VLN

VLN: Eerste overwinning nieuwe Audi R8, aanrijding Van Lagen en Van der Zande zorgt voor controverse

150425 VLN Start-def
Goed bezet veld bij de laatste VLN-wedstrijd voor de 24-uursrace

Na alle discussie omtrent het ongeval op de Nürburgring en de daaruit voortvloeiende maatregelen werd er vandaag in het 40e DMV 4-Stunden-Rennen, de tweede race van de VLN Langstreckenmeisterschaft Nürburgring, weer gewoon geracet. Wisselende weersomstandigheden maakten er een typische Eifel-race van, die resulteerde in de eerste overwinning voor de nieuwe Audi R8 LMS. Na vier uur won het Zwitsers/Duitse duo Nico Müller en Christopher Mies, terwijl Laurens Vanthoor en Pierre Kaffer het succes voor het Belgian Audi Club Team WRT completeerden door als tweede te eindigen. Een fraai eerbetoon in de week van het overlijden van J.G. Mal-Voy, decennialang de stuwende kracht achter de Belgische club en instrumenteel in de oprichting van het W-Racing Team. Mal-Voy zou zonder meer trots geweest zijn op dit succes. De derde plaats ging naar de enige van de beide ROWE Racing-Mercedes-Benz SLS AMG GT3's die de eindstreep haalde, de auto van Klaus Graf, Christian Hohenadel, Nico Bastian en Thomas Jäger. De andere ROWE-Mercedes-Benz, met ondermeer Renger van der Zande aan boord, viel voortijdig uit na een aanrijding met Jaap van Lagen in de Black Falcon-Mercedes. Daardoor kwam ook Van Lagens teamgenoot Yelmer Buurman niet aan rijden toe. Best geklasseerde landgenoot was daarmee Gerwin Schuring in de Black Falcon-Porsche Cup-auto, die samen met Manuel Metzger en Philipp Eng als 13e algemeen en als tweede in de klasse SP7 eindigde.

Tekst: René de Boer (Twitter: @renedeboer)
Foto's: PR

In de kwalificatie was er succes voor het HTP-Bentley-team, dat met Lance David Arnold, Christian Menzel en Guy Smith in de Bentley Continental GT3 met een tijd van 8:18,892 minuten de pole-position veroverde. Opmerkelijk: in de drie series waaraan het HTP-team vandaag deelneemt, de ADAC Formule 4 en de ADAC GT Masters, beide op Oschersleben, en de VLN, startte het team daarmee vanaf de pole-position. Tweede in de startopstelling was de Phoenix-Audi R8 LMS ultra van Marcel Fässler, Christopher Haase en Frank Stippler, voor de fabrieks-Aston Martin met Stefan Mücke, Darren Turner en Pedro Lamy. Het Frikadelli Racing Team bezette de startplaatsen 4 met Frank Kräling, Marc Gindorf en Connor de Phillippi in de Porsche 991 GT Cup America en 5 met de Porsche GT3 R met Klaus Abbelen, Sabine Schmitz, Patrick Huisman en Jörg Bergmeister. De ROWE Racing-Mercedes-Benz SLS AMG GT3 met Renger van der Zande, Jan Seyffarth en Maro Engel kwalificeerde zich als 16e, de Black Falcon-SLS AMG met Yelmer Buurman en Jaap van Lagen, plus de Duitser Hubert Haupt en de Saoedi-Arabische prins Abdulaziz Al Faisal vertrok vanaf de 18e startplaats.

Na regen in de ochtend was het voor de start, als altijd om 12.00 uur, weer droog, maar de baan was nog op een aantal punten nat, zodat sommige rijders voor toch nog voor regenbanden of intermediates kozen, terwijl anderen de voorkeur gaven aan slicks. Renger van der Zande, die de start in de ROWE-Mercedes met het startnummer 6 voor zijn rekening nam, reed op regenbanden, maar was daarmee duidelijk langzamer dan tal van concurrenten, die op slicks reden. Zo kwam het in de tweede ronde tot een aanrijding op 'Hohe Acht', het hoogste gedeelte van de Nordschleife. "Na een goede eerste ronde was ik opgeklommen van de 16e naar de zevende plaats, maar de Black Falcon-SLS'en, die op intermediates reden, waren sneller", vertelde Van der Zande. "De eerste auto liet ik erlangs, maar bij 'Hohe Acht' gaf ik een teken aan Jaap van Lagen in de tweede Black Falcon-SLS, dat je daar niet kunt inhalen, en dat ik hem later voorbij zou laten. Uiteindelijk probeerde Jaap het toch, en dat eindigde met een botsing. Zonde en ook volstrekt onnodig, want dat doe je niet in de tweede ronde van een vier-uursrace. Bovendien was de baan daar ook nog eens glad, niet alleen als gevolg van de regen, maar ook door olie en bindmiddel. Ik gun alle Nederlanders het allerbeste, maar ik baal enorm van Jaap, dat mag je best opschrijven."

Van Lagen: "Honderd procent ernaast"
Het zal weinig verwondering wekken dat Van Lagen een andere lezing over het gebeurde had: "Ik was gestart op slicks, wat vanaf de eerste ronde al de beste keuze bleek. In de tweede ronde zat ik bij het uitkomen van de Karussell achter Renger en naar Hohe Acht bleef hij heel lang aan de linker kant rijden, dus daarom dacht ik: "Hij laat me voorbij", maar toen stuurde hij plotseling toch in en raakten we elkaar. Ik zat er honderd procent naast, want Rengers rechter achterwiel raakte mijn zijkant. Ik stond daardoor achterstevoren op de baan en moest een paar keer steken voordat ik weer verder kon rijden. De auto voelde verder nog wel goed, maar twee ronden na de wissel brak de ophanging met Hubert Haupt achter het stuur, dus dat was ook voor ons het einde van de race."

Daardoor kwam Yelmer Buurman niet eens aan rijden toe. "Het bleef voor mij dit weekeinde dus bij vier rondjes in de vrije training gisteren", meldde de Ubbergse rijder. "Maar zelfs die vier rondjes zijn het waard om naar de Nürburgring te rijden, al hadden we natuurlijk wel langer in de race willen blijven, vooral ook met het oog op de voorbereiding voor de 24-uursrace. Ons plan was om de auto heel te houden en zoveel mogelijk te rijden, maar dat is dus helaas niet gelukt." Ook Patrick Huisman zag met zijn teamgenoten in de Frikadelli-Porsche de eindstreep niet. Al in de startronde viel de auto stil op het Grand Prix-circuit als gevolg van een gebroken aandrijfas links achter. "Jörg Bergmeister startte, maar toen het licht op groen ging, brak de aandrijfas", berichtte Huisman. "Gelukkig kon hij nog wel de pits bereiken, maar de reparatie duurde een half uur, waardoor we natuurlijk meteen kansloos waren. We besloten de race dus maar als test te gebruiken voor de 24-uursrace. Na zeven ronden volgde de pitstop, maar daarna brak de aandrijfas weer, ditmaal bij Karussell. Wel merkwaardig, want we hebben eigenlijk nog nooit echt problemen met de aandrijfas gehad, maar vermoedelijk zat de as aan zijn maximale rijtijd. Nou ja, beter nu dan in de 24-uursrace."

150425 VLN Audi actie
De eerste overwinning voor de nieuwe Audi R8 is een feit

Vooraan in het veld namen Mies en DTM-coureur Nico Müller in de tiende ronde voor de eerste keer de leiding. Daarna volgde een spannend duel met de ROWE-Mercedes met meerdere positiewisselingen, maar vanaf de 18e ronde bleef de WRT-Audi op kop, hoefde in de slotfase niet meer naar binnen voor een 'splash and dash' en stelde zo de eerste overwinning voor de nieuwe Audi R8 LMS veilig. Voor Mies was het zijn tweede VLN-zege, Müller won voor de eerste keer. Ook het Belgian Audi Club Team WRT won voor het eerst een VLN-race. Achter de beide WRT-Audi's en de ROWE-Mercedes eindigde de Bentley Continental GT3 van Lance-David Arnold, Christian Menzel en Guy Smith en de Marc VDS-BMW van Maxime Martin, Markus Palttala, Richard Westbrook en Lucas Luhr. De Wochenspiegel-Porsche met Weiss, Kainz, Krumbach en Lietz eindigde als zesde, voor de resterende Black Falcon-Mercedes met Schneider, Scheerbarth en Christoloulou.

150425 VLN podium
Podium na afloop van de tweede VLN-race van het seizoen

Uitslag:
1. Mies/Müller, Audi R8 LMS
2. Vanthoor/Kaffer, Audi R8 LMS
3. Graf/Hohenadel/Bastian/Jäger, Mercedes-Benz SLS AMG GT3
4. Arnold/Menzel/Smith, Bentley Continental GT3
5. Martin/Palttala/Westbrook, BMW Z4 GT3
6. Weiss/Kainz/Krumbach/Lietz, Porsche 911 GT3 RSR
7. Schneider/Scheerbarth/Christodoulou, Mercdes-Benz SLS AMG GT3
8. Müller/Farfus/Adorf, BMW Z4 GT3
13. 'Gerwin'/Metzger/Eng, Porsche 911 GT3 Cup (2e SP7)

150425 VLN BMWs
Beide Marc VDS-BMW's eindigden in de top acht
Autosport.nl Hét autosport magazine op Internet