GT

GT4: Uckermann bezorgt KTM X-Bow eerste GT4-zege, Van der Ende en Van Oranje tweede

480 winnaar

Polesitter Sascha Halek leek in de eerste fase van de race de X-Bow lachend naar de zege te rijden, maar maakte een strategische fout door toen de safetycar de baan opkwam niet direct de pits in te komen. Bernhard van Oranje, die het stuur van Ricardo van der Ende had overgenomen, kreeg zo de leiding in handen geworpen. In de tweede fase van de race moest Peter Ebner vanuit de achterhoede terugknokken, maar kwam daarbij net een paar ronden tekort. Daniel Uckermann in de tweede KTM X-Bow won de race, voor Bernhard van Oranje en Ebner.


Tekst: Marco Antheunisse
Foto's: Co van der Gragt

480 start

Bij de startopstelling staat Ricardo van der Ende niet op de tweede, maar op de derde plek. Een straf die de Nederlander nog tegoed had, als gevolg van een tikje dat hij uitdeelde op Nogaro. In de eerste ronde verliest Van der Ende een plek aan Huisman, maar die pakt hij terug in de vierde ronde. Simon Knap is na de start een plek verloren aan de Sin van Jose Manuel Balbiani, maar ook hij weet in de vierde ronde zijn positie terug te pakken.

480 ende actie

Van der Ende is vervolgens goed op weg, want hij loopt weg bij Huisman en rijdt rap naar Still toe. In de zevende ronde weet de Poeldijker de tweede plaats over te nemen. Het gat naar de raceleider is echter groot, de KTM X-Bow van Halek heeft al een voorsprong van 9,5 sec.

Jelle Beelen maakt een mooie opmars. In zijn Camaro gestart vanaf P12 rijdt hij na 9 ronden al op de zevende plek en heeft hij de zwarte X-Bow van Daniel Uckerman in het vizier. Problemen zijn er in de beginfase van de race voor Tristan Boorsma. De BMW valt terug van een mooie 9e startpositie naar de 17e en laatste plaats, maar Boorsma weet een goede racepace terug te vinden en met betere rondetijden dan zijn voorgangers vecht hij terug.

In ronde 11 komt de safetycar de baan op, omdat de Lotus Evora van Pavel Lefterov naast de baan stilstaat. Halek sluit aan achter de safetycar, maar Van der Ende en alle rijders achter hem komen de pitstraat in voor de reguliere pitstop. Een fout van Halek, die kostbare tijd verliest en de zege zo wel eens zou kunnen mislopen. Na een langzame ronde achter de safetycar komt Halek alsnog binnen, waarna hij de leiding in de race kwijtraakt en zijn teamgenoot Peter Ebner nu zelfs de laatste op de baan is.

Bernhard van Oranje gaat als teamgenoot van Van der Ende nu achter de safetycar aan de leiding, gevolgd door Rob Severs, Luc Braams en Marcel Nooren. Liesette Braams, die voor de pitstop 15e lag, komt na de pitstop als 7e door. Al snel blijkt dat ze een te korte pitstop heeft gemaakt, met een stop-and-go-penalty tot gevolg.

480 halek

Na de herstart heeft Ebner in zijn KTM nog 18 minuten de tijd om door het hele veld te snijden. Dat lukt redelijk, want in ronde 18 en met nog 12 minuten te gaan ligt de KTM al 8e. De andere KTM, bestuurd door Uckermann, heeft inmiddels de leiding in de race overgenomen van Bernhard van Oranje. De KTM's lijken onstuitbaar.

Luc Braams is teruggevallen naar een 9e plek, zijn vrouw komt na het inlossen van haar straf als 15e door. Yorick Boorsma, die het stuur heeft overgenomen van zijn broer Tristan, is opgeklommen naar de 12e plek.

Pieter Christiaan van Oranje spint in de Tarzanbocht, zijn Sin blijft hangen op de kerbstones. Met veel moeite krijgen de marshalls hem weer de baan op, maar langzaam rijdend moet hij toch de pits opzoeken. In de 23e ronde crasht Liesette Braams haar BMW hard in de vangrail bij het uitkomen van de Tarzanbocht. Veel schade aan de voorzijde van de auto, gelukkig komt Liesette op eigen kracht en op het oog ongedeerd uit de auto.

Peter Ebner rijdt inmiddels alweer op een podiumpositie, 2,5 seconde achter Bernhard van Oranje. Dat blijkt voor onze landgenoot gelukkig voldoende om de tweede plaats veilig te stellen, Uckermann wint de race, Van Oranje wordt tweede en Ebner derde.

De tweede GT4-race is op zondag 24 mei om 13.30 uur.

480 podium 6270

480 podium

Uitslag race 1 - GT4 European Series, Pinksterraces
Circuit Park Zandvoort, 23 mei 2015
1. Daniel Uckermann - KTM GTR GT4, 26 ronden
2. Ricardo Van Der Ende - Bernhard van Oranje - BMW M3 GT4 +3.251
3. Sascha Halek - Peter Ebner - KTM GTR GT4 +5.689
4. Jelle Beelen - Marcel Nooren - Chevrolet Camaro GT4 +10.438
5. Joerg Viebahn - Aston Martin Vantage GT4 +12.985
6. Marcus Clutton - Chevron Chevron GT4 +13.291
7. Simon Knap - Rob Severs - BMW M3 GT4 +21.984
8. Thomas Krebs - Arno Klasen - Porsche Porsche 981 GT4 +22.567
9. Duncan Huisman - Luc Braams - Chevrolet Camaro GT4 +40.754
10. Jose Manuel Balbiani - Jose Luis Talermann - Sin R1 GT4 +41.068
11. Tristan Boorsma - Yorick Boorsma - BMW M3 GT4 +41.673
12. Peter Larsen - Hakan Ricknass - Porsche 911 GT4 +52.291
13. Oskar Krüger - Thomas Martinsson - Porsche Porsche 911 GT4 +1 ronde

Niet gefinisht:
Pavel Lefterov - Lotus Evora GT4
Liesette Braams - BMW M3 GT4
Hendrik Still - Pieter Christiaan van Oranje - Sin R1 GT4
Dietmar Lackinger - Jan Kasperlik - BMW M3 GT4

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet