GT

GT: Eerste GT Open overwinningen voor Villorba Corse en AF Corse

hi 380 1415 33 06

Dit weekeinde trapte op Paul Ricard ook het International GT Open het seizoen 2015 af. Het door Jesus Pareja georganiseerde kampioenschap was een paar jaar geleden nog een van de sterkste GT kampioenschappen in Europa en werd door menig autosportliefhebber gezien als een grote concurrent voor de door Stéphane Ratel georganiseerde kampioenschappen. Op Paul Ricard bleek dat het kampioenschap die status inmiddels volledig kwijt is en alle zeilen zal moeten bijzetten om te overleven.

Tekst: Marcel ten Caat
Foto: FOTOSPEEDY

Kort voor het weekeinde maakte de organisatie bekend dat er 17 auto's waren ingeschreven voor de eerste meeting van het jaar, maar uiteindelijk kwamen er slechts 14 auto's opdagen in Frankrijk, waaronder de Kox Racing McLaren 650S GT3 van Peter Kox en Nico Pronk.

hi 377 1415 26 128 Balzan en Benucci wonnen de eerste race van het nieuwe GT Open seizoen

Scuderia Villorba Corse succesvol in eerste race van het seizoen

De overwinning in de eerste race van het seizoen ging naar de Ferrari 458 Italia GT3 van het Italiaanse Scuderia Villorba Corse. Alessandro Balzan vertrok vanaf pole position en wist de rest van het veld op ruime afstand te houden, mede dankzij fouten en pech bij zijn achtervolgers. Na de verplichte rijderswissels had Balzan's teamgenoot Nicola Benucci 33 seconden voorsprong op de AF Corse Ferrari van Michele Rugolo en de Teo Martin McLaren van Alvaro Parente. Parente wist Rugolo te passeren en zette de achtervolging in op Benucci, maar de Portugees kwam uiteindelijk twee seconden tekort voor de overwinning.

hi 380 1415 17 124
AF Corse-coureurs Pasin Lathouras en Michele Rugolo waren succesvol in race twee

AF Corse wint tweede race, slechts 11 auto's op de grid
Race twee ging op zondag met slechts 11 deelnemers van start, na het wegvallen door technische problemen van de Lechner Mercedes, de Team Parker Audi en de Swiss Team Maserati. Bij de start wist Parente zijn McLaren voor die van Kox te houden en als leider de eerste bocht in te duiken. Kox moest enkele ronden later ook Griffin en Rugolo voorbij laten. Bij de pit stops had Parente twee seconden voorsprong op Griffin en Rugolo. Rugolo's teamgenoot Pasin Lathouras kwam als leider uit de pits en na 28 ronden kwam de Thaise coureur ook als eerste over de streep, op ruim drie seconden gevolgd door de McLaren van Ramos. De McLaren van Kox en Pronk moest met een technisch probleem de pits opzoeken en werd na een lange stop uiteindelijk als tiende geklasseerd, op twee ronden achterstand.

Nieuwe klasse vanaf Silverstone
GT Sport, de organisator van het kampioenschap, maakte tijdens het weekeinde in Zuid-Frankrijk al bekend dat er een GT Open Cup zal worden toegevoegd aan het kampioenschap. Door het toelaten van auto's uit de Ferrari Challenge, Porsche Cup, Lamborghini Super Trofeo hoopt men het aantal deelnemers weer te verhogen. Bij de volgende race op Estoril zullen we deze auto's echter nog niet te zien krijgen, pas vanaf de derde race in Silverstone zijn de Cup auto's toegestaan.

hi 374 1415 17 195
Peter Kox en Nico Pronk eindigden twee keer op de tiende plek met hun McLaren

Uitslag International GT Open, Race
Zaterdag 25 april 2015, Paul Ricard
1. Scuderia Villorba Corse (Balzan/Benucci) Ferrari, 33 ronden
2. Teo Martin Motorsport (Ramos/Parente) McLaren, + 2.045
3. AF Corse (Lathouras/Rugolo) Ferrari, + 4.242
4. Kessel Racing (Broniszewski/Piccini) Ferrari, + 36.942
5. AF Corse (Cameron/Griffin) Ferrari, + 42.333
6. AF Corse (Perez Companc/Giammaria) Ferrari, + 1:05.703
7. Lechner Racing (Plachutta/Lechner) Mercedes, + 1:44.649
8. AF Corse (Sdanewitsch/Melnikov) Ferrari, + 1:46.810
9. Solaris Motorsport (Sini/Constantini) Corvette, + 1:49.693
10. Kox Racing (Kox/Pronk) McLaren, + 1 ronde

Uitslag International GT Open, Race
Zondag 26 april 2015, Paul Ricard
1. AF Corse (Lathouras/Rugolo) Ferrari, 28 ronden
2. Teo Martin Motorsport (Ramos/Parente) McLaren, + 3.595
3. AF Corse (Perez Companc/Giammaria) Ferrari, + 5.221
4. Baporo Motorsport (Lopez/Perez Aicart) Ferrari, + 11.000
5. AF Corse (Cameron/Griffin) Ferrari, + 25.910
6. Scuderia Villorba Corse (Balzan/Benucci) Ferrari, + 26.224
7. Solaris Motorsport (Sini/Constantini) Corvette, + 46.190
8. AERT (Nebylitskiy/Barba) Lamborghini, + 1:44.075
9. Kessel Racing (Broniszewski/Piccini) Ferrari, + 2 ronden
10. Kox Racing (Kox/Pronk) McLaren, + 2 ronden
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet