IndyCar

Indycar: Scott Dixon pakt pole voor 99e Indy 500. Angstaanjagende crash Ed Carpenter leidt tot bezorgdheid over aerokitflop

De Nieuw Zeelander Scott Dixon pakte met een gemiddelde van 226.760 mph de pole voor de 99e editie van de Indy 500. De Ganassi-coureur is de in de geschiedenis van de Indy 500 de 16e coureur die meermaals de pole gewonnen heeft. Een angstaanjagende crash van Ed Carpenter in de ochtendsessie leidde tot verontrusting en een tijdelijke reglementsaanpassing.

Tekst Willem J. Staat
Foto's Indycar

2015 Ed Carpenter En weer een gigantische crash op de Speedway.




Scott Dixon pakte pole voor 99e Indy 500. Angstaanjagende crash Ed Carpenter leidt tot bezorgdheid over aerokitflop. Niet de pole van Scott Dixon haalde de krantenkoppen maar de angstaanjagende crash van Ed Carpenter gedurende de vrije ochtendtrainingen. Voor de derde keer binnen een week ging er een Indycar Dallara met Chevrolet aerokit de lucht. Carpenter kon zijn bolide gelukkig ongedeerd verlaten maar de derde aerokit crash binnen een week leidde tot grote ongerustheid binnen de Indycarteams. Uiteindelijk werd de Indycar-kwalificatie ongewild een flop. Het duurde uren voordat "The Greatest Spectacle in Waiting" weer een aanvang kon nemen.

2015 Dixon Pole 2
Scott Dixon op weg naar de pole voor de 99e Indy 500.

Komend vanuit Turn 2 verloor Carpenter tijdens de vrije trainingen plotseling de controle over zijn Dallara Chevrolet die vervolgens direct de lucht inging en kwam evenals bij teamgenoot Josef Newgarden zijdelings op de airbox tot stilstand. Carpenter kon zijn bolide ongedeerd verlaten en gooide zijn helm woedend de ambulance in. Voor de derde keer binnen een week ging een Dallara met Chevrolet aerokit de lucht in. Eerder werden Helio Castroneves en Carpenter's teamgenoot Josef Newgarden het slachtoffer. Afgelopen vrijdag erkenden zowel Chevrolet als Honda dat zij geen "design errors" in de kits konden ontdekken.
Crisismeeting

Direct na Carpenter's crash was er een crisismeeting waarbij Chevrolet-vertegenwoordigers, Tim Cindric van Team Penske, Mike Hull van Chip Ganassi en Mark Miles van Indycar betrokken waren. Later werd ook Michael Andretti namens Honda betrokken waren. Tim Cindric: "Het is duidelijk dat er veranderingen voor de Chevrolets gaan komen. De meningen varieerden en Team Penske heeft zo haar eigen mening.

2015 Dixon Pole 1
Dixon viert de pole met zijn dochtertjes.

Ed Carpenter: "Wij waren op onze vierde ronde in kwalificatie-trim. De auto voelde goed aan. Ik heb de data gezien en hij ging gewoon de lucht in. Ik zou graag willen weten waarom dit gebeurd is maar dit weten wij helaas niet."

Voor de kwalificatie werd de boost direct naar beneden teruggeschroefd. Daardoor krijgen de auto's meer neerwaartse druk dan normaal. Ook de hoeken van de achtervleugel werd aangepast. Dit alles om de auto's op de baan te houden zodat ze ook in turbulentie beter handelen.

De meeste teams gingen voor een conservatieve set-up benadering. Dixon start volgend weekend aan de binnenkant van de eerste startrij, met in het midden Will Power en aan de buitenkant Simon Pagenaud. De tweede startrij wordt door Tony Kanaan, Helio Castroneves en Justin Wilson bezet. Laatstgenoemde is de snelste Honda-coureur. De derde startrij wordt door Sebastien Bourdais, Marco Andretti en Josef Newgarden bezet. Ook werden er voor de kwalificaties geen punten vergeven.

2015 Miss Indy
De kwalificaties verregenden afgelopen zaterdag. De Missverkiezing was een alternatief voor de fans.

Duidelijk is dat Indycar zich in de aerokits behoorlijk verslikt heeft. In St. Petersburg werd een paddockbezoekster door rondvliegende aerokit onderdelen getroffen. Zij heeft inmiddels een schadeclaim tegen Indycar ingediend. Bij Indycar wil men graag het heden bij het verleden laten aansluiten toen er merken zoals Lola, McLaren, Eagle, Chaparral etc. al dan niet met hun eigen succesvolle ofwel geflopte designversies op de baan kwamen. Vorig jaar werd er nog door experts gewaarschuwd dat er aan een aerokit gevaarlijke kunnen zitten. M.a.w. een Dallara customerchassis voorzien van iets dat niet door de fabrikant zelf ontworpen is. Indycar heeft waarschijnlijk de afgelopen week de rekening gepresenteerd gekregen. Men wil graag meer spektakel, meer krankzinnige snelheden maar de aerodynamische wetten hebben ervoor gezorgd dat Indycar haar eigen speeltje niet meer onder controle heeft. Beter veilig racen met een standaard Dallara-chassis dan met een futuristisch uitziend exemplaar waarvan het drama waarschijnlijk al voorgeprogrammeerd is.

Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet