Formule Renault 3.5

Formule Renault 3.5: Meindert van Buuren Jr met de schrik vrij na zwaar ongeluk op Monaco

MCN GP DL-5679

Het raceweekend in Monaco is voor Meindert van Buuren Jr (20) heel anders verlopen dan hij zich had voorgesteld. In de Formule Renault 3.5-race door de straten van het prinsdom had de Nederlander net negen plaatsen bij de start gewonnen toen hij bij het ingaan van de tweede ronde over de achterwielen van zijn tegenstander Bruno Bonifacio werd gelanceerd. Het resultaat was een zwaar ongeluk waarin zijn Dallara half in de lucht op de bandenstapels eindigde. "Niet de manier waarop ik de voorpagina's wil halen", aldus de Lotus-coureur, die met de schrik vrijkwam.

Tekst en foto's: PR

Het ongeluk ontstond toen Van Buuren in de slipstream hard op zijn Braziliaanse opponent naderde. "Op het rechte stuk buigt de vangrail op een gegeven moment naar rechts af", aldus Meindert. "Daardoor zou zich een gat openen waar ik in wilde duiken. Maar ik had nooit bedacht dat Bruno 30 meter eerder dan normaal op de rem zou gaan staan. Net onder de brug door is je rempunt, dat weet je gewoon. Sterker nog, volgens onze data remde ik zelf ook al eerder! En het is allemaal millimeterwerk, zeker op Monaco. Dus als het misgaat, kan het goed misgaan. Later op de dag reed Max Verstappen in de Formule 1-race op dezelfde plaats achterop bij Romain Grosjean, met net zo'n ongeluk als gevolg. Ook Max had niet gerekend op een vroeg remmende Grosjean."

Het ongeluk zag er voor de toeschouwers heftig uit. Van Buurens auto werd opgetild door het achterwiel van Bonifacio, waarna hij op het achtereind van zijn voorganger klem kwam te zitten. In elkaar verstrengeld gleden de twee in volle vaart op de crashbarrières af. Bonifacio's auto boorde zich daar vol in, Van Buuren werd er overheen gelanceerd. Bijna eindigde zijn auto daardoor in de fotografentribune. De Dallara bleef uiteindelijk half rechtop staan tegen de bandenstapels.

MCN GP DL-5701

"Ik keek naar beneden en daar stond fotograaf Sebastiaan Rozendaal met een lijkbleek gezicht!" zo blikt Meindert terug. "Ik hing in mijn riemen en was bang dat de auto zou omvallen. Dus ik ben blijven zitten totdat de auto weer recht op de grond stond. Maar doordat ik omhoogschoot, viel de impact eigenlijk wel mee. Het zal wel 5 of 6 G zijn geweest, maar voor Bruno was de klap veel harder. Ik heb zelf niets en gelukkig is de monocoque nog heel. Die staat er dus gewoon volgend weekend op Spa."

In de vrije trainingen had Van Buuren zich goed voorin laten zien, maar dat was het enige goede nieuws in een weekend dat helaas van kwaad tot erger ging. In de kwalificatie deed de Rockanjenaar in het begin goed mee in de topvijf van zijn groep, totdat de display van zijn dashboard begon weg te vallen. Daarna kon hij ook niet meer schakelen. Terwijl zijn concurrenten hun snelste tijden zetten, moest Van Buuren terug naar de pits. Daardoor kwam hij niet verder dan de 16e startplaats.

"Het bleek een probleem met de datakabel die van het stuur naar de kabelboom loopt", legde Meindert na afloop uit. "Die was klem komen te zitten tussen de beenbescherming in de cockpit en daarna gaan scheuren. Op een gegeven moment viel alle bediening vanaf het stuur weg. Op het laatst werden zelfs de elektrische signalen naar de versnellingsbak niet meer doorgegeven. Daardoor bleef de auto in z'n laatste versnelling hangen."

Van Buuren had dus een gelukje nodig bij de start van de race. Dat kreeg hij doordat Oliver Rowland voorin een kettingreactie veroorzaakte bij het ingaan van de eerste bocht, waardoor diverse auto's werden uitgeschakeld. "Zelf kwam ik er ook niet helemaal ongeschonden langs, maar ik vloog wel heel veel auto's voorbij. Pas achteraf hoorde ik dat ik van de 16e naar de zevende plaats was geklommen."

"Het was het ideale scenario, want diverse titelkandidaten hebben door het startongeluk niet of nauwelijks punten gescoord. Als ik zesde of zevende had kunnen worden, had ik de schade na die kwalificatiepech toch nog aardig kunnen beperken. Maar het mocht niet zo zijn. Ik zag dat ik met mijn ongeluk het landelijke nieuws heb gehaald, maar zo sta ik natuurlijk liever niet op de voorpagina's... Dan moeten we komend weekend op Spa maar voor de juiste redenen zorgen!"
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet