BTCC

BTCC: Drie verschillende winnaars op spectaculair Thruxton

BTCCTHRUXTON1

Thruxton staat bekend als de Britse „Temple of speed" en staat daarmee garant voor spektakel wanneer de BTCC coureurs langskomen en 2015 was daar geen uitzondering op. Het werd een weekend vol fantastische races, volle velden en prachtig weer en toen de stofwolken waren opgetrokken hadden drie verschillende coureurs een race gewonnen en is Gordon Shedden de nieuwe leider in het kampioenschap.

Tekst: Nelson Valkenburg
Foto's: BTCC

Kwalificatie: Aron Smith verslaat Honda's
Thruxton is een echt Honda circuit. Vorig jaar waren het zelfs drie Honda's die in de kwalificatie op het snelste circuit van het seizoen de dienst uitmaakten en ook anno 2015 kwalificeerden de beide fabrieks-Civics zich voorin. Maar niet helemaal vooraan want Team BMR Volkswagen coureur Aron Smith verraste vriend en vijand door met een verschil van twee honderdste van een seconde Gordon Shedden voor te blijven en zo zijn eerste pole-position uit zijn BTCC loopbaan te pakken.
Kampioenschapsleider Matt Neal, die vlak voor het weekend te horen kreeg dat hij zijn aangevochten overwinning op Donington Park mocht houden, kwalificeerde zich als derde, vlak voor Adam Morgan (Mercedes), Andy Priaulx (BMW) en Jason Plato (VW). Met name het optreden van Priaulx was een onverwachte opsteker voor het West Surrey Racing team dat geheel tegen de verwachtingen in zoekende is naar topsnelheid, iets was echt nodig is op Thruxton.

BTCCTHRUXTON2
Martin Donnely maakte een onverwachte comeback

Even opvallend, maar dan in negatieve zin was het optreden van Colin Turkington die niet verder kwam dan de negende plek. Nog slechter presteerde Andrew Jordan. De voormalig kampioen bleef met zijn Triple8 MG steken op plaats 11 waar zijn relatief ongeprezen teamgenoot hem alweer te snel af was. Jack Goff start de eerste race vanaf de zevende plaats.

Helemaal niet in actie kwam Martin Donnely. De voormalig F1-coureur maakt dit weekend een verrassende comeback en vervangt Richard Hawken bij het Infiniti team. Donnely, die zijn F1 droom in rook op zag gaan na een levensbedreigende crash in 1990 op Jerez, zette competitieve tijden neer tijdens de testsessies maar kampte met stuurbekrachtigingsproblemen en bleef in de pitbox.

Uitslag kwalificatie
1. Aron Smith Team BMR Volkswagen 1.16.785
2. Gordon Shedden Team Dynamics Honda +0.020
3. Matt Neal Team Dynamics Honda +0.073
4. Adam Morgan Ciseley Racing Mercedes +0.131
5. Andy Priaulx WSR BMW +0.332
6. Jason Plato Team BMR Volkswagen +0.342

BTCCTHRUXTON3
Shedden herstelde de Honda dominantie in race 1


Race 1: Honda slaat terug in race 1
Gordon Shedden zette de zaken voor Honda aardig rechtin de eerst wedstrijd op Thruxton. Een geweldige start gaf de Honda-coureur en oud-kampioen meteen de leiding terwijl teamgenoot Matt Neal pole-sitter Aron Smith drie bochten later voorbij stak.

Terwijl de beide Honda's wegreden kreeg Smith het aan de stok met Morgan in de Mercedes die de druk meteen opvoerde. Smith ging over het randje en belandde naast de baan en moest meteen de pits opzoeken in de Volkswagen om een lekke band te vervangen.
Dit gaf Morgan de kans om de derde positie zeker te stellen terwijl vooraan de beide Honda's wegreden.

Achter de top drie vocht Jason Plato zich naar voren door oud-wereldkampioen Andy Priaulx te verslaan. Makkelijk was het niet voor Plato die een hoop extra succeskilo's met zich meetorste maar ondanks dat zette de kampioen van 2001 en 2010 de snelste tijd in de wedstrijd neer wat hem pole-position opleverde voor race 2.

Oud F1- coureur Martin Donnely reed een uitstekende wedstrijd en bracht de Infiniti als 20e binnen, een resultaat waar hij en het team gezien de niet-bestaande voorbereiding heel content mee waren.

Maar niet zo content als het Honda UK team Dynamics team dat met Shedden en Neal opnieuw op Thruxton de grootste winnaar waren in race 1.

1. Gordon Shedden Team Dynamics Honda 21m05.473s
2. Matt Neal Team Dynamics Honda 1.016s
3. Adam Morgan Ciceley Racing Mercedes 2.710s
4. Jason Plato Team BMR Volkswagen 9.866s
5. Andy Priaulx WSR BMW 12.047s
6. Andrew Jordan Triple8 MG 13.612s

Race 2: Plato pakt 90e zege na„schaakpartij" tegen Collard
Jason Plato won de tweede race van het weekend maar makkelijk ging dat niet. De hele wedstrijd had de Volkswagen man de BMW van Rob Collard in de nek hijgen en moest continue „drie bochten vooruit denken" om Collard te verslaan.

Op het bloedsnelle Thruxton reden Collard en Plato vanaf de start weg van het veld. Daarachter ging het echter echter mis voor Andy Priaulx en Matt Neal die beiden betrokken raakten bij incidenten in het overvolle middenveld. Met name het incident tussen Neal en Aron Smith was opvallend waarbij de kampioenschapsleider Neal contact maakte met de Volkswagen en zelf de grootste verliezer was.
Gordon Shedden kreeg eveneens een aantal tikken te verduren maar overleefde de tumultueuze openingsfase en stelde gedurende de eerste helft van de race de derde positie zeker.

BTCCTHRUXTON4
Jason Plato is hard op weg naar 100 zeges, dit was nummer 90!

Alle ogen waren echter gericht op het gevecht tussen Plato en Collard. De BMW-man probeerde het letterlijk overal, positioneerde zijn 1-serie elke ronde anders in de hoop Plato te verrassen maar ondanks het feit dat de voorwielaangedreven Volkswagen iets zwaarder is voor zijn banden maakte de, in zijn eigen woorden, oude vos geen enkele fout, iets wat Collard ruimhartig toegaf na de wedstrijd. Minder dan een halve seconde zat er uiteindelijk tussen Plato en Collard die beiden goede zaken deden voor het kampioenschap. Voor Plato was de overwinning extra zoet; het was immers zijn 90e zege in de BTCC.

1. Jason Plato Team BMR Volkswagen 21m05.521s
2. Rob Collard WSR BMW 0.442s
3. Gordon Shedden Team Dynamics Honda 3.475s
4. Jack Goff Triple8 MG 4.022s
5. Colin Turkington Team BMR Volkswagen 6.962s
6. Sam Tordoff WSR BMW 10.385s

BTCCTHRUXTON5
Adam Morgan was niet te verslaan in race 3

Race 3: Adam Morgan pakt eerste „echte" overwinning
Adam Morgan had al een overwinning achter zijn naam staan nadat Jason Plato vorig jaar op Brands Hatch werd gediskwalificeerd maar een lights-to-flag zege in de derde race op Thruxton was overduidelijk heel belangrijk voor de Mercedes-coureur: „Deze is voor het echie"

Morgan kreeg de pole-position in handen nadat niemand minder dan Tiff Needell zijn nummer uit de hoge hoed toverde wat betekende dat de hele top acht van race twee in omgekeerde volgorde op de startgrid stond. De Mercedes ging er als een speer vandoor met Andrew Jordan in de achtervolging. Even leek het erop alsof de geel-zwarte A-klasse uit het zicht zou verdwijnen maar een safetycar-periode na de crash van Warren Scott gooide roet in het eten voor het door Paul Ridgeway gerunde team.

Die neutralisatie was precies wat Matt Neal nodig had. De Honda-man moest achteraan starten enbevond zich al in de top tien toen de wedstrijd werd gepauzeerd. Na het binnenkomen van de safetycar bond Neal de strijd aan met Jason Plato die 75kg succesballast meezeulde. Het was een onevenstrijd die Plato nooit kon winnen en na vier ronden proberen ging Neal er inderdaad voorbij op weg naar de zesde plaats in de race. Het was echter niet genoeg om de leiding in het kampioenschap vast te houden. Die verhuisde naar de andere zijde van de pitbox want Gordon Shedden verlaat Thruxton aan top van het klassement.

Na de herstart waren er vraagtekens rondom de staat van de banden van Adam Morgan. Had hij niet teveel gevergd op het voor het rubber loodzware circuit? Het antwoord kwam al snel want net als in de eerste helft van de race bleek de Mercedes verreweg het snelst en won hij uiteindelijk de wedstrijd voor Jordan en Sam Tordoff in de WSR BMW 1-serie.

Uitslag Race 3
1. Adam Morgan Ciceley Racing Mercedes 19 laps
2. Andrew Jordan Triple8 MG 1.452s
3. Sam Tordoff WSR BMW 2.641s
4. Colin Turkington Team BMR Volkswagen 3.131s
5. Gordon Shedden Team Dynamics Honda 4.531s
6. Matt Neal Team Dynamics Honda 5.610s

Kampioenschapsstand
1 Shedden 114 punten, Turkington 106, Neal 103, Plato 102, Jordan 99, Morgan 98..

Reacties

Reageer anoniem op dit bericht

Je reageert anoniem op dit bericht. Onderaan deze pagina kun je inloggen op Autosport.nl (of een account aanmaken) zodat je onder je eigen naam kunt reageren. Je kunt dan ook een eigen avatar gebruiken en je hebt direct toegang tot het Autosport.nl-forum.

Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.

Login om onder jouw naam te reageren

Registreren
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet