande afstand niet was gehaald.

Uitslag:
1. Felix Rosenqvist (Zwe), Dallara F312-Mercedes, 8 r. in 19:40,310
2. Jake Dennis (GBr), Dallara F312-Mercedes, op 1,441
3. Charles Leclerc (Mon), Dallara F312-Volkswagen, op 2,700
4. Antonio Giovinazzi (Ita), Dallara F312-Volkswagen, op 3,211
5. Brandon Maïsano (Fra), Dallara F312-Mercedes, op 4,184
6. Gustavo Menezes (VSt), Dallara F312-Volkswagen, op 4,745
7. George Russell (GBr), Dallara F312-Volkswagen, op 6,211
8. Santino Ferrucci (VSt), Dallara F312-Mercedes, op 7,365

Reacties

    • 2
    • 0
     
    Anonieme gebruiker 01 juni 2015 15:07

    Tja, dat krijg je met 36 jonge honden...nooit anders geweest. Het grootste probleem bleek echter het misbruik maken van de asfaltplak in de Parabolica. Jensen en Stroll gebruikten (zoals veel anderen) die plak om snelheid te winnen op het rechte stuk, wat uiteindelijk een crash opleverde. Echt fantastisch dat asfalt....

    • 1
    • 0
     
    René de Boer 01 juni 2015 22:37

    100% mee eens. Iets dat in race 1 eigenlijk meteen rigoureus had moeten worden bestraft, dan was het daarna een stuk rustiger geweest. En inderdaad, van asfalt in uitloopzones (niet alleen op Monza in de Parabolica, maar ook in bijvoorbeeld bocht 1 op Hockenheim, of op de Red Bull Ring) ben ik ook nog nooit fan geweest, want dat geeft altijd gezeur over 'track limits'. Twee opties: of je geeft alles vrij wat asfalt is, of er nou een wit geverfd lijntje op staat of niet, of je pakt het aan, maar dan ook consequent. Of, liever nog, een grindbak. Dan leren ze het wel af!

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet